روز شمار تاریخ گیلان / یکم اسفند؛

سفر آیت الله خامنه ای به لاهیجان و رودسر / فرماندار لنگرود باز هم از روحانیون این شهر شکایت کرد

در چنین روزی، آیت الله خامنه ای در میان خیل عظیم استقبال مردمی وارد شهر لاهیجان و سپس رودسر در استان گیلان شد.

سفر آیت الله خامنه ای به لاهیجان و رودسر / فرماندار لنگرود باز هم از روحانیون این شهر شکایت کرد

به گزارش ۸دی، یکم اسفند ماه ۱۳۰۱ شمسی، حاکم لنگرود بار دیگر از روحانیان شهر شکایت کرد. حاکم لنگرود امروز بار دیگر در یادداشت ارسالی به حکومت گیلان و طوالش نوشت با این که گفته شده اجتماعات ممنوع است اما روحانیان شهر بار دیگر «اجتماع نموده و مشغول تحریک و آنتریک اهالی بودند.» وی مقصود خود را از تحریک و آنتریک اهالی یاد نکرد. شریف العلماء، حاجی شیخ حبیب اللّه، حاجی شیخ محمد امام، حاجی شیخ علی، آقا شیخ فرج اللّه، آقا شیخ عبد اللّه، آقا شیخ عبد الرحمن نام روحانیونی است که از نظر حاکم نظامی لنگرود محرک شناخته شده اند.(۱)

یکم اسفند ماه ۱۳۰۲ شمسی، کشتی های جنگی روس در انزلی جابجا شدند. بنابر گزارش کارگزاری رشت امروز یک کشتی جنگی روس وارد انزلی شد و کشتی دیگری که اقامت داشت به طرف بادکوبه حرکت کرد(۲).

یکم اسفند ماه ۱۳۰۲ شمسی، زلزله آستارا را لرزاند. پیش از ظهر امروز زلزله حدود شش دقیقه آستارا را لرزاند. گفته میشود نظیر آن را مردم به یاد ندارند. این زلزله حدود روسیه را هم لرزانده است. «در سه فرسخی آستارای روس یک قریه به کلی ویران گردیده است.» بنا به اطلاعات واصله، زلزله رودسر و رشت را هم لرزانده است.(۳)

یکم اسفند ماه ۱۳۰۳ شمسی، یک فروند هواپیمای یونکرس میان تهران و انزلی مسافر جابهجا کرد.(۴)

یکم اسفند ماه ۱۳۴۴ شمسی، استاندار گیلان و مدیر کل در یک جنایت با هم همکاری کردند. دکتر محمد سام استاندار گیلان بود که در مدت استانداری اش از هیچ جنایتی فروگذار نمی کرد. برای باز شناسی چهره پلید کارگزاران رژیم پهلوی در گیلان یکی از اسناد ساواک را با هم مرور می کنیم. ساواک کل کشور در این روز، نامه ای به ساواک گیلان می نویسد و از یک جنایت پرده بر می دارد: «خیلی محرمانه- درباره‌: دکتر محمد سام استاندار. طبق اطلاع نامبرده بالا ضمن سوءاستفاده اخیراً به اتفاق مهدی قریب مدیرکل آموزش و پرورش گیلان به همسر شخصی در باغ آستانه واقع در صومعه‌سرا تجاوز و به منظور جلب رضایت دکتر مزبور مبلغ چهل هزار تومان به او پرداخت [می‌کند]. با این حال همسر بانوی مذکور عیال خود را طلاق می‌دهد … مدیرکل اداره سوم ـ مقدم» (۵)

یکم اسفند ۱۳۶۴ شمسی، حضرت آیت الله خامنه ای رئیس جمهور وقت که روز گذشته به گیلان سفر کرده بودند هنوز در گیلان هستند. ایشان امروز در میدان صبحگاه مشترک نیروهی دریایی شرکت نمودند. سپس به سوی لاهیجان رهسپار شدند. در ورودی آستانه اشرفیه مردم مشتاق به قدری به استقبال آمده بودند که اتوبوس حامل آیت الله خامنه ای از حرکت باز ماند و در نهایت با زحمت و کندی از میان جمعیت عبور کرده و وارد لاهیجان شد. ایشان در لاهیجان سخنرانی کردند و سپس به رودسر رفتند و با حجت الاسلام جنیدی امام جمعه این شهر و پدر ۴ شهید دیدار کردند. (۶) آنچه آیت الله خامنه ای از این دیدار و ملاقات با پدر شهیدان تعریف کرده اند، بسی خواندنی است: «این مرد [حجت الاسلام جنیدی] را دیدم و دیدم که یکپارچه استقامت است و من بی اختیار دست این مرد را بوسیدم و دیدم او یک چیز دیگری است؛ پاک و روشن.»  (۷)

یکم اسفند ماه ۱۳۶۴ شمسی، یک لنگرودی در سردشت ترور شد. شهید سیروس محمدی لیسه رودی یکم شهریور ماه ۱۳۴۴ در روستای لیسه رود کومله لنگرود در استان گیلان متولد شده بود و یکم اسفند ماه ۱۳۶۴ در سردشت در یک حمله مسلحانه تروریستی به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید در روستای زادگاهش تدفین شد.

یکم اسفند ماه ۱۳۸۱ شمسی، هفتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در کشور برگزار شد. این انتخابات در گیلان نیز برگزار شد. اولین جلسه این مجلس در ۷ خرداد ۱۳۸۳ ش بود. نمایندگان گیلان در این دوره: رشت: سیدمجتبی مودب پور، هاجر تحریری نیک صفت و رمضانعلی صادق زاده، آستارا: شاپور مرحبا،آستانه: کیانوش صادق دقیقی، انزلی: هادی حق شناس، تالش: بهمن محمدیاری، رودبار: عطاءالله حکیمی، رودسر: اسدالله عباسی، صومعه سرا: سیدکاظم دلخوش، فومن: ناصر عاشوری، لاهیجان: ایرج ندیمی، لنگرود: محمدعلی حیدری. (۸)

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۲، ص ۶۹۰؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، پ ۱، ص ۴۲.

۲- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۳، ص ۵۹۷؛ اسناد وزارت امور خارجه، ۴۵-٢-۴٠-١٣٠٢.

۳- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۳، ص ۵۹۷؛ روزنامه کوشش، س ٢، شم ١٧، ص ٣.

۴- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۴، ص ۵۵۶؛ روزنامه ایران، شم ١٧٧٩، ص ٣.

۵- رنگ ایمان؛ سایت موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، بخش اسناد

۶-رنگ ایمان؛ یار صادق، ص۱۱۰٫

۷- رنگ ایمان؛ روزنامه کیهان، ش ۱۹۸۱۲، شنبه ۲۰  آذر ۱۳۸۹، ص ۱۴٫

۸- رنگ ایمان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه