روز شمار تاریخ گیلان / 24 بهمن؛

حمله به کاروان شاهزاده ها در رشت / یک طایفه راه تبریز به آستارا را مسدود کردند

در چنین روزی، تعدادی از شاهزادگان، رشت را به مقصد تهران ترک کردند اما در چند فرسخی شهر مورد حمله افراد مسلح قرار گرفتند.

حمله به کاروان شاهزاده ها در رشت / یک طایفه راه تبریز به آستارا را مسدود کردند

به گزارش ۸دی، ۲۴ بهمن ماه ۱۳۰۰ شمسی، طایفه فولادلو راه تبریز به آستارا را مسدود کردند. طایفه فولادلو دوازده ژاندارم را در یک پست نظامی واقع در یک فرسخی شهر اردبیل توقیف کردند. همچنین راه تبریز- آستارا را مسدود کرده و سیم تلگراف اردبیل را نیز قطع نمودند. حکومت اردبیل برای باز کردن راه آستارا و تعمیر سیم تلگراف تعدادی سوارهای یورتچی و غلام آلارلو را اعزام کرد، ولی این عده در نزدیکی شهر اردبیل با سوارهای نجفقلی خان آلارلو و فولادلو روبرو شدند و نزدیک سه ساعت با یکدیگر به زدوخورد پرداختند. بالاخره سواران نجفقلی خان و فولادلو شهر اردبیل را در محاصره خود درآوردند.(۱)

۲۴ بهمن ماه ۱۳۰۲ شمسی، اداره دابری فلوت در انزلی راه اندازی شد. کنسول روسیه در انزلی با انتشار اعلانی خطاب به بازرگانان منطقه ابراز کرد که اداره دابری فلوت اخیراً گشایش یافته و آماده است کالا های تجار ایران را به روسیه حمل کند. (۲) اداره ترابری دابری فلوت پیش از این در خراسان هم اعلام وجود کرده بود. (ر.ک: ۴ دی)

۲۴ بهمن ماه ۱۳۰۳ شمسی، کاروان شاهزاده ها در رشت مورد تهاجم قرار گرفتند. امروز تعدادی از شاهزادگان و همراهان ایشان، رشت را به مقصد تهران ترک کردند. آنها چهار فرسنگ از رشت دور شده بودند که مورد تهاجم هفت نفر مسافران مسلح واقع میشوند. یکی از شاهزادگان عباسمیرزا پسر عضدالسلطان بود که او را دستگیر کرده، به جنگل میبرند. خودرو های بعدی نیز متوقف و به طرف جنگل برده میشوند. «مردها را کاملاً لخت مینمایند به طوری که برای هر کدام یک پیراهن و زیرشلواری و شلوار بیشتر باقی نمیگذارند. ولی از زنها فقط یک پالتو که متعلق به یک مادموازل فرانسوی که به سمت معلمی همراه آنها بوده از تنش بیرون میآورند.» رئیس سارقان با لهجه ترکی بادکوب های صحبت میکرد و بقیه گیلک. مسافران مالباخته سوار اتومبیلها شده، بازمیگردند(۳). منابع فرانسوی مینویسند که این اقدام [که در واقع حمله به نمایندگان احمدشاه، که از اروپا راهی تهران میشدند، بود] برای اجرای طرح رضا خان برای رسیدن به قدرت کمک کرد.(۴)

۲۴ بهمن ماه ۱۳۶۱ شمسی، یک سیاهکلی ترور شد. شهید عزت الله پشت بست ۱۵ فروردین ماه ۱۳۴۴ در روستای کلارده (پیچ بن) سیاهکل استان گیلان متولد شده بود و ۲۴ بهمن ماه ۱۳۶۱ در حالی که پاسدار انقلاب بود در جنگل های تالش در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید.

۲۴ بهمن ماه ۱۳۶۲ شمسی، رضا رادمنش دبیر اول حزب توده درگذشت. رضا رادمنش متولد ۱۲۸۴ در لاهیجان بود و نوه دختری زمین دار معروف لاهیجان «امین دیوان» بود. وی سال ها درس خواند تا به دکترای فیزیک رسید ولی جذب جریانهای کمونیستی شد و به همراه دوستانش حزب توده را بنیان نهاد. او جز گروه ۵۳ نفری بود که توسط رضاخان به جرم فعالیت های کمونیستی دستگیر شده بودند. او ۲۰ سال دبیر اول حزب توده در ایران بود و زمانی که در دادگاه های رژیم شاه به اعدام محکوم شد به شوروی گریخت. بعدها به آلمان شرقی رفت. سراسر زندگی اش خدمت به کشور شوروی و تامین منافع آن در ایران بود. او بعد از ۸۰ سال عمری که سراسر خیانت به دین و کشورش بود در بیمارستان مخصوص سران حزب کمونیست برلین شرقی مرد و در گورستان لایپزیک دفن شد. (۵)

۲۴ بهمن ماه ۱۳۶۴ شمسی، در این روز «کاروان عظیم بدر» حامل ۱۰۰۰ کامیون کمک های مردمی استان گیلان به جبهه های جنگ راهی شد. گیلان در کمک های بی نظیرش به جبهه های جنگ معروف بود. گیلان کاروان های عظیمی را در تعداد ۱۰۰۰ ، ۱۲۰۰، ۱۵۰۰ کامیون به صورت مکرر برای جبهه ها اعزام کرد. در میان کمک های مردمی کل کشور، این نوع کمک ها کم سابقه بود. کاروانی که در این روز راهی جبهه ها شد عنوانش کاروان بدر بود که در ۱۰۰۰ کامیون، کمک های مردم گیلان را به رزمندگان اسلام می رساند.  (۶)

۲۴ بهمن ماه ۱۳۶۴ شمسی شهید فرانوش پورقربانعلی شارمی  در اروند رود به شهادت رسید. وی متولد ۱۵ شهریور ماه ۱۳۴۳ در روستای شارم شهرک اباتر صومعه سرا بود و بصورت بسیجی داوطلب در جبهه ها حاضر شد و پیکر مطهرش در گلزار شهید شارم تدفین شد.

۲۴ بهمن ماه ۱۳۶۵ شمسی، شهید علی رجبی در سومار به شهادت رسید. وی متولد ۹ شهریور ماه ۱۳۴۶ روستای بازرگان محله رودسر بود و از لشکر ۸۸ زرهی زاهدان به مناطق عملیاتی اعزام شد. پیکر مطهرش در روستای زادگاهش تدفین شد.

۲۴ بهمن ماه ۱۳۷۲ شمسی، شهید سید نورالدین رحمانی  از رزمدگان شهرستان رودسر در سومار به شهادت رسید. وی متلود ۲۹ اسفند ماه ۱۳۵۱ در روستای کویه سفلی رودسر بود و پیکر مطهرش در همین روستا تدفین شد.

…..

…..

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۱، ص ۵۴۷؛ تلگراف کارگزاری اردبیل به وزارت خارجه، ۲۴/ ۱۱/ ۱۳۰۰، اسناد وزارت خارجه، س ۱۳۰۰، ک ۴۵، پ ۱۶، ص ۲۴.

۲- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۳، ص ۵۸۵؛ اسناد وزارت امور خارجه، ۴-۴٩-٣۶-١٣٠٢.

۳- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۴، ص ۵۴۵؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، س ١٣٠٣، پ ٢٢، صص ٢ تا ۴.

۴- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۴، ص ۵۴۵؛ پورشالچی، قزاق: عصر رضاشاه…، ص ١٨٧.
۵- رنگ ایمان؛ دکتر رادمنش و مجلس چهاردهم، کامیار چایچی، پیام بهارستان، ویژه تاریخ مجلس، شمـ ۱۰، زمستان ۱۳۸۹، ص ۱۸۶٫
۶-رنگ ایمان؛ روزنامه کیهان، شمـ۱۲۶۷۰، ص۱۰٫

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه