روز شمار تاریخ گیلان / 21 دی ماه؛

تعطیلی یک نشریه گیلانی با فشار روسیه / ترور یک رودسری توسط منافقین

در چنین روزی، یک نشریه گیلانی با فشار دولت روسیه بر دولت ایران تعطیل شد.

تعطیلی یک نشریه گیلانی با فشار روسیه / ترور یک رودسری توسط منافقین

به گزارش ۸دی، ۲۱ دی ماه ۱۳۰۰ شمسی، کمیسر خارجه شوروی درباره امتیاز نفت شمال و خطوط راه آهن ایران اظهاراتی ارایه کرد.  امشب مشاور الممالک در جلسه ای با کمیسر خارجه شوروی درباره مسئله امتیاز نفت شمال مذاکره کردند. در حاشیه این مذاکرات کمیسر خارجه شوروی اظهار داشت که دولت انگلیس از دولت ایران خواسته است با امتیاز راه آهن عراق تا تهران و انزلی موافقت نماید و مسئله امتیاز نفت شمال معوق بماند. او در ادامه صحبت های خود به این موضوع نیز اشاره کرد که فرانسه و بلژیک نیز امتیاز راه آهن طرابوزان و تبریز و تهران و خراسان را از دولت ایران تقاضا نموده اند. کمیسر خارجه شوروی معتقد بود این خطوط و خطوط راه آهن عراق به تهران و انزلی تهدیدی برای مرزهای شوروی به حساب می آید.(۱)

۲۱ آذر ماه ۱۳۰۱ شمسی، رئیس معارف گیلان از مهر کردن مواد هشتگانه عواید پوطی پنج شاهی امتناع کرد. پس از آن که مؤید حضور رئیس کارگزاری رشت، تأسیس انجمن خیریه را که مسئول خرج عواید پوطی پنج شاهی برای معارف گیلان است به دست کمونیستها دانست و گزارش آن را به مرکز فرستاد (ر. ک: ۱۹ دی) نوشت که حاکم گیلان مواد هشتگانه را پس از امضاء رئیس مالیه و رئیس معارف، امروز برای مهر کردن رئیس معارف نزد او فرستاد. مؤید حضور با آگاهی از موضوع خود را نزد رئیس معارف می رساند. «به او فهماندم که این اقدامات با دست خارجی است. رئیس معارف از مهر کردن ورقه امتناع و علنا اظهار داشته است که امضای من به فشار حکومت و قونسول روس بوده است.»(۲)

۲۱ دی ماه ۱۳۰۲ شمسی، یک نشریه گیلانی با فشار دولت روس تعطیل شد. در پی شکایات متعدد مقامات روسی از مندرجات نشریه ندای گیلان و نیز پس از دستوری که رضا خان برای بستن این نشریه داد، ندای گیلان توقیف شد. کارگزار گیلان با اشاره به این موضوع، دخالت مقامات محلی گیلان را در تهییج این جریده برای درج مطالب ضد روسی تکذیب کرد.(۳) (ر.ک: ٧ فروردین ١٣٠٣)

۲۱ دی ماه ۱۳۵۹ شمسی، یک رودسری ترور شد. شهید اسماعیل عسگری ۲ مهر ماه ۱۳۳۸ در رودسر استان گیلان متولد شد و ۲۱ دی ماه ۱۳۵۹ در حالی که سرباز وظیفه بود در مریوان در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید در گلزار شهید رودسر تدفین شد.

۲۱ دی ماه ۱۳۶۴ شمسی، یکی از رزمندگان شهرستان انزلی در آبادان به شهادت رسید. شهید مجید سیری ۱۶ خرداد ماه ۱۳۱۷ در انزلی متولد شده بود.

پی نوشت:

۱-فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۱، ص۴۹۸؛ مراسله وزارت خارجه به هیئت دولت، اسناد وزارت خارجه، ۲۳/ ۱۰/ ۱۳۰۰، ک ۲/ ۱۵، پ ۵۲، ص ۱۱۴.

۲- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۲، ص۶۱۲؛ اسناد وزارت امور خارجه، ۱۱- ۴۱- ۳۲- ۱۳۰۱.

۳-فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۳، ص۵۲۴؛ اسناد وزارت امور خارجه، ٢٠-٣-۶٢-١٣٠٢.تعطیلی جریده ندای گیلان به دستور رضا خان بود. او از مقامات محلی خواست یک ماه این نشریه تعطیل شود تا پاسخی به خواست مکرر روسها داده شده باشد. ندای گیلان از اواسط اسفند بار دیگر انتشار خود را از سر گرفت. در پی تعطیلی موقت ندای گیلان، مدنی مدیر آن اقدام به انتشار روزنام های تحت عنوان پرورش کرد که نخستین شماره آن در ١٨ ژانویه / ٢٧ دی منتشر گردید. (FO E 2419/255/34)

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه