مدیر حوزه‌های اسلامی دانشگاههای گیلان خبر داد؛

آغاز به کار اولین حوزه‌ی علوم اسلامی در دانشگاههای گیلان

مدیر حوزه های علوم اسلامی دانشگاه های گیلان از آغاز ثبت نام معرفت جویان در اولین حوزه‌ علوم اسلامی در دانشگاههای گیلان خبر داد.

آغاز به کار اولین حوزه‌ی علوم اسلامی در دانشگاههای گیلان

به گزارش ۸دی، حجت الاسلام اسماعیل رنجبر مدیر حوزه‌های علوم اسلامی دانشگاه های استان گیلان عصر امروز در نشست خبری که با اصحاب رسانه پیرامون موضوع افتتاحیه‌ی حوزه های علوم اسلامی در گیلان که در دفتر نهاد رهبری دانشگاه گیلان برگزار شد اظهار داشت: حوزه های علوم اسلامی در کشور از سال ۷۷ بنیان گذاری شد و تا به امروز حدود ۴۲ حوزه در کشور فعالیت می کنند و استان گیلان چهل و سومین استان در کشور است که به تازگی اقدام به تاسیس این حوزه در دانشگاه کرده است.

وی حوزه‌ی علوم اسلامی را مرکزی برای تربیت دانشجویان علاقه مند به اسلام و انقلاب معرفی کرد و افزود: این مرکز اسلامی برای ایجاد یک فرآیند اسلامی در دانشگاه و رأفت بین حوزه و دانشگاه تاسیس می شود. مأموریت این حوزه تعلیم و تربیت دانشگاهیان مشتاق و علاقه مند به اسلام و انقلاب بر پایه‌ی اندیشه و علوم اسلامی برای اثر گذاری در عرصه‌ی جهاد فرهنگی و همچنین تدوین دانشگاه و تمدنی اسلامی خواهد بود.

مدیر حوزه های علوم اسلامی دانشگاه های استان گیلان، اسلامی شدن دانشگاهها را ملزم به داشتن مولفه هایی از جمله اساتید انقلابی خواند و خاطر نشان کرد: ما از دانشجویان نخبه و علاقه مند به بیشتر دانستن در حوزه‌ی معارف و علوم اسلامی که تفکر آرمانی برای ایجاد تمدنی اسلامی داشته باشند، برای شرکت در این دوره‌ها دعوت می‌کنیم. همچنین برای دعوت از نیروهایی که برای تعلیم و تربیت این افراد به کار می‌بریم نهایت دقت و ظرافت را به خرج خواهیم داد. آموزش رویکردهای حوزه‌ی علوم اسلامی به گونه‌ای خواهد بود تا دانشجویان و معرفت آموزان بتوانند از این علوم برای تحقق آینده ی دانشگاه اسلامی بهره گیرند.

رنجبر رویکردهای مورد استفاده در حوزه های علوم اسلامی را بسیار متفاوت‌تر از دانشگاه خواند و ادامه داد: در این حوزه نه مانند حوزه علمیه و نه مانند دانشگاه عمل می کنیم بلکه کلاس ها تلفیقی از حوزه و دانشگاه خواهد بود. یکی از مباحث مهم و قابل اهمیت در این دوره‌ها شاگرد محوری و شاگرد پروری است که از نقاط مثبت این حوزه است، بدین معنی که بین استاد و دانشجو ارتباط و پیوند عمیقی همچون حوزه‌ی علمیه برقرار شود تا دانشجو استاد را محرم خود ببیند.

وی با بیان اینکه دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه  می توانند در این دوره ثبت نام کنند افزود: همه ی دانشجویان در هر رشته ای که مشغول تحصیل و یا فارغ التحصیل شده باشند و رویکرد الهی داشته باشند و در زمینه های انقلابی فعال و علاقه مند باشند می توانند در این حوزه ی اسلامی ثبت نام کنند. این حوزه ها تربیت چمران ها در قدیم و شهریاری ها در زمان جدید را به عهده داشته است و به دانشجو کمک می کند رسالت الهی خود را برای رسیدن به جامعه ی آرمانی و تمدنی اسلامی ایفا کند.

رنجبر تاکید کرد : ما در حوزه‌ی علوم اسلامی آموزشی تربیت محور داریم. بنابر آیات قرآن یزکیهم و یعلمهم را به انجام خواهیم رساند و تربیت را محور اصلی آموزش می دانیم؛ از این رو فضای کلاسها با رشته های دیگر بسیار متفاوت خواهد بود.

مدیر حوزه های علوم اسلامی دانشگاه های استان گیلان با اشاره به شرایط و چگونگی ثبت نام این دوره از علوم اسلامی گفت : علاقه مندان برای شرکت در حوزه‌ی علوم اسلامی می توانند با مراجعه به سایت  www.hodat.ir  از امروز ۲۶ مهرماه تا پایان فصل پاییز نسبت به ثبت نام اقدام کنند و به سوالاتی که برایشان در نظر گرفته شده پاسخ دهند. در صورتی که متقاضیان شرایط پذیرش در این دوره ها را داشته باشند متعاقبا به آنها برای شرکت در کلاس ها اطلاع داده خواهد شد. چرا که آغاز کلاس ها از نیمه ی دوم سال تحصیلی(بهمن) خواهد بود.

وی ادامه داد: به متقاضیان در صورت پذیرش کد معرفت جویی (شماره دانشجویی) داده می شود و از آنها دعوت به حضور در کارگاهی دو روزه خواهد شد تا با مبانی حوزه‌ی علوم اسلامی و با فضای حوزه آشنایی پیدا کنند. این حوزه شش ترم خواهد داشت اما به دلیل اهدافی که در پی آن هستیم هیچ مدرکی به معرفت جو ارائه نخواهد شد. چرا که آرمان ما بیشتر دانستن و تربیت نیروهایی انقلابی بدون چشم داشت مادی است و تنها در پایان ترم شش گواهی نامه‌ی پایان دوره به معرفت جو اهدا خواهد شد.

حجت اسلام رنجبر دروسی که در این حوزه ارائه می شود را به ترتیب؛ تفسیر قرآن با رویکرد تدبر در آیان آن، کلام نوین اسلامی، مبانی و علم اخلاق، فقه، تاریخ تحلیل اسلام، جریان شناسی فکری، نظام سیاسی، انسان شناسی و حدیث شناسی معرفی کرد و افزود: علاوه بر کلاس های حضوری برای متقاضیانی که شرایط حضور در کلاس هارا ندارند دوره های مجازی نیز برگزار خواهد شد اما طبیعتا برای معرفت جویان شرکت حضوری در کلاس ها بسیار سودمندتر خواهد بود.

وی همچنین گفت: روزهای برگزاری کلاس چهارشنبه عصر و پنجشنبه صبح و عصر خواهد بود که امکان دارد کلاسها تنها در روزهای پنجشنبه برگزار شود تا به درس دانشجویان لطمه ای وارد نشود.

انتهای پیام/

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
رسا
تلاش های آقای رنجبر برای تربیت دانشجویان قابل تقدیره ولی ای کاش تلاش ها و اقدامات آقای ه.ب برای از هم پاشیدن جمع دانشجوهای تربیت شده انقلابی ثمرات کار ایشون رو به باد فنا نده. والآخره خیر و ابقی
در حاشیه