روز شمار تاریخ گیلان / 21 بهمن؛

شهادت ۵ گیلانی در راهپیمایی های ۲۱ بهمن / اقدام غیراخلاقی کارگزار آستارا با یک آژان

در چنین روزی، پنج انقلابی گیلانی توسط عناصر باقیمانده شاهنشاهی در سال ۵۷ به شهادت رسیدند.

شهادت ۵ گیلانی در راهپیمایی های ۲۱ بهمن / اقدام غیراخلاقی کارگزار آستارا با یک آژان

به گزارش ۸دی، ۲۱ بهمن ماه ۱۳۰۱ شمسی، کارگزار اردبیل بر لزوم محاکمه حسینعلی طالشی تأکید کرد. کارگزار اردبیل، وزارت امور خارجه را ترغیب به رسیدگی جدی نسبت به اشرار منطقه طالش به ویژه حسینعلی طالشی (سالار اشجع) کرد. او با یادآوری سال ۱۳۲۷ ق که با مخارج فراوان و اردوکشی، وی دستگیر و به تهران برده شد اما با ابراز خدمتگزاری آزاد شد، یادآور گردید که خوب است به پرونده سال ۱۳۲۹ ق رجوع شود که حسینعلی پس از بازگشت به آستارا چه فجایعی مرتکب شد و باعث ورود قشون روس گردید و این قشون چه جنایتها که نکرد. «اگر دوسیه همان سال را ملاحظه فرمایید تصدیق خواهند فرمود که قطع نسل این گونه اشرار را باید کرد.» کارگزار اردبیل اضافه کرد حسینعلی اینک بار دیگر دم از خدمتگزاری می زند و پسر خود را شاهد می آورد که با صد نفر اسلحه شخصی به خدمت قشون ایران فرستاده است. از طرف دیگر ارسال عریضه ها و تلگرافها در دفاع از او شروع شده تا مقدمات آزادی او را فراهم کنند. اگر این بار نیز او آزاد شود همان اتفاقات بار دیگر رخ خواهد داد.(۱)

۲۱ بهمن ماه ۱۳۰۳ شمسی، کارگزار آستارا به یک آژان نظر سو داشت. رئیس نظمیه آستارا گزارش میدهد که کارگزار آستارا وقتی در حال مستی راهی خانهاش بوده «به آژان پست آن ناحیه، غلامرضا نام، دستاندازی و خیال عمل شنیع داشته است.» این آژان میگوید که کارگزار از چندی قبل در صدد طرح مناسبات خصوصی با او بوده، و آژان از اظهار آن تاکنون شرم داشته، اما اینک مجبور به بیان موضوع شده است.(۲)

۲۱ بهمن ماه ۱۳۰۴ شمسی، میان کنسول روس در گیلان و مستشار آمریکایی اختلافات بروز کرد. به گزارش فرمانده تیپ شمال اختلاف شدیدی میان کنسول شوروی و پیشکار مالی گیلان، که از مستشاران مالی آمریکایی است، وجود دارد. اختلاف این دو موقعیت سیاسی گیلان را مشکل میکند. وی پیشنهاد کرد حداقل یکی از این دو تغییر کند.پاسخی به این پیشنهاد داده نشد.(۳)

۲۱ بهمن ماه ۱۳۵۷ شمسی، ساواک رشت توسط مردم انقلابی تصرف شد. چندین کلانتری در رشت قرار داشت، کلانتری محل استقرار سازمان شهرداری بود. اما تنها یک اداره ساواک در رشت در ناحیه پارک شهر قرار داشت. در روزهای منتهی به انقلاب تک تک کلانتری ها به تصرف مردم در آمد. در شب پیروزی انقلاب در مقابل کلانتری ۳ رشت، درگیری شدیدی رخ داد و دو نفر از مردم مجروح شدند. این کار باعث عصبانیت مردم و تصرف باقی کلانتری ها گردید. این حادثه فرصت برای انقلابیون ایجاد کرد تا به مقر اصلی سران رژیم که هنوز سقوط نکرده بود، یورش ببرند. انقلابیون زیادی در ساعت ۸ شب به طرف ساواک راه افتادند. رئیس ساواک گیلان و ۱۰ نفر از رؤسای ساواک شهرستان ها در آن محل جمع شده بودند. با حمله مردم، این عده ساواکی به مقاومت مزبوحانه رو آوردند. در نهایت ساعت ۱۱ شب بود که آخرین دژ پهلوی ها در گیلان به تسخیر نیروهای انقلاب در آمد. سرهنگ لحسائی و ۱۰ نفر دیگر همان شب به دار آویخته شدند. (راست قامتان، ج۱، ص۶۰٫) در این روز «محسن نیکمرام» توسط عناصر ضد انقلاب در صیقلان رشت به شهادت رسید. (۴) شهید محسن نیک‌مرام، اول فروردین ۱۳۳۵ در شهر ماسوله به دنیا آمد و طی مبارزات سیاسی علیه رژیم پهلوی در تظاهراتی نزدیک بیمارستان رازی شهر رشت مجروح شد و نجات یافت. وی سرانجام در ۲۱ بهمن ۱۳۵۷ در حال شعار دادن علیه نظام شاه بر اثر اصابت گلوله در میدان صیقلان رشت به شهادت رسید.

۲۱ بهمن ماه ۱۳۵۷ شمسی، یک گیلانی در جریان پیروزی انقلاب توسط عناصر ضد انقلاب ترور شد. شهید محمد کاظمی سوم فروردین ماه ۱۳۳۳ در فومن استان گیلان متولد شده بود و ۲۱ بهمن ماه ۱۳۵۷ در تهران در حالی که آهنگر و جوشکار بود توسط عناصر ضد انقلاب ترور شد و به شهادت رسید.

۲۱ بهمن ماه ۱۳۵۷ شمسی، شهید فرمان ایزدی‌قهرمان‌لو از مجاهدان و مبارزان گیلانی علیه رژیم طاغوت بود که در این روز توسط مأموران مزدور رژیم پهلوی به شهادت رسید.

۲۱ بهمن ماه ۱۳۵۷ شمسی، یک گیلانی در قاسم آباد تهران به شهادت رسید. شهید محمدرضا نونوار دوم مهرماه ۳۷ در گیلان متولد شد و ۲۱ بهمن ۵۷ در قاسم‌آباد تهران به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

۲۱ بهمن ماه ۱۳۵۷ شمسی، یک انقلابی گیلانی الاصل در تهران به شهادت رسید. شهید جبار جباری در ۱۲ آذر ۱۳۳۳ در شهرستان بابلسر به دنیا آمد و در ۲۱ بهمن ۱۳۵۷ وقتی که برای تصرف پادگانی در تهران رفته بود به فیض شهادت نائل آمد.

۲۱ بهمن ماه ۱۳۶۰ شمسی، شهید انو شیروان جدی مصطفی لو از رزمندگان شهرستان انزلی در بستان به شهادت رسید. وی متولد ۸ آبان ماه ۱۳۳۸ بود.

۲۱ بهمن ماه ۱۳۶۰ شمسی، شهید اصغر بزرگی نژاد رودسری در کوت شیخ خرمشهر به شهادت رسید. وی ۲ مهر ماه ۱۳۴۱ در رودسر متولد شده بود و پیکر مطهرش در گلزار شهید رودسر تدفین شد.

۲۱ بهمن ماه ۱۳۶۱ شمسی، یک دامدار در رضوانشهر گیلان ترور شد. شهید محرمعلی دورانی شیراز ۵ آذر ماه ۱۳۳۶ در شهرستان رضوانشهر استان گیلان متولد شده بود و ۲۱ بهمن ماه ۱۳۶۱ در حالی که دامدار و صاحب چند فرزند قد و نیم قد بود توسط منافقین در مقابل چشمان کودکان و همسرش در منزلش به شهادت رسید.

۲۱ بهمن ماه ۱۳۶۳ شمسی، شهید هوشنگ راحمی پور در شیراز به شهادت رسید. وی از نیروهای نهاجا بود و ۲۷ اسفند ماه ۱۳۳۰ متولد شده بود.

۲۱ بهمن ماه ۱۳۶۴ شمسی، سردار شهید «یعقوب یوسفی»‌ جانشین‌ گردان مسلم بن عقیل در عملیات والفجر ۸ در اروندرود آبادان با اصابت ترکش از ناحیه سر به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید والامقام در گلزار شهید ضیابر صومعه سرا تدفین شد.

۲۱ بهمن ماه ۱۳۶۴ شمسی، شهید مجتبی فرخنده نیکبخت از رزمدگان شهرستان رشت در منطقه فاو به شهادت رسید. وی یکم فروردین ماه ۱۳۴۴ در رشت متولد شده بود و پیکر مطهرش در گلزار شهید بهشت زهرای تهران تدفین شد.

۲۱ بهمن ماه ۱۳۶۴ شمسی، شهید ابراهیم فرمانی از رزمندگان شهرستان انزلی در عملیات والفجر ۸ در شلمچه به شهادت رسید. وی متولد ۵ فروردین ماه ۱۳۴۱ در انزلی بود از نزاجا به مناطق عملیاتی اعزام شد.

۲۱ بهمن ماه ۱۳۶۴ شمسی، شهید رضا خوش سیرت از رزمندگان شهرستان آستانه اشرفیه به شهادت رسید. وی ۲۱ بهمن ماه ۱۳۳۴ در روستای چورکوچان از توابع شهرستان آستانه اشرفیه متولد شده بود و سرانجام در عملیات والفجر ۸ در منطقه فاو بر اثر انفجار نارنجک و اصابت تیر مستقیم به چشم به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

۲۱ بهمن ماه ۱۳۶۶ شمسی، یکی از رزمندگان صومعه سرا در ماووت عراق به شهادت رسید. شهید علی چراغی ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۳۴۷ در نوخاله صومعه سرا متولد شد و در چنین روزی به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید در گلزار شهید نوخاله تدفین شد.

۲۱ بهمن ماه ۱۳۹۴ شمسی، شهید سید احسان میرسیار از رزمندگان لاهیجانی مدافع حرم استان گیلان در کشور سوریه و در نبرد با تکفیری ها به شهادت رسید.

…..

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۲؛ ص ۶۷۱؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، پ ۱۱، صص ۹ و ۱۰.

۲- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۴؛ ص ۵۴۱؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، س ١٣٠٣، پ ۶، ص ٢۴٧.

۳- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۵؛ ص ۵۷۴؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، س ١٣٠۴، پ ١۵٣، ص ۶١.

۴- رنگ ایمان؛ فجر آفرینان، ص۷۱،۸۲٫

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه