روز شمار تاریخ گیلان / دوم اسفند؛

امتیاز نفت گیلان به یک ایرانی واگذار شد / حاکم جدید لنگرود وارد این شهر شد

در چنین روزی، هیأت دولت ضمن جلسه مصوب کرد امتیاز نفت گیلان به یک ایرانی به نام معین التجار واگذار شود.

امتیاز نفت گیلان به یک ایرانی واگذار شد / حاکم جدید لنگرود وارد این شهر شد

به گزارش ۸دی، دوم اسفند ماه ۱۳۰۱ شمسی، کنسول روس در رشت به عنوان عنصر نامطلوب مورد اعتراض ایران قرار گرفت. وزارت امور خارجه امروز در تلگرامی به سفارت خود در مسکو بار دیگر از رفتار ناپسند و غیرمتعارف کنسول روسیه شوروی در رشت نوشت و یادآور شد که با این که وعده تغییر کنسول داده شده، اما او با راه اندازی تشکیلات کمونیستی مشغول تبلیغات است. شبیه این نامه در هفتم بهمن نیز به سفارت ایران در مسکو، و این بار با امضاء ذکاء الملک وزیر جدید امور خارجه ارسال شده بود. (۱)

دوم اسفند ماه ۱۳۰۱ شمسی، وزارت پست و تلگراف در مورد تغییر رئیس تلگراف خانه رشت به رضاخان پاسخ داد. پس از این که رضا خان وزیر جنگ از وزارت پست و تلگراف درخواست کرد که رئیس تلگراف خانه استرآباد جایگزین رئیس تلگراف خانه رشت شود (ر. ک: ۲۶ بهمن) وزارت پست و تلگراف امروز پاسخ داد که تلگراف خانه رشت از مراکز درجه اول و مهم است و رئیس آن جا هم باید از رؤسای درجه اول باشد. ازاین رو اعزام رئیس فعلی تلگراف خانه استرآباد هم به این جهت و هم از نظر سوابقی که دارد تجویز نمی شود. (۲)

دوم اسفند ماه ۱۳۰۲ شمسی، حاکم جدید لنگرود وارد این شهر شد. روزنامه جنت در شماره امروز خود نوشت حاکم جدید لنگرود وارد این شهر شد. سردارافخم حکومت لنگرود را به عهده گرفت و جایگزین حسین خان سرهنگ شد.(۳)

دوم اسفند ماه ۱۳۰۲ شمسی، امتیاز نفت گیلان به معین التجار اعطا شد. هیأت دولت در جلسه امروز خود بر اساس قانون مصوبه ٢٠ خرداد ١٣٠٢ که اجازه میداد امتیاز نفت یکی از دو ایالت گیلان یا مازندران به یک ایرانی داده شود، تصویب کرد «اعطای امتیاز معادن نفت ولایت گیلان را به آقای حاج معینالتجار و شرکاء» بدهد. شرط اعطای این امتیاز تصویب آن توسط مجلس شورای ملی است.(۴)

دوم اسفند ماه ۱۳۰۴ شمسی، اهالی گیلان و مازندران در خرید هواپیما برای نظام مشارکت کردند. سرتیپ فضل الله زاهدی، فرمانده تیپ شمال، به ارکان حرب کل قشون اطلاع داد، اهالی گیلان و مازندران در خرید دو هواپیمای بری و بحری این تیپ مشارکت داشتند، اما اهالی استرآباد، نه. در نظر است هواپیمای بری به نام مازندران، و هواپیمای بحری به نام گیلان اسمگذاری شود. وی افزود همچنین تصمیم داریم یکی از زرهپوشها به نام کلباد و دیگری به نام استرآباد نامیده شوند؛ و نیز «به مناسبت این که اولین جنگی که قوای نظامی تحت زمامداری بندگان اعلیحضرت قوی شوکت همایونی ارواحنا فداه در مازندران اتفاق افتاد، در حدود چالوس بود، اگر اجازه فرمایند بارکاس جدید هم به نام چالوس نامیده شود.»(۵)

دوم اسفند ماه ۱۳۶۴ شمسی، شهید علی صالحی از رزمندگان شهرستان انزلی به شهادت رسید. وی متولد اول فروردین ماه ۱۳۴۳ بود و در عملیات والفجر ۸ در منطقه فاو به شهادت رسید.

…..

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد ۲، ص ۶۹۲؛ اسناد وزارت امور خارجه، ۱۰- ۳۳- ۲- ۱۳۰۱.

۲- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد ۲، ص ۶۹۲؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، پ ۱۹، ص ۱۹.
۳- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد ۳، ص ۵۹۸؛ جنت، س ٣، شم ١١، ص ١.
۴- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد ۳، ص ۵۹۸؛ سازمان اسناد ملی ایران، سند شم ٢۴٠٠٠۵٨۴٩، آرشیو ۵٠٧ خ ٣ الف الف ١.
۵- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد ۵، ص ۵۹۰؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، س ١٣٠۴، پ ٧، ص ٨. موضوع به اطلاع رضاشاه رسید و با این نامگذاری موافقت کرد، اما پرسید، منظور از بارکاس، کدام بارکاس است؟ (همان، ص ٨٧) فرمانده تیپ شمال هم توضیح داد که یک بارکاسی که فقط اسکلت آن باقی مانده بود تعمیر شده، موتور هم برایش خرید هایم، (همان، ص ٨۶)

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه