روز شمار تاریخ گیلان / یازدهم دی ماه؛

تملک سواحل گیلان و مازندران توسط یک نفر! / ترور ۲ گیلانی توسط منافقین

در چنین روزی ساواک گزارش داد شاه قصد دارد تمامی زمین های ساحلی گیلان و مازندران را تصرف کند.

تملک سواحل گیلان و مازندران توسط یک نفر! / ترور ۲ گیلانی توسط منافقین

به گزارش هشت دی، یازدهم دی ماه ۱۳۳۷ شمسی، ساواک گزارش داد همه زمین های ساحلی توسط شاه تملک شده است. محمدرضا شاه برای اداره املاک شخصی اش سازمانی را به نام «اداره املاک پهلوی» تشکیل داده بود. یکی دیگر از وظایف این اداره شناسایی و ضبط املاک و زمین های خوب در سراسر کشور بود از این رو دائما با مردم و حتی ادارات دولتی دیگر در نزاع بود که این درگیری ها با مداخله شاه به نفع اداره املاک پهلوب خاتمه می بافت. در یکی از اسناد ساواک درگیری ماموران این اداره با استانداری گیلان منعکس شده است: «از طرف اداره املاک پهلوی در نواحی شمالی کشور برای کلیه شهرداری ها اشکالاتی ایجاد نموده اند به این طریق که متصدیان اداره املاک پهلوی کلیه زمینهای بایر یا زمینهای کنار ساحل را که طبق مقررات متعلق به شهرداری است ملک اعلی حضرت همایونی قلمداد نموده و شروع به تصرف آنها کرده اند و با اینکه تاکنون چندین نوبت از طرف نمایندگان شمال تذکراتی به بهبهانیان رئیس اداره املاک داده شد معهذا مشارالیه پاسخ داده که این زمینها تعلق به شخص شاهنشاه و جزء املاک پهلوی است و بدستور شاهنشاه این اقدامات را شروع کرده است. مشارالیه افزوده چون شهرداری های شهرستانهای شمالی کشور کوچکترین نتیجه ای از مذاکرات خود نگرفته اند لذا شکایتی در این مورد به وزارت کشور تقدیم و از طرف تیمسار سپهبد باتمانقلیچ وزیر کشور نیز  کمیسیونی با عضویت صوفی نیا – بهبهانیان رئیس املاک پهلوی و دو نفر از شهرداران شمال- فرماندار رشت و استاندار گیلان مامور رسیدگی به این موضوع و رفع اختلاف گردیده اند و قرار است این هیئت در هفته آینده بشمال عزیمت نمایند. لیکن از هم اکنون برای سایر اعضای کمیسیون این موضوع مهم است که آیا شخص اعلیحضرت شاهنشاه جهت تصرف اراضی مذکور اوامری صادر فرموده اند و یا بهبهائیان و متصدیان اداره املاک خودسرانه و برای سوء استفاده دست به چنین کاری زده اند.»(۱)

یازدهم دی ماه ۱۳۶۲ شمسی، یک گیلانی ترور شد. اصغر مکانی ۲ آذر ماه ۱۳۴۲ در استان گیلان متولد شد و ۱۱ دی ماه ۱۳۶۲ در یک حمله مسلحانه توسط منافقین به شهادت رسید.

یازدهم دی ماه ۱۳۶۴ شمسی، یک املشی ترور شد. باقر آقاجانی ۱۹ شهریور ماه ۱۳۴۴ در روستای چهارده شهرستان املش در استان گیلان متولد شد و ۱۱ دی  ماه ۱۳۶۴ در حالی که پاسدار انقلاب بود در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید.

یازدهم دی ماه ۱۳۷۰ شمسی، شهید حمیدرضا آبیار از نیروهای انزلی چی سپاه به شهادت رسید. وی متولد ۱۶ خرداد ماه ۱۳۵۰ انزلی بود و در مریوان به شهادت رسید.

پی نوشت:

۱- رنگ ایمان؛ سایت موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، بخش اسناد

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه