واکنش منطقه آزاد انزلی به تشکیک در آمار نوبخت؛

افزایش ۱۷ برابری صادرات به درستی اعلام شده است! / آمارهای متناقض از سرمایه گذاریها در منطقه‌ی آزاد انزلی

معاون اقتصادی معاون اقتصادی سازمان منطقه‌ی آزاد انزلی گفت: رشد ۱۷ برابری ارزش ارزی صادرات از منطقه آزاد انزلی مربوط به نیمه‌ی دوم سال ۹۲ تا پایان شهریور ماه ۹۵ است.

افزایش ۱۷ برابری صادرات به درستی اعلام شده است! / آمارهای متناقض از سرمایه گذاریها در منطقه‌ی آزاد انزلی

به گزارش ۸دی، وحید طالب پور معاون اقتصادی سازمان منطقه‌ی آزاد انزلی در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر وجود تناقض در آمار ارایه شده از میزان صادرات از این منطقه، میزان ارزش ارزی صادرات کالاهای تولیدی منطقه آزاد انزلی از نیمه دوم سال ۹۲ لغایت پایان شهریور سال ۹۵ به ۷۷.۵ (هفتاد و هفتم و نیم) میلیون دلار اعلام کرد و اظهار داشت: این میزان صادرات کالاهای تولیدی منطقه نسبت به دوره زمانی مشابه از سال ۸۹ تا نیمه اول سال ۹۲ که به میزان ۴.۱ (چهار و یک دهم) میلیون دلار بوده  بالغ بر ۱۷ برابر معادل ۱۷۸۷ درصد رشد دارد.

طالب پور با با بیان اینکه در مطلب منتشره در گزارش خبرگزاری تسنیم  به صادرات کالای عبوری از مسیر منطقه آزاد انزلی به خارج از کشور اشاره شده است  افزود: در گزارش مذکور رقم ۳.۵ (سه و نیم) برابر برای صادرات کالای عبوری از این منطقه ذکر شده است و بدیهی است دو موضوع صادرات کالاهای تولیدی منطقه و صادرات کالاهای عبوری از مسیر منطقه دو مقوله متفاوت بوده و آن چیزی که در اهداف برنامه اقتصاد مقاومتی برای مناطق آزاد ذکر شده است صادرات کالاهای تولید شده در مناطق آزاد است نه کالاهای عبوری صادراتی از مسیر مناطق آزاد.

طالب پور با اشاره به اینکه کالاهای صادراتی مناطق آزاد می‌تواند از کلیه گمرکات کشور صادر گردد تاکید کرد: در گزارش رسانه مزبور بین دو شاخص صادرات از مسیر منطقه و صادرات حاصل از تولیدات منطقه آزاد انزلی اختلاط و خلط مبحث صورت گرفته است بدین ترتیب که “صادرات از مسیر مناطق آزاد” مربوط به کالاهایی است که در خارج از محدوده منطقه آزاد و سایر نقاط کشور تولید شده و از طریق گمرکات مستقر در مناطق آزاد به خارج از کشور صادر می شوند و “صادرات حاصل از تولید منطقه آزاد” عبارت است از هرآنچه که در محدوده‌ی مناطق آزاد از طریق واحدهای تولیدی و بنگاههای اقتصادی تولید شده و از طریق گمرکات متعدد چه در سطح مناطق آزاد و چه در نقاط دیگر کشور به خارج کشور صادر می شوند.

معاون سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی فعالسازی ۴۰ واحد راکد صنعتی منطقه در دو سال اخیر را از مهمترین عوامل رشد صادرات کالاهای تولیدی منطقه اعلام کرد .

طالب پور در پایان با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام در هفته دولت امسال و تاکید معظم له برای اطلاع رسانی خدمات دولت به مردم اظهار کرد: این سازمان برای بازدید و تور رسانه‌ای خبرنگاران ارجمند از اقدامات و فعالیت های گسترده انجام شده در بخش های مختلف سرمایه گذاری، صنعتی و طرح‌های تو سعه‌ای و زیر ساختی این منطقه و تشریح تحولات و خدمات صورت گرفته در سالهای اخیر آمادگی لازم را دارد.

محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور در سفر اخیر خود به منطقه‌ی آزاد انزلی، عنوان داشته است که در دو سال اخیر صادرات از منطقه آزاد انزلی ۱۷ برابر شده است. این درحالی است که طبق آماری که ماه گذشته توسط دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد انتشار یافت، صادرات انزلی در سال ۹۲ معادل ۵۷  میلیون دلار بوده و در مقابل صادرات ۱۹۲ میلیون دلاری سال ۹۴، حداکثر شاهد رشدی ۳.۵ برابری خواهیم بود نه ۱۷ برابری!

%d8%a2%d9%85%d8%a7%d8%b1%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c2

 خبرگزاری تسنیم در واکنش به اظهارات نوبخت نوشته بود: طبق اظهار نظر کارشناسان، تفاوت در تعاریف صادرات از مناطق آزاد موجب همین افزایش آمار گردیده است. طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی، در سال ۹۴ حدود ۳۲ میلیون دلار صادرات از گمرک حسن رود و ۹۴ میلیون دلار صادرات از گمرک بندر انزلی، که هر دو در منطقه آزاد انزلی مستقر بوده و صادرات سرزمین اصلی را ثبت می‌نمایند، صورت گرفته؛ یعنی صادرات کالای تولیدی در سرزمین اصلی که منطقه آزاد اتزلی هیچ ارزش افزوده و نقشی در تولید آن ندارد. لذا خالص صادرات حاصل از تولید و یا ارزش افزوده در منطقه آزاد انزلی حدود ۶۵ میلیون دلار برآورد می‌گردد که نسبت به ۵۷ میلیون دلار سال ۹۲، کمتر از ۲۰ درصد رشد داشته است. رشد ۱۷ برابری صادرات در منطقه آزاد انزلی در شرایط رکود اگر واقعا محقق شده بود، حتما نمود بیشتری از کاهش بیکاری و توسعه اقتصادی را از انزلی به نمایش می‌گذاشت حال آنکه چنین تفاوتی در سال‌های اخیر به چشم نمی‌آید!

۱۷ برابر شدن صادرات منطقه آزاد انزلی در ۲ سال! +جدول

اتفاق مشابه در ارائه آمار منطقه آزاد اروند نیز رخ داده است. هفته گذشته در حالی صادرات اروند در سال ۹۴ توسط مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند و همچنین در آمار ارائه شده توسط دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد بیش از ۱ میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار اعلام گردید که بیش از ۱میلیارد و ۱۰۰ میلیون آن مربوط به صادرات کالاهای سرزمین اصلی از مرز شلمچه است و ربطی به صادرات حاصل از تولید در مناطق آزاد ندارد. صادراتی که در صورت عدم ایجاد مناطق آزاد نیز محقق می‌شد.

۱۷ برابر شدن صادرات منطقه آزاد انزلی در ۲ سال! +جدول

نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود میزان سرمایه‌گذاری دوسال اخیر در انزلی را بیش از ۳۶ هزار میلیارد ریال اعلام نموده‌اند که طبق آمار دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، در دوسال اخیر هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری خارجی در انزلی صورت نگرفته و مجموع سرمایه‌گذاری داخلی در این منطقه نیز در مجموع سال‌های ۸۴ تا ۹۴ به کمتر از ۱۹ هزار میلیارد ریال می‌رسد.

۱۷ برابر شدن صادرات منطقه آزاد انزلی در ۲ سال! +جدول

عملکرد نامناسب مناطق آزاد در راستای افزایش رانت و فساد و عدم همت مسئولین جهت مقابله با این رویه و عدم اصلاح شرایط و قوانین موجود، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های کارشناسان و منتقدین مناطق آزاد ایران –چه در بدنه دولت و چه خارج از آن- به شمار می‌آید.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه