در دیدار فرماندهان سپاه با آیت الله قربانی مطرح شد؛

طلاب برای تبلیغ دین باید از قم به شهرهای خود بازگردند / ۸۰ درصد مساجد گیلان غیر فعالند

نماینده ولی فقیه در استان گیلان گفت: حدود ۸۰ هزار روحانی در قم و نجف جمع شده‌اند و حاضر نمی‌شوند به شهرها و استان‌های خود برگردند و زکات علمشان را بدهند.

طلاب برای تبلیغ دین باید از قم به شهرهای خود بازگردند / ۸۰ درصد مساجد گیلان غیر فعالند

به گزارش ۸دی، شامگاه امروز پنجشنبه سردار محمد حسین نجات، جانشین فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سردار محمدعبدالله پور فرمانده سپاه قدس گیلان با آیت الله زین العابدین قربانی نماینده‌ی ولی فقیه در استان گیلان دیدار کرد.

در این دیدار، آیت الله قربانی با اشاره به اینکه بعضی ازعلما زکات علمشان را نمی پردازند اظهار داشت: حدود ۸۰ هزار روحانی در قم و نجف جمع شده‌اند و حاضر نمی‌شوند به شهرها و استان‌های خود برگردند و زکات علمشان را بدهند.

%d8%a2%db%8c%d8%aa-%d8%a7%d9%84%d9%84%d9%87-%d9%82%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d9%86%db%8c-%d8%b3%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1-%d9%86%d8%ac%d8%a7%d8%aa-%d9%88-%d8%b3%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1-%d8%b9%d8%a8%d8%af%d8%a7

وی افزود: حتی قرآن نیز این مسئله را یاد آور می شود که «عده ای که در دین تفقه می‌کنند باید به بلادشان باز گردند و مردم را انذار کنند، شاید که متنبه شوند.» در گذشته همینطور بوده است، وقتی علما تحصیلاتشان را تمام می‌کردند برای تبلیغ دین و خدمت به مردم به بلاد خود باز می‌گشتند، طبعا حضور یک عالم وارسته بین مردم تاثیر خوبی روی آنها خواهد گذاشت. شیوه‌ی عملی، گفتار، رفتار و منش او غیر مستقیم روی تربیت دینی و معنوی افراد تاثیر به سزایی می‌گذارد.

نماینده‌ی ولی فقیه در استان گیلان با بیان اینکه طلابی که برای تحصیل به حوزه‌های علمیه قم و مشهد می‌روند حاضر نیستند برای تربیت معنوی و تبلیغ به دیار خود بازگردند خاطر نشان کرد: ما مکان هایی داریم  که با ۲۰ هزار نفر جمعیت حتی یک روحانی هم ندارند. ولی ۸۰ هزار نفر از آقایان در قم ماندگار شده اند!

آیت الله قربانی با بیان اینکه مجالس شهرهای بدون روحانی را دراویش می چرخانند و کفن و دفنشان توسط افراد نا آگاه صورت می گیرد گفت: برخی طلاب هم که برای تبلیغ به شهرها برمی گردندتنها با ماهیانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان زندگی می گذرانند.

وی افزود: بعضی ادارات می آیند از این طلاب استفاده می کنند برای اینکه بگویند ما مسائل دینی‌مان را رعایت می‌کنیم . در آخر هم دستمزد ناچیزی به این روحانیون می‌دهند.

نماینده ی ولی فقیه در استان ضمن انتقاد از اوقاف در عدم حمایت از روحانیت، گفت: اگر یک طلبه‌ی تحصیل کرده در ارگانی و یا اداره‌ای مشغول نشود با درآمد طلبگی و منبر رفتن، ادامه‌ی شغل روحانیتش با سختی خواهد گذشت و نه تنها زندگی سختی می گذراند بلکه جز مستضعفین به حساب می آید! امروزه طلبه ها بدترین نوع زندگی را دارند و اگر از این‌ها حمایت مالی نشود و آن عده هم در شهرها پراکنده نشوند و در قم و نجف و مشهد بمانند وضع از این بدتر می‌شود.

آیت الله قربانی ضمن معرفی حوزه‌ی علمیه‌ی امیر المومنین (ع) رشت به سردار نجات، تصریح کرد: این حوزه در کشور بی‌نظیر است. تعداد ۱۰۰ طلبه‌ی مرد در این حوزه درس می خوانند و ماهانه به آنها شهریه می‌دهم و از آنها حمایت می‌کنم.

وی افزود: ما با تربیت این طلاب می‌خواهیم افرادی را تربیت دینی و اعتقادی کنیم و آنها را مانند پرندگان به شهرستانها بفرستیم. این مردم هستند که مانند شکارچیان باید از آنها حمایت کنند و گرد آنها جمع شوند. دولت باید از روحانیونی که جذب ارگانها نمی‌شوند حمایت کند تا بتوانند به شغل روحانیت ادامه دهند و مساجد بدون واعظ و روحانی نماند.

سردار نجات نیز در این دیدار با بیان اینکه تعداد روحانیون در شرایط امروز در کشور بسیار کم است، گفت: از آنجایی که ۷۰ هزار مسجد در سراسر کشور با مشکل نداشتن روحانی  مواجه‌اند اگر ما بتوانیم حد اقل ۳۰ هزار روحانی را مجاب به بازگشت به شهرهایشان کنیم باز هم تعداد کثیری از مساجد همین مشکلات را خواهند داشت و استان گیلان هم یکی از این استان هاست.

%d8%a2%db%8c%d8%aa-%d8%a7%d9%84%d9%84%d9%87-%d9%82%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d9%86%db%8c-%d8%b3%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1-%d9%86%d8%ac%d8%a7%d8%aa-%d9%88-%d8%b3%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1-%d8%b9%d8%a8%d8%af%d8%a7

وی ضمن ارایه‌ی گزارشی اظهار داشت: براساس اطلاعات دریافتی، ۷۰ الی ۸۰ در صد از مساجد استان گیلان غیر فعال هستند و نماز جماعت در این مساجد برگزار نمی‌شود و بیشتر اماکن مقدس در استان از جمله مساجد و نمازخانه‌ی مدارس با کمبود روحانی  مواجه هستند.

جانشین فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه نبود روحانی و خاموشی مساجد معضل بسیار بزرگی است افزود: هرجا ما توانستیم روحانی اعزام کنیم و مساجد را احیا کنیم؛ بخش عمده‌ای از مشکلات فرهنگی حل شد.

 وی در پایان با بیان اینکه مشکلات اخلاقی و فساد نیز ناشی از نبود تربیت درست دینی است گفت: باید تدابیری صورت گیرد که این مشکلات و کمبودهای دینی و اعتقادی برطرف شود.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ابوذر
گفته های نماینده ولی فقیه در مورد وضعیت طلاب گیلان ، کاملا درسته . تازه ایشون یه کمی از سختی هایی که طلبه ها مظلومانه تحمل می کنن را گفته . .... پس کی بایست در فکر طلبه های تمام حوزه های گیلان باشه ؟
در حاشیه