با رأی نمایندگان؛

مجلس دهم وزیر پرخطای دولت یازدهم را ابقا کرد / مخالفت ۱۷۶ نماینده با استیضاح آخوندی

در پایان جند ساعت بحث و مجادله بالاخره نمایندگان مجلس با ۱۷۶ رأی منفی، با عدم اعتماد مجدد به «عباس آخوندی» مخالفت کردند

مجلس دهم وزیر پرخطای دولت یازدهم را ابقا کرد / مخالفت ۱۷۶ نماینده با استیضاح آخوندی

به گزارش ۸دی، نشست علنی صبح امروز (یکشنبه اول اسفندماه ۹۵) نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد.

در ابتدا ۲۰۶ نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور داشتند که بر این اساس کرسی ۸۰ نماینده مجلس خالی بود.

بررسی طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دستور کار نشست علنی امروز خانه ملت بود.

۱۵:۴۰ آخوندی برای بار سوم از مجلس رای اعتماد گرفت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بار دیگر به عباس آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی اعتماد کردند و با ۱۷۶ رای مخالف استیضاحبار دیگر وی را در سمت خود ابقا کردند.نمایندگان با  رای۷۴ موافق، ۱۷۶ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۵۵ رای اخذ شده با برکناری وزیر راه و شهرسازی مخالفت کردند.

۱۴:۱۶ فرهنگی موافق استیضاح وزیر راه:

آخوندی در بروز حادثه قطار تبریز مقصر و مسئول است
محمد حسین فرهنگی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه) و در جریان ادامه بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی به عنوان موافق استیضاح گفت:‌ آقای آخوندی در حادثه قطار مشهد – تبریز مقصر است. ایشان متهم است در شرکت راه آهن و هیأت مدیره آن افرادی غیر راه آهنی را منصوب کرده؛ حادثه‌ای که تحت مسئولیت وزیر رخ داده است.

وی با بیان اینکه کمیسیون عالی سوانح با بی‌توجهی به مشکلات باعث بروز حادثه شده است گفت: ضعف نظارتی کمی و کیفی به وضعیت قطارهای مسافربری و بی‌توجهی به استمرار خرابی قطارها و به روز نبودن تعمیرات نگهداری و نبود آموزش‌های لازم در حوزه مدیریتی از دیگر دلایل بروز حادثه قطار شده است.

فرهنگی با انتقاد از نبود آموزش لازم به پرسنل و ضعف مدیریت گفت:‌ در قطارها امکان اطفای حریق و آموزش لازم برای اطفای حریق وجود ندارد. برای ایمنی و حمل و نقل نیز سیستم نامناسب با قیمت بالا و کیفیت پایین تهیه شده است. همچنین ترتیبات اجرایی درستی برای دادن مجوز خاموش کردن سیستم‌های الکترونیکی نیز فراهم نشده است.

فرهنگی با اشاره به ماده ۱۴ قانون اساسنامه شرکت راه آهن مبنی بر عضویت حداقل سه نفر از اعضای هیأت رئیسه از کادر رسمی و باسابقه راه‌آهن گفت: در چنین شرایطی پنج نفر عضو هیأت رئیسه راه آهن بوده که هیچ سابقه‌ای نداشتند. یک نفر از این افراد عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت، ‌دیگری عضو هیأت مدیره شرکت پیمانکاری، فرد دیگر پرسنل بیمه و دو نفر دارای شغل آزاد بودند. یکی از این افراد در  اواخر کار تغییر کرد و سابقه راه آهنی داشت اما در کمیسیون سوانح مسئولیت داشت که این کار نیز غیرقانونی بود.

وی افزود:‌ در شرایطی که باید از وضعیت قطارها، ایستگاه و ریل‌ها بازدید صورت گیرد و در جهت رفع نواقص احتمالی اقداماتی انجام شود در حدود سه سال اخیر هیچ بازدیدی انجام نشده و انگار آقایان مشغله‌های بیشتری داشتند.

وی به مواد ۵۳۳ و ۵۲۶ قانون مجازات اسلامی اشاره کرد و اظهار کرد: بر اساس این مصوبه رابطه علیت و نظر کارشناس در تمام مراحل مدنظر قرار می گیرد؛ یعنی کسی که مسئولیت اجرایی داشته و کسانی که انجام دهنده کار هستند همه باید در چنین مواردی پاسخگو باشد. این شامل عدم رعایت مقررات قانونی در انتصابات نیز می‌شود. ماده ۱۴۵ نیز بی‌احتیاطی و بی مبالاتی را تحت عنوان تقصیر دانسته است؛ به همین دلیل طبق این مواد کسی که در انتصاب افرادی نقش داشته که آن افراد تخصصی برای آن کار نداشته‌اند مسئولیت مستقیم در بروز حوادث دارد.

این نماینده اصولگرای مجلس با اشاره به بندی در قانون کیفری مربوط به راه آهن گفت:‌ طبق این بند هر کسی اقدامات اختلالی در امر راه آهن انجام دهد که موجب خروج قطار از خط یا تصادم و یا حادثه شود به حبس محکوم می‌شود و اگر در نتیجه حادثه یک یا چند نفر کشته شوند مرتکب محکوم به اعدام می‌شود. این قانون در حال حاضر نیز اجرایی می‌شود.

فرهنگی با اشاره به نحوه حادثه قطار سمنان گفت:‌ در آن زمان در کمیسیون سوانح علت را یخ زدگی سیستم ترمز بیان کردند که ما پرسیدیم که چرا این اتفاق در کشورهایی چون سیبری و روسیه رخ نمی‌دهد در پاسخ گفتند بر ای هر کشوری متناسب با دمای آن کشور سیستم ترمز تهیه می‌شود که باز هم این سوال مطرح شد چرا سیستم ترمز در کشور مناسب با دما تهیه نشده است؟ در ادامه گفتند که اصلا علت بروز حادثه سیستم ترمز نبوده و دلیل نشت هوا در سیستم ترمز بوده اما واقعیت آن است که قبل از بروز حادثه به دلیل بروز مشکل سه واگن آخر بدون تعمیر قطار جدا شده و قطار با ۱۰ واگن به ایستگاه بعدی می‌رود و سپس توقف می‌کند.

وی اضافه کرد: علت اصلی حادثه را بنده می‌گویم تا آقایان دیگر مجبور به پنهانکاری و دروغ نشوند. علت این است که ترمز و سیستم توان تحمل فشار ۱۳ واگن در سراشیبی‌ها و توان پایین را نداشته است. آیا این ضعف در نظارت نیست؟ فرسودگی واگن، سنگینی بار و تک دیزلی بودن قطار نیز به بروز حادثه کمک کرده است؛ به طوری که بعد از سانحه بخشنامه‌ای شده که همه قطارها دو دیزلی شوند. داخل قطار امکانات کامل اطفای حریق نیز وجود نداشته است.

این عضو مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی با اشاره به دلیل بروز خطا در وارد شدن کدها برای ادامه راه قطار مسافربری   گفت:‌ فردی که نگهبان بوده و اطلاع و آموزش لازم را ندیده است برای وارد کردن کدهای ctc در ایستگاه می‌گذارند. این فرد کدهای بسیرای در جیبش داشته که حتی یک بار کد اشتباه به راننده قطار منتقل می‌کند  و آن را اصلاح می‌کند و دوباره کد دیگری را اعلام می‌کند که این کد اشتباه بوده و در نهایت باعث بروز حادثه شده است.

وی افزود:‌ وقتی در بازجویی از این فرد سوال می‌شود که چرا با وجود نبود دانش و خطاها اطلاع رسانی نکرده است پاسخ می ‌دهد که تمامی این موارد بارها و بارها برای او و کلیه اپراتورها پیش آمده و مرتب یادآوری و به مسئولان تکرار کرده است. در واقع عدم تامین تجهیزات و کمبود امکانات باعث این اتفاق شده است

۱۴:۱۵ آغاز نوبت عصر جلسه علنی امروز مجلس
نشست علنی امروز (یکشنبه یکم بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست دکتر علی لاریجانی و با حضور۲۰۱ رأس ساعت ۱۴:۱۲ دقیقه آغاز به کار کرد.

گفتنی است؛امیرحسین قاضی زاده هاشمی دستورکار صحن علنی را به شرح زیر قرائت کرد:

۱.بررسی استیضاح عباس آخوندی وزیر محترم راه و شهرسازی

۲.ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون مشترک در مورد طرح تقویت و توسعه نظام استاندارد ( اعاده شده از شورای محترم نگهبان ۲)

۳.گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور.

۱۲:۲۰ استیضاح وزیر راه به نوبت دوم کشیدنمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) استیضاح وزیر راه و شهرسازی را مورد بررسی قرار دادند.

در این جلسه نمایندگان موافق استیضاح و عباس آخوندی اظهارات خود را مطرح کردند.

قرار است در نوبت بعد از ظهر امروز (یکشنبه) مجلس برخی دیگر از نمایندگان موافق و مخالف استیضاح سخنرانی کنند و در نهایت استیضاح وزیر به رای مجلس گذاشته خواهد شد.

۱۲:۱۰ تاجگردون مخالف استیضاح وزیر راه:

سهم آخوندی در حوادث حوزه راه در حد استیضاح نیست

غلامرضا تاجگردون در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس و در جریان بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی به عنوان یکی از مخالفین استیضاح، گفت: برخی می‌گویند زمان زیادی تا پایان عمر دولت باقی نمانده لذا نباید وزیر را استیضاح کنیم اما من نمی‌گویم که چون زمان دولت کم است استیضاح نکنیم بلکه اگر وزیری حتی یک ثانیه وزارتش به ضرر نظام بود نباید بگذاریم پشت میز وزارت بنشیند و اگر خلاف و خیانتی کرده باید استیضاح شود.

وی افزود: سالانه ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر از عزیزان ما جانشان را در جاده‌ها از دست می‌دهند. شاید من و امثال من هم در آینده جزو این قربانیان باشیم. اما آیا وزیر مقصر این اتفاق است؟ ما باید در این حوادث سهم تقصیر هر دستگاه را مشخص کنیم. اگر سهم وزیر در حد استیضاح است او را استیضاح کنیم اما اگر ادله کارشناسی به این نتیجه می‌رسد که سهم آخوندی در حد استیضاح نیست باید جلوی آن را بگیریم.

نماینده مردم گچساران در مجلس در ادامه استیضاح را وظیفه قانونی نمایندگان عنوان و خاطرنشان کرد: استیضاح تقابلی بین نمایندگان موافق و مخالف ایجاد نمی‌کند. بلکه هر دو گروه مطالبات اجتماعی، فنی، اعتقادی و نقطه نظر خود را مطرح می‌کنند.

وی ادامه داد: اینکه وزیری بارها در ملأ عام، در تلویزیون و امروز چندین بار در صحن مجلس رسماً از مردم و نمایندگان پوزش طلبیده و برای اولین بار معاون وزیری استعفا داده موضوعی است که باید آن را به فال نیک بگیریم و با قدر دانستن آن را در جامعه تکثیر کنیم. اگرچه وظیفه وزیر بود که معذرت بخواهد و این کار را کرد. اما کسانی هم بودند که مقصر بودند و هیچ وقت عذرخواهی نکردند.

تاجگردون با تأکید بر لزوم ارزیابی عملکرد وزارت راه در حوزه هوایی، دریایی و ریلی ادامه داد: ما باید نقاط قوت و ضعف را در کنار هم بگذاریم و به وزیر نمره بدهیم. اگر اینها را بررسی کنیم می‌بینیم که شاید نشود نمره منفی به وزارت راه داد. آقای آخوندی ۱۶۰ هزار میلیارد تومان قرارداد بسته در حالی که من به عنوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و رئیس کمیسیون تلفیق بودجه یک دهم این مبلغ را هم نمی‌توانم به وزارت راه اعتبار دهم و چون در بودجه ۹۶ نتوانستیم یک میلیارد دلار برای بخش ریلی اختصاص دهیم خود را در حوادث آتی ریلی هم مقصر می‌دانم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه با اشاره به برخی ابهامات و سوالات درباره وزیر راه اظهار کرد: من به عنوان وظیفه نمایندگی خدمت آقای وزیر رسیدم و گفتم آیا صحت دارد که فرزند شما با فرزند مدیرکل در فلان معامله شریک است و آیا صحت دارد که فلان معاون شما چنین کرده؟ ایشان از من خواست موضوع را بررسی کنم، اگر به تشخیص می‌رسیدم که در مجموعه آقای آخوندی و یا هر وزیر دیگری امکان فساد وجود دارد که منجر به نگرانی برای ملت است نمی‌آمدم به خاطر امثال آقای آخوندی دنیای خود را بفروشم. من به عنوان وظیفه نمایندگی از ایشان سوال کردم و اگر به نتیجه دیگری می‌رسیدم حتماً می‌گفتم.

تاجگردون درباره طرح اتهاماتی مبنی بر سیاسی بودن وزیر راه گفت: ما می‌فهمیم که کدام وزیر رفتار سیاسی دارد یا نه. تک تک معاونین وزیر راه را مرور کنید، از شرکت زیرساخت تا راه‌آهن، پشتیبانی امور مجلس و برنامه‌ریزی و اقتصاد کدام یک آدم‌های سیاسی و وابسته به جناح سیاسی هستند؟ اینها متعلق به دوره‌ها و دولت‌های مختلف هستند. به کدام جریان سیاسی و حزبی وصل هستند؟ نه اینکه سیاسی بودن اشکالی داشته باشد اما اگر رفتار سیاسی دیده شود باید با آن برخورد شود.

نماینده مردم گچساران در ادامه با بیان اینکه حتی کشته شدن یک نفر در حوادث ریلی،‌ جاده‌ای و هوایی حائز اهمیت است،‌ افزود: من به خانواده‌های داغداری که در سانحه قطار سمنان عزیزانشان را از دست دادند تسلیت می‌گویم و به مردم شریف آذربایجان و خراسان نیز تسلیت می‌گویم. اما از نمایندگان می‌خواهم که این استیضاح رأی ندهند و بگذارند چرخه‌ای که به راه افتاده به سرمنزل مقصود برسد.

۱۲:۰۰ ابوالفضل حسن بیگی مخالف استیضاح وزیر راه:

نماینده دامغان: وزارت راه پاک‌ترین وزارتخانه دولت استابوالفضل حسن بیگی در  مخالفت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی گفت: بنده یک اصولگرا هستم که اصول را خود را از امام، رهبری و شهدای جنگ تحمیلی و شهدای انقلاب اسلامی آموخته‌ام و امروز براساس تکلیف شرعی از وزیر راه و شهرسازی دفاع می‌کنم.

نماینده مردم دامغان در مجلس سپس به تشریح چگونگی حادثه قطار سمنان و اقدامات وزارت راه و شهرسازی پرداخت و افزود: در ساعت اولیه حادثه در منطقه در کنار نیروهای اجرایی هر آنچه که می‌شد، انجام گرفت. بنده به عنوان نماینده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به بررسی ابعاد این حادثه پرداختم. براساس بررسی های انجام گرفته قطار در دمای ۱۳- درجه ترمزش یخ زده بود و همین عامل باعث تصادف با قطار دوم شد. این مساله در حالی اتفاق افتاد که مراکز کنترل سی تی سی و ای تی سی و مراکز کنترل مرکزی تهران و شاهرود مسیر را تحت کنترل داشتند.

وی ادامه داد:  در مرحله اول، هدف کمک به آسیب دیدگان بود و در مرحله دوم دنبال مقصر یا مقصران بودیم و این در حالی بود که در آن شرایط حساس، هر دستگاه، دیگری را به عنوان مقصر معرفی می‌کرد. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز برای روشن شدن ابعاد حادثه بنده را از طرف کمیسیون مامور بررسی موضوع کرد. البته تعدادی از اعضای کمیسیون عمران نیز در منطقه حاضر شدند. در این حادثه اشکالات عجیب و غریبی مطرح می شد. ما سراغ مانیتورها رفتیم تا مغایرت اظهارات مسئولان با تصاویر ثبت شده در مانیتورها مشخص شود.

حسن بیگی ادامه داد: محل وقوع حادثه جزو مناطق صعب العبور بود که به دلیل ترمزهای پی در پی، ترمز قطار کارایی خود را از دست داده بود. گزارش های متعدد و ضد و نقیض ما را بر آن داشت که تحقیقات دوم را آغاز کنیم. هجمه ها در این گزارش ها به مسئولان استان تا جایی پیش رفت که تلاش داشتند گزارش های نادرست را به تایید مقامات مسئول برسانند.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از نگاشتن نامه محرمانه به رئیس جمهور خبر داد و افزود: در همان مقطع به فاصله حدود دو هفته از حادثه قطار نامه ای محرمانه در ۲۲ محور به رئیس جمهور نوشتم و از وجود مافیا برای خرید تجهیزات پیشرفته خط آهن از روسیه، آمریکا یا رژیم صهیونیستی خبر دادم و به ایشان تاکید کردم که نباید در برابر این مافیا کوتاه بیایند.

نماینده مردم دامغان در مجلس یادآور شد: تمام تحقیقات و بررسی های انجام گرفته را بار دیگر با تعداد زیادی از کارشناسان و متخصصان حتی متخصصان بازنشسته مرور کردم و مشخص شد که مدیر عامل سابق شرکت راه آهن در حادثه قطار سمنان مقصر نبود.

وی مجلس شورای اسلامی را در اصلاح زیرساخت های حوزه راه آهن مسئول دانست و افزود: راه آهن تهران – مشهد که اعتبار ایران است باید از نظر زیرساختی با پیش بینی بودجه مورد نیاز اصلاح شود و این کار باید توسط ما نمایندگان مجلس انجام شود، مجلس در این زمینه سهیم است.

حسن بیگی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به استعلام های انجام گرفته از وزارت اطلاعات در حادثه قطار سمنان گفت: در خصوص گزارش های متعدد تهیه شده در این موضوع از وزیر اطلاعات سوال کردم و ایشان به من گفتند بخش اعظم گزارش ها نادرست است. به اذعان ایشان وزارت راه یکی از پاک ترین وزارتخانه ها در دولت فعلی است.

۱۰:۲۰ آخوندی در دفاع از خود:

یک بار دیگر بابت هرگونه قصور پوزش می‌طلبم

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که در جلسه علنی مجلس در جریان رسیدگی به استیضاحش حضور داشت طی سخنانی اظهار کرد: بی گمان مذاکرات این جلسه سخت و تاریخی به همین جا ختم نمی‌شود و در آینده مورد قضاوت ملت ایران و نکته‌بینان تیزبین قرار می گیرد و می‌طلبد که من دقت در مطالبم را چند چندان کنم.

وی افزود: در سه ماه گذشته چندین حادثه غمبار کام ملت ایران را تلخ کرد. نخست حادثه تصادف دو قطار در ناحیه هفت خان دامغان که جان عزیز ۴۹ نفر از هموطنان را به دام مرگ کشاند، دیگری حادثه تاسف بار آتش سوزی پلاسکو که افزون بر جان باختن چهار نفر از شهروندان، ۱۶ نفر آتش نشانان نیز به شهادت رسیدند که از سوی رهبری و دولت این آتش نشان به عنوان شهید خدمت شناخته شدند و مورد آخر هم مرگ راهدار فداکار در شرایط برف و بوران در گردنه مبارک آباد که به افتخار شهادت نائل آمد.

وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: آرزوی غفران برای جان‌باختگان دارم و همچنین عرض تسلیت به خانواده‌های جان‌باختگان، نزدیکان آنان و تمام ملت ایران و نمایندگان آذربایجان دارم و یک بار دیگر از بابت هر گونه قصور یا کوتاهی از سوی دستگاه خودم یا حتی سایر دستگاه های اجرایی و شخص خودم پوزش می‌طلبم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: استیضاح حق نمایندگان است و از اینکه در این جایگاه پاسخگوی نمایندگان هستم خرسندم و معتقدم استیضاح تمرین مردم‌سالاری دینی و نماد این واقعیت است و در این مسیر باید توجه کنیم که از جاده حق و انصاف خارج نشویم.

وی افزود: من پنج بار از مجلس رأی اعتماد گرفتم؛ یک بار برای تصدی مسئولیت وزارت، سه بار پس از پاسخ قانع کننده به سوالات نمایندگان و یک بار نیز در جریان استیضاح در مجلس قبل که این نشان دهنده سیاست‌گذاری درست و تدبیر مطلوب بر وزارت راه و شهرسازی است و شاید جالب باشد که بدون دریافت هیچ کارت زرد و اخطاری دو بار برای استیضاح به مجلس آمدم در حالی که روند اجرای استیضاح معمولاً به گونه‌ای است که اگر وزیر نتواند به سوالات نمایندگان پاسخی قانع کننده بدهد در جریان می‌افتد.

آخوندی تصریح کرد: در شرایطی که استیضاح در مجلس در جریان بود و بخشی از تمرکز ۶۷ هزار کارمند وزارتخانه معطوف این موضوع شده بود کارها در جریان بود و قرارداد احداث راه مرند- تبریز، گسترش فرودگاه مشهد و تصویب طرح مسکن اجتماعی و حمایتی در دولت و همچنین پیشرفت پروژه راه‌آهن کرمانشاه- خسروی در همین دوران به ثمر رسید.

وی با اشاره به رویکرد جدید وزارت راه در سه سال گذشته، گفت: توسعه حمل و نقل، مبارزه با فساد و ایمنی حمل و نقل برنامه وزارت راه است و برای تکمیل پروژه‌های در حال انجام ۱۷۰ هزار میلیارد اعتبار نیاز است و به این میزان پروژه‌هایی که نمایندگان برای توسعه حوزه انتخابیه خود دنبال می‌کنند نیز اضافه می‌شود. همچنین برای توسعه حمل و نقل در برنامه ششم ۱۹۰ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده و برای رسیدن به اهداف برنامه ۱۴۰۴ نیز ۵۷۵ هزار میلیارد اعتبار ظرف هشت سال مورد نیاز است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این مبالغ در حالی است که مبلغ اختصاص یافته در سال جاری در تمامی بخش‌ها تنها ۸۰ میلیارد تومان بوده که در دو ماه گذشته ۱۲۰۰ میلیارد تومان به آن اضافه شد و ۲۵۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه پیش‌بینی شد و در بودجه ۹۶ نیز کل اعتبارات پیش‌بینی شده در بخش عمرانی ۴۰ هزار میلیارد تومان است و این به این معنا است که به تدریج حجم بودجه‌ای طرح‌های عمرانی کاهش می‌یابد و ادامه روند بدون پیش‌بینی منابع جدید امکان پذیر نیست.

وی تأکید کرد: توسعه گفتمان جدید در وزارت راه برای تأمین اعتبارات از منابعی غیر از منابع دولتی و کاهش وابستگی به نفت و بودجه عمومی در دستور کار قرار گرفته و ۱۳ هزار میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری غیردولتی در زیرساخت‌های تأمین شده و در سه ساله گذشته ۲۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها نشان از تدبیر و توجه به اقتصاد مقاومتی است. همچنین ۵۳۵۰ کیلومتر راه اصلی و ۷۰۰۰ کیلومتر روکش آسفالت راه‌های اصلی و فرعی اتفاق بزرگی است که در سه سال‌ اخیر اتفاق افتاده است که در همین زمان مشابه در دولت‌های قبلی بی‌سابقه بوده است.

آخوندی خاطرنشان کرد: تدبیر ویژه‌ای برای تأمین اعتبار و جلب سرمایه‌گذاری در وزارت راه پیش‌بینی شده تا وابستگی به منابع ملی کاهش یابد. به طوری که برای ۳۱۸ هزار میلیارد تومان طرح مذاکره صورت گرفته و در جریان است و برای ۲۶۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری یادداشت تفاهم امضا شده و ۱۶۳ هزار میلیارد تومان قرارداد قطعی برای سرمایه‌گذاری منعقد شده است.

ادامه دارد ….
۱۰:۳۰ قاضی پور در موافقت با استیضاح:

لیست اموالتان را به قوه قضائیه ارائه دهید

نادر قاضی‌پور که به عنوان موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی سخن می‌گفت، خاطر نشان کرد: آقای آخوندی شما یک فعال اقتصادی هستید و شرکت‌ها و بنگاه‌های مختلفی را تاسیس کرد، اما چرا در میان این فعالیت‌ها، کارخانه تاسیس نکردید که جوانان بتوانند در آنجا اشتغال داشته باشند و فقط دنبال تجارت بودید و اگر ان‌شاءالله رای نیاوردید حتما یک کارخانه تاسیس کنید.

وی افزود: آیا شما لیست اموال خود را به قوه قضائیه تحویل داده‌اید یا خیر؟ شرکت هایی که توسط اعضای خانواده شما اداره می‌شود و به ظاهر بعد از وزارت از آنها خارج شدید چقدر از وقت شما را گرفته است و از رانت وزارت شما استفاده کرده؟ لطفا نسبت خود را با خانم‌ها و آقایانی که در شرکت‌های منتسب به شما فعالند را بگویید.

قاضی‌پور تصریح کرد: تعدادی از معاونان وزیر راه دو شغله هستند و در شرکت های خصوصی فعالیت می کنند و وزیر اطلاعات به جای اینکه در مجلس بنشیند و از وزیر حمایت کند برود و به این تخلفات برسد. اشخاص و وابستگان درجه یک آقای آخوندی همه در شرکت های خصوصی مشغول کار با وزارت راه هستند، نظیر شرکت کیسون، همچنین فرزند ایشان نیز چندین شرکت زیرساختی ثبت کرده است و محمدهادی آخوندی و احمد آخوندی شرکت های فراوانی به اسم خود دارند و با کد ملی ۰۰۱۰۳۱۱۶۴۶ و با شما چه نسبتی دارند؟

وی در ادامه با اشاره به اموال وزیر راه گفت: املاک شما در شمال تهران و دفتر کار مجهز شما از چه راهی به دست آمده و منزلی که به آقای محمدهادی آخوندی اختصاص یافته به چه عنوان بوده و ایشان با شما چه نسبتی دارند؟ همچنین رئیس سازمان بنادر نیز ۱۵ هزار یورو برای ماموریت خارج از کشور حق ماموریت گرفت. همچنین ساختمان بلوار کاوه، تقاطع دولت، خیابان وارسته کوچه فرهنگ پلاک ۱۰ به چه عنوان به عنوان خانه دوم شما استفاده می شود و از این به بعد مردم باید آنجا را زیر نظر داشته باشند.

قاضی‌پور خاطرنشان کرد: بیش از یک گونی مدارک در مورد آقای آخوندی به دست آمده و همه آنها مساله دار است و در کنار این یک گونی، انتصاب های ایشان نیز مشکل دار است. چرا لیسانس علوم قضائی را به عنوان معاون خود قرار می‌دهد. همچنین سهل انگاری هواشناسی باعث شد پرتقال و کیوی کشاورزان یخ بزند، چرا با مسئولین سازمان هواشناسی برخورد نشده است.

۱۰:۲۰ آخوندی در دفاع از خود:
یک بار دیگر بابت هرگونه قصور پوزش می‌طلبم

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که در جلسه علنی مجلس در جریان رسیدگی به استیضاحش حضور داشت طی سخنانی اظهار کرد: بی گمان مذاکرات این جلسه سخت و تاریخی به همین جا ختم نمی‌شود و در آینده مورد قضاوت ملت ایران و نکته‌بینان تیزبین قرار می گیرد و می‌طلبد که من دقت در مطالبم را چند چندان کنم.

وی افزود: در سه ماه گذشته چندین حادثه غمبار کام ملت ایران را تلخ کرد. نخست حادثه تصادف دو قطار در ناحیه هفت خان دامغان که جان عزیز ۴۹ نفر از هموطنان را به دام مرگ کشاند، دیگری حادثه تاسف بار آتش سوزی پلاسکو که افزون بر جان باختن چهار نفر از شهروندان، ۱۶ نفر آتش نشانان نیز به شهادت رسیدند که از سوی رهبری و دولت این آتش نشان به عنوان شهید خدمت شناخته شدند و مورد آخر هم مرگ راهدار فداکار در شرایط برف و بوران در گردنه مبارک آباد که به افتخار شهادت نائل آمد.

وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: آرزوی غفران برای جان‌باختگان دارم و همچنین عرض تسلیت به خانواده‌های جان‌باختگان، نزدیکان آنان و تمام ملت ایران و نمایندگان آذربایجان دارم و یک بار دیگر از بابت هر گونه قصور یا کوتاهی از سوی دستگاه خودم یا حتی سایر دستگاه های اجرایی و شخص خودم پوزش می‌طلبم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: استیضاح حق نمایندگان است و از اینکه در این جایگاه پاسخگوی نمایندگان هستم خرسندم و معتقدم استیضاح تمرین مردم‌سالاری دینی و نماد این واقعیت است و در این مسیر باید توجه کنیم که از جاده حق و انصاف خارج نشویم.

وی افزود: من پنج بار از مجلس رأی اعتماد گرفتم؛ یک بار برای تصدی مسئولیت وزارت، سه بار پس از پاسخ قانع کننده به سوالات نمایندگان و یک بار نیز در جریان استیضاح در مجلس قبل که این نشان دهنده سیاست‌گذاری درست و تدبیر مطلوب بر وزارت راه و شهرسازی است و شاید جالب باشد که بدون دریافت هیچ کارت زرد و اخطاری دو بار برای استیضاح به مجلس آمدم در حالی که روند اجرای استیضاح معمولاً به گونه‌ای است که اگر وزیر نتواند به سوالات نمایندگان پاسخی قانع کننده بدهد در جریان می‌افتد.

آخوندی تصریح کرد: در شرایطی که استیضاح در مجلس در جریان بود و بخشی از تمرکز ۶۷ هزار کارمند وزارتخانه معطوف این موضوع شده بود کارها در جریان بود و قرارداد احداث راه مرند- تبریز، گسترش فرودگاه مشهد و تصویب طرح مسکن اجتماعی و حمایتی در دولت و همچنین پیشرفت پروژه راه‌آهن کرمانشاه- خسروی در همین دوران به ثمر رسید.

وی با اشاره به رویکرد جدید وزارت راه در سه سال گذشته، گفت: توسعه حمل و نقل، مبارزه با فساد و ایمنی حمل و نقل برنامه وزارت راه است و برای تکمیل پروژه‌های در حال انجام ۱۷۰ هزار میلیارد اعتبار نیاز است و به این میزان پروژه‌هایی که نمایندگان برای توسعه حوزه انتخابیه خود دنبال می‌کنند نیز اضافه می‌شود. همچنین برای توسعه حمل و نقل در برنامه ششم ۱۹۰ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده و برای رسیدن به اهداف برنامه ۱۴۰۴ نیز ۵۷۵ هزار میلیارد اعتبار ظرف هشت سال مورد نیاز است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این مبالغ در حالی است که مبلغ اختصاص یافته در سال جاری در تمامی بخش‌ها تنها ۸۰ میلیارد تومان بوده که در دو ماه گذشته ۱۲۰۰ میلیارد تومان به آن اضافه شد و ۲۵۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه پیش‌بینی شد و در بودجه ۹۶ نیز کل اعتبارات پیش‌بینی شده در بخش عمرانی ۴۰ هزار میلیارد تومان است و این به این معنا است که به تدریج حجم بودجه‌ای طرح‌های عمرانی کاهش می‌یابد و ادامه روند بدون پیش‌بینی منابع جدید امکان پذیر نیست.

وی تأکید کرد: توسعه گفتمان جدید در وزارت راه برای تأمین اعتبارات از منابعی غیر از منابع دولتی و کاهش وابستگی به نفت و بودجه عمومی در دستور کار قرار گرفته و ۱۳ هزار میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری غیردولتی در زیرساخت‌های تأمین شده و در سه ساله گذشته ۲۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها نشان از تدبیر و توجه به اقتصاد مقاومتی است. همچنین ۵۳۵۰ کیلومتر راه اصلی و ۷۰۰۰ کیلومتر روکش آسفالت راه‌های اصلی و فرعی اتفاق بزرگی است که در سه سال‌ اخیر اتفاق افتاده است که در همین زمان مشابه در دولت‌های قبلی بی‌سابقه بوده است.

آخوندی خاطرنشان کرد: تدبیر ویژه‌ای برای تأمین اعتبار و جلب سرمایه‌گذاری در وزارت راه پیش‌بینی شده تا وابستگی به منابع ملی کاهش یابد. به طوری که برای ۳۱۸ هزار میلیارد تومان طرح مذاکره صورت گرفته و در جریان است و برای ۲۶۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری یادداشت تفاهم امضا شده و ۱۶۳ هزار میلیارد تومان قرارداد قطعی برای سرمایه‌گذاری منعقد شده است.

ادامه دارد ….
۱۰:۳۰ قاضی پور در موافقت با استیضاح:

لیست اموالتان را به قوه قضائیه ارائه دهید

نادر قاضی‌پور که به عنوان موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی سخن می‌گفت، خاطر نشان کرد: آقای آخوندی شما یک فعال اقتصادی هستید و شرکت‌ها و بنگاه‌های مختلفی را تاسیس کرد، اما چرا در میان این فعالیت‌ها، کارخانه تاسیس نکردید که جوانان بتوانند در آنجا اشتغال داشته باشند و فقط دنبال تجارت بودید و اگر ان‌شاءالله رای نیاوردید حتما یک کارخانه تاسیس کنید.

وی افزود: آیا شما لیست اموال خود را به قوه قضائیه تحویل داده‌اید یا خیر؟ شرکت هایی که توسط اعضای خانواده شما اداره می‌شود و به ظاهر بعد از وزارت از آنها خارج شدید چقدر از وقت شما را گرفته است و از رانت وزارت شما استفاده کرده؟ لطفا نسبت خود را با خانم‌ها و آقایانی که در شرکت‌های منتسب به شما فعالند را بگویید.

قاضی‌پور تصریح کرد: تعدادی از معاونان وزیر راه دو شغله هستند و در شرکت های خصوصی فعالیت می کنند و وزیر اطلاعات به جای اینکه در مجلس بنشیند و از وزیر حمایت کند برود و به این تخلفات برسد. اشخاص و وابستگان درجه یک آقای آخوندی همه در شرکت های خصوصی مشغول کار با وزارت راه هستند، نظیر شرکت کیسون، همچنین فرزند ایشان نیز چندین شرکت زیرساختی ثبت کرده است و محمدهادی آخوندی و احمد آخوندی شرکت های فراوانی به اسم خود دارند و با کد ملی ۰۰۱۰۳۱۱۶۴۶ و با شما چه نسبتی دارند؟

وی در ادامه با اشاره به اموال وزیر راه گفت: املاک شما در شمال تهران و دفتر کار مجهز شما از چه راهی به دست آمده و منزلی که به آقای محمدهادی آخوندی اختصاص یافته به چه عنوان بوده و ایشان با شما چه نسبتی دارند؟ همچنین رئیس سازمان بنادر نیز ۱۵ هزار یورو برای ماموریت خارج از کشور حق ماموریت گرفت. همچنین ساختمان بلوار کاوه، تقاطع دولت، خیابان وارسته کوچه فرهنگ پلاک ۱۰ به چه عنوان به عنوان خانه دوم شما استفاده می شود و از این به بعد مردم باید آنجا را زیر نظر داشته باشند.

قاضی‌پور خاطرنشان کرد: بیش از یک گونی مدارک در مورد آقای آخوندی به دست آمده و همه آنها مساله دار است و در کنار این یک گونی، انتصاب های ایشان نیز مشکل دار است. چرا لیسانس علوم قضائی را به عنوان معاون خود قرار می‌دهد. همچنین سهل انگاری هواشناسی باعث شد پرتقال و کیوی کشاورزان یخ بزند، چرا با مسئولین سازمان هواشناسی برخورد نشده است.

۱۰:۱۵ فرهنگی موافق استیضاح:

استیضاح آخوندی فنی، عملکردی و نظارتی است

محمدحسین فرهنگی در جلسه علنی مجلس به عنوان موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی، گفت: در این استیضاح مقام مسئولی وادار به توضیح شد و متن بر حاشیه غلبه کرد و در این استیضاح عملکرد فارغ از مسائل سیاسی و شخصی مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به اعلام موضع برخی از فراکسیون‌های مجلس درباره استیضاح، گفت: علت اینکه برخی از فراکسیون‌ها قبل از شنیدن استدلال‌ها نسبت به استیضاح وزیر اعلام موضع کردند را نمی‌دانم اما امیدوارم تجدیدنظر کنند.

فرهنگی همچنین با انتقاد از هیأت رئیسه برای تعلل در دستور کار قرار دادن استیضاح وزیر راه و شهرسازی، گفت: این استیضاح در ۱۴ /۹/ ۹۵ تصویب شد اما بعد از بیش از دو ماه در دستور کار قرار گرفت که این کار خلاف آیین‌نامه است. این توضیح که این تأخیر به دلیل بررسی برنامه ششم در مجلس بوده نیز با توجه صراحت آیین‌نامه قابل قبول نیست.

وی در پایان گفت: بنده و آقای دهقان بعد از صحبت‌های وزیر استدلال‌های محکم و قابل توجهمان را مطرح می‌کنیم. امیدوارم هیأت رئیسه در  آن زمان تدبیری بیندیشد تا با برقراری نظم در مجلس نمایندگان بتوانند به صحبت‌های ما گوش کنند. لذا ادامه بحثم را بعد از صحبت‌های وزیر مطرح می‌کنم.

۱۰:۰۵ علیرضابیگی موافق استیضاح:

دلیلم برای استیضاح وزیر راه فاینانس خرید هواپیما است

احمد علیرضابیگی در جلسه استیضاح وزیر راه  و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر راه گفت: در این جلسه، به نمایندگان مجلس اثبات می کنم که آقای آخوندی صلاحیت وزارت را ندارد.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس سپس در تشریح دلایل استیضاحش گفت: آیا شهادت شهدای منا بی‌شباهت با جان باختن عزیزانمان در منطقه هفت خان سمنان نیست؟ یا جان باختن دیگر عزیزانمان در حادثه تبریز با شهدای پلاسکو شباهت ندارد؟ همانطور که می‌گوییم معتقدیم آل سعود لایق خدمت گذاری حرمین شریفین نیستیم با همان استدلال معتقدیم آقای آخوندی لیاقت و کفایت وزارت راه و شهرسازی را ندارد.

وی با طرح ادعاهایی نسبت به مدیر عامل سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: سعدی نژاد در زمانی که مدیر عامل راه آهن بود به عنوان خریدار، در این سازمان عمل می کرد. آیا ایشان امروز نیز در خریدهای سازمان کشتیرانی نقش آفرین است؟ حضور ایشان در این سازمان نشانه بی لیاقتی وزیر راه و شهرسازی است.

علیرضا بیگی سپس جهت انتقادات خود را متوجه قرارداد خرید هواپیما از شرکت ایرباس و ای تی آر کرد و افزود: شرکت ایرباس در قراردادش با سازمان هواپیمایی کشوری شرایطی را به ایران تحمیل کرده است. از آن گذشته مصوبه هیات وزیران برای خرید ۱۱۱ فروند هواپیما از طریق تسهیلات فاینانس به ارزش ۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو و همچنین خرید هواپیماهای ای تی آر و ارزش میلیون ها دلار آن هم از طریق منابع فایناس (منابع مالی خارجی) بدون استفاده از منابع مالی داخلی مشکل دیگری است که آقای آخوندی باید جوابگوی آن باشد.

نماینده مردم تبریز در مجلس با طرح این پرسش که خرید هواپیما کجای اقتصادی مقاومتی قرار دارد گفت: چرا تمام برنامه وزارت راه و شهرسازی به خرید هواپیما اختصاص یافته است، در حالی که هر دو روز یک بار به اندازه یک سقوط هوایی در جاده های کشور کشته می دهیم؟

۹:۵۰ صباغیان، موافق استیضاح:
علت موافقتم با استیضاح حادثه قطار تبریز -مشهد است

 محمدرضا صباغیان بافقی در نشست علنی امروز (یکشنبه، یکم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی درصحن علنی مجلس اظهارداشت: من تاکنون سعی کرده ام وابستگی جناحی نداشته باشم و برای همه دیدگاه ها احترام قائل شوم.

نماینده مردم بافق،ابرکوه،مهریز و خاتم در مجلس شورای اسلامی گفت: آقای “آخوندی” را وزیری توانمند و صاحب ایده می دانم و به ایشان نمره قابل قبولی می دهم، کمتر وزارتخانه ای را به یاد دارم که در این دولت و دولت های قبل پس از اتفاق افتادن اینگونه حوادث، مدیر رده بالایی از آن ها به دلیل کوتاهی آن ها در زیر مجموعه مرتبط استعفا داده و برکنار شده باشد که این امر پس از حادثه قطار تبریز- مشهد صورت پذیرفت.

عضوکمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: شاید سوال شود با این شرایط چرا استیضاح وزیر راه و شهرسازی را امضا کرده ام، موافقت من با استیضاح بیشتر به دلیل حادثه قطار تبریز -مشهد است که در سمنان رخ داد.

مشکل اصلی ما در حوادث نشان دادن افراد رده پایین به عنوان مقصر است

صباغیان بافقی ادامه داد: یکی از ضعف های بزرگ مدیریت در کشور ما این است که در اینگونه حوادث افراد رده پایین مقصر شناخته می شوند و بعضا تنبیه می گردند؛اما مسئولین ارشد که در رأس حوزه اجرایی می باشند از پاسخگویی مصون بوده و در حاشیه قرار می گیرند،این درحالی است که در کشورهای پیشرفته خلاف این روند به عنوان یک اصل پذیرفته شده شناخته می شود.

وی با اشاره به نمونه هایی از عذرخواهی مدیران رده بالای سایر کشورها افزود: نخست وزیر کره جنوبی به دلیل غرق شدن کشتی استعفا داد و وزیر نیروی ژاپن به دلیل قطعی نیم ساعته برق، ۲۰ دقیقه به حالت تعظیم از مردم عذرخواهی کرد، این اندیشه و تفکر در سطوح بالای اجرایی سایر کشورها جاری می باشد.

فرهنگ عذرخواهی درکشور نهادینه شود

عضو کمیسیون شوراهاو امور داخلی کشور مجلس گفت: مسئولان قوه مجریه اگر در مسائلی مانند فساد، اعتیاد،املاک نجومی،اختلاس، آلودگی هوا، حقوق های نجومی و پلاسکو بنابر خواسته عمومی استعفا می دادند،جامعه وضع بهتری داشت.

وی افزود: با توجه به اینکه حادثه قطار تبریز-مشهد درحوزه وزارت راه و شهرسازی اتفاق افتاده و نزدیک به یکصد نفر از هموطنانمان کشته و خسارات زیادی وارد شده م

۱۰:۱۰: فرهنگی: استیضاح آخوندی فنی، عملکردی و نظارتی است

محمدحسین فرهنگی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس به عنوان موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی، گفت: در این استیضاح مقام مسئولی وادار به توضیح شد و متن بر حاشیه غلبه کرد و در این استیضاح عملکرد فارغ از مسائل سیاسی و شخصی مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به اعلام موضع برخی از فراکسیون‌های مجلس درباره استیضاح، گفت: علت اینکه برخی از فراکسیون‌ها قبل از شنیدن استدلال‌ها نسبت به استیضاح وزیر اعلام موضع کردند را نمی‌دانم اما امیدوارم تجدیدنظر کنند.

۹:۵۵: قاضی‌پور: هم بُرد و باخت تراکتور مهم است، هم جان مردم

نادر قاضی‌پور که به عنوان موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی سخن می‌گفت، خاطر نشان کرد: آقای آخوندی شما یک فعال اقتصادی هستید و شرکت‌ها و بنگاه‌های مختلفی را تاسیس کرد، اما چرا در میان این فعالیت‌ها، کارخانه تاسیس نکردید که جوانان بتوانند در آنجا اشتغال داشته باشند و فقط دنبال تجارت بودید و اگر ان‌شاءالله رای نیاوردید حتما یک کارخانه تاسیس کنید.

وی افزود: آیا شما لیست اموال خود را به قوه قضائیه تحویل داده‌اید یا خیر؟ شرکت هایی که توسط اعضای خانواده شما اداره می‌شود و به ظاهر بعد از وزارت از آنها خارج شدید چقدر از وقت شما را گرفته است و از رانت وزارت شما استفاده کرده؟ لطفا نسبت خود را با خانم‌ها و آقایانی که در شرکت‌های منتسب به شما فعالند را بگویید.

۹:۵۰: شهریاری: سال گذشته ۱۶ هزارو ۳۰۰ نفر در جاده‌ها کشته شدند

حسینعلی شهریاری گفت: متأسفانه آمار پزشکی قانونی نشان می‌دهد که تلفات جاده‌ای در سال گذشته ۱۶ هزار و ۳۰۰ نفر بوده، همچنین ۳۱۳ هزار نفر از در نتیجه تلفات جاده‌ای مصدوم شده‌اند؛ اگر به این مسأله دقت کنیم متوجه می‌شویم که تعداد زیادی از تخت‌های آی.‌سی.‌یو بیمارستان‌ها به تصادفات جاده‌ای اختصاص دارد که هزینه‌های زیادی بر روی دوش بهداشت و درمان می‌گذارد که شاید ده‌ها هزار میلیارد تومان باشد. یکی از علل تصادفات جاده‌ای، وضعیت نامناسب جاده‌های کشور است.

۹:۴۰: بیگی در صحن علنی: آخوندی لیاقت تصدی وزارت راه و شهرسازی را ندارد

علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز، اسکو وآذرشهر که به عنوان یکی از نمایندگان استیضاح‌کننده آخوندی در صحن علنی سخن می‌گفت؛ اظهار داشت: چه فرقی بین شهادت ایرانیان در فاجعه منا و حادثه قطار وجود دارد؟ آیا غیر از این است که بی کفایتی و ناتوانی آل سعود باعث شهادت هموطنانمان شد؟! چه فرقی است بین کسانی که در حادثه پلاسکو و حادثه هفت خوان که مجلس، شهردار تهران و وزیر کشور را برای پاسخگویی دعوت می کند اما وزیر راه را نه؟

۹:۱۵: صباغیان: نمایندگان فارغ از جناح بندی سیاسی استیضاح آخوندی را بررسی کنند

حمدرضا صباغیان بافقی نماینده مردم مهریز، که به عنوان یکی از نمایندگان استیضاح‌کننده آخوندی در صحن علنی سخن می‌گفت؛ اظهار داشت: بنده به آخوندی نمره قابل قبول می‌دهم و با تحقیقاتی که کردم او را وزیری کاربلد یافتم.

از نمایندگان تقاضا دارم فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی موضوع استیضاح را مدنظر قراردهند.

۹:۰۵: مقدسی در صحن علنی: استیضاح به معنای نادیده گرفتن خدمات دولت نیست

سید مهدی مقدسی نماینده اراک و کمیجان، که به عنوان یکی از نمایندگان استیضاح‌کننده آخوندی در صحن علنی سخن می‌گفت؛ اظهار داشت: در همه دنیا وقتی اتفاقی می‌افتد، مسئولان ذی‌ربط از مردم عذرخواهی می‌کنند.

زیبنده‌تر این بود که آقای آخوندی بعد از حادثه قطار استعفا می‌دادند.

۸:۵۵: ابطحی: لابی‌گری در هیئت‌رئیسه علت تاخیر در استیضاح آخوندی بود

سیدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه یکم اسفند) قوه مقننه با استناد به ماده ۲۲۲ آئین‌نامه داخلی مجلس در تذکری، گفت: براساس این ماده از آئین‌نامه هیئت رئیسه موظف است بلافاصله طرح استیضاح را به کمیسیون تخصصی ارجاع کند و کمیسیون نیز ظرف یک هفته با دعوت از وزیر به بررسی آن موضوع بپردازد.

ابطحی تصریح کرد: گویا لابی‌گری در هیئت رئیسه مانع این اقدام شده است.

علی لاریجانی رئیس جلسه علنی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: زود قضاوت کردید و لابی‌گری در هیئت رئیسه وجود نداشت.

۸:۴۵: سعیدی در صحن علنی مجلس :آقای وزیر! چرا به جای عذرخواهی از مردم در حادثه قطار گفتید مردم بیمه هستند!

محمد اسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز که به عنوان یکی از نمایندگان استیضاح‌کننده آخوندی در صحن علنی سخن می‌گفت؛ اظهار داشت: متاسفانه وزیر راه در حادثه قطار تبریز-مشهد به جای عذرخواهی از مردم، گفتند نگران نباشید همه بیمه هستند. چرا قطار مجهز به امکانات و تجهیزات لازم نبود؟ چرا امدادگران دیر در صحنه حادثه حاضر شدند.

۸:۴۲: رحیمی: طرح استیضاح آخوندی ابهام آمیز است / لاریجانی: علی‌الظاهر طرح هیچ ابهامی ندارد

نماینده مردم تهران نسبت به ابهامات طرح استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در مجلس تذکر داد.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: بنده بدون اینکه وقت جلسه را بگیرم خواستار این هستم که ریاست مجلس نگاهی دوباره به بندهایی چون بند ۱، ۴، ۱۰ و ۱۳ این طرح استیضاح بیاندازد لذا بنده معتقدم این موارد صراحت لازم را جهت استیضاح وزیر ندارد و نیاز بود پیش‌تر هیئت رئیسه مجلس این موارد را با استیضاح کنندگان محترم رفع ابهام می‌کردند.

در ادامه علی لاریجانی در پاسخ به اخطار قانون اساسی نماینده مردم تهران گفت: به نظر ما طرح مذکور صراحت لازم را دارد و ابهامی مشاهده نمی‌شود.

۸:۴۰: شش نماینده‌ با تاخیر به جلسه استیضاح آخوندی رفتند

۱- محمدصادق حسنی نماینده مردم رشت

۲- غلامرضا شرفی نماینده مردم آبادان

۳- رضا شیران خراسانی نماینده مردم مشهد

۴- رضا علیزاده نماینده مردم ورزقان

۵- حمدالله کریمی نماینده مردم بیجار

۶- علیم یارمحمدی نماینده مردم زاهدان

۸:۳۸: وزیر راه در مجلس حضور یافت

وزیر راه و شهرسازی دقایقی پیش به همراه حجت الاسلام و المسلمین انصاری و حسینعلی امیری در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس حضور یافت.

%image_alt%

۸:۳۷: معاون اول رئیس جمهور دقایقی پیش در جلسه استیضاح وزیر راه و شهرسازی حضور یافت.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور دقایقی پیش، در جلسه استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد.

در واقع معاون اول رئیس جمهور به جای حجت الاسلام روحانی در نشست استیضاح وزیر راه کابینه یازدهم حضور یافت.

%image_alt%

۸:۲۰: جلسه استیضاح آخوندی آغاز شد

جلسه بررسی استیضاح آخوندی دقایقی قبل به ریاست علی لاریجانی آغاز به کار کرد.

این خبر در خال تکمیل است…

منبع: 598

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه