روز شمار تاریخ گیلان / 30 بهمن؛

سفر آیت الله خامنه ای به رشت / ترور ۲ گیلانی توسط منافقین

در چنین روزی، آیت الله خامنه ای رئیس جمهور وقت ایران به شهر رشت در استان گیلان سفر کرد.

سفر آیت الله خامنه ای به رشت / ترور ۲ گیلانی توسط منافقین

به گزارش ۸دی، ۳۰ بهمن ماه ۱۳۴۶ خورشیدی، رضا روستا عضو کمیته مرکزی حزب توده در آلمان شرقی درگذشت. وی دبیر اول کمیته مرکزی حزب توده و عضو هیأت اجرایی فدراسیون سندیکایی جهانی کارگران نیز بود. او متولد ۱۲۸۰ در رشت بود. در زمان نهضت جنگل جذب شوروی ها شد. سراسر  زندگی او را فراز و نشیب هایی از سازماندهی تشکیلات جهانی صلح گرفته تا تجارت خاویار و قاچاق اسلحه در بر گرفته است. او سال ها زندان و تبعید و تلاش را برای خدمت به بیگانه و خیانت به دین و وطن انجام داد.  (۱)

۳۰ بهمن ماه ۱۳۶۱ خورشیدی، یک انزلی پی ترور شد. شهید مجید رادبرد ۳۰ آذر ماه ۱۳۴۱ در شهرستان انزلی استان گیلان متولد شده بود و ۳۰ بهمن ماه ۱۳۶۱ در حالی که سرباز وظیفه بود در سنندج در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید.

۳۰ بهمن ماه ۱۳۶۱ شمسی، یک آستارایی ترور شد. شهید ایرج محمدحسینی ۵ تیر ماه ۱۳۴۰ در آستارای استان گیلان متولد شده بود و ۳۰ بهمن ماه ۱۳۶۱ در حالی که سرباز وظیفه بود در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید. پیکر مطهرش در عباس آباد آستارا تدفین شد.

۳۰ بهمن ماه ۱۳۶۴ خورشیدی، رئیس جمهور وقت، حضرت آیت الله خامنه ای به رشت سفر کردند. ایشان ابتدا از فرودگاه مستقیم به مهدیه رشت رفتند و با خانواده شهدا دیدار کردند. سپس به استادیوم شهید عضدی رفته و با عموم مردم گیلان دیدار کردند. انبوه جمعیت حاضر در استادیوم استقبال باشکوهی کردند. ایشان نیز سخنرانی جالب و مهیجی را ایراد کردند. ایشان بعد از نماز مغرب و عشا در جلسه ای با حضور روحانیت استان شرکت و برای آنها سخنرانی نمودند. (۲)

 

 

پی نوشت:

۱- رنگ ایمان؛ چپ در ایران، رضا روستا به روایت اسناد ساواک، ص ۱۹و ۲۰۴٫

۲- رنگ ایمان؛ یار صادق، ص۱۰۹٫

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه