اعلام رسمی بوئینگ/نخستین مبادله‌ی تجاری ایران و آمریکا به ارزش ۲۵ میلیارد دلار

با صدور مجوز از سوی دولت‌های ایران و آمریکا، نخستین و بزرگ‌ترین معامله تجاری دو کشور پس از لغو تحریم‌ها به امضا رسید.

اعلام رسمی بوئینگ/نخستین مبادله‌ی تجاری ایران و آمریکا به ارزش ۲۵ میلیارد دلار

به گزارش ۸دی به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه ای‌بی‌سی نیوز: شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا شب گذشته از امضای قرارداد فروش هواپیما به شرکت هواپیمایی ایران ایر خبر داد.

با صدور مجوز از سوی دولت‌های ایران و آمریکا، نخستین و بزرگ‌ترین توافق تجاری دو کشور پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در ژانویه (دی‌ماه سال ۹۵) سال جاری میلادی حاصل شد.

ارزش معامله ایران ایر و بوئینگ به طور رسمی اعلام نشده است ولی پیش‌تر یکی از مقامات ایران ارزش این قرارداد را حدود ۲۵ میلیارد دلار برآورد کرده بود.

شاخه رسمی بوئینگ در ایالت شیکاگو آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد با صدور مجوز از سوی دولت آمریکا نخستین و بزرگ‌ترین قرارداد تجاری ایران و آمریکا پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی به امضا رسید. بر این اساس، ادامه همکاری شرکت بوئینگ و ایران ایر مشروط به تأیید دولت آمریکا خواهد بود.

سخنگوی شرکت بوئینگ به جزئیات بیشتری درباره این قرارداد اشاره نکرد.

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران – ایران ایر—نیز شامگاه دوشنبه از صدور مجوزهای دولت‌های ایران و آمریکا برای امضا قرارداد خرید هواپیما از شرکت آمریکایی بوئینگ خبر داد. با صدور این مجوزها تعدادی هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ (نسل جدید) و مدل‌های ۹۰۰ و ۳۰۰ از سری بوئینگ ۷۷۷ توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به شکل «اجاره به‌شرط تملیک» خریداری می‌شود. تاکنون به تعداد هواپیماهایی که قرار است از شرکت بوئینگ خریداری شود اشاره نشده است.

در حال حاضر ۲۵۰ فروند هواپیمای تجاری در ناوگان هوایی ایران وجود دارد که ۱۶۲ فروند از آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و بقیه به دلیل نقص فنی و نبود قطعات بلااستفاده باقی مانده است.

پیش از این نیز ایران ایر پیش‌قرارداد خرید ۱۱۸ فروند ایرباس و بیش از ۲۰ فروند هواپیمای ATR را در سال ۹۵ به ارزش ۲۵ میلیارد دلار به امضا رساند که هنوز به قرارداد نهایی منجر نشده است.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه