سیدمجتبی میرحسینی
دو روایت، دو برداشت

وقتی امام خمینی در بیت خودش هم غریب است!/حسن خمینی در اینستاگرامش چه نوشت؟

اکنون وقتی جوان ایرانی از این همه تهجد و خلوص عبادت، تنها به بخش کوچکی از برداشت های سید حسن از حضرت امام(ره) اکتفا می کند، امام را چگونه خواهد شناخت؟ امامی که نعوذ بالله، روزه نمی گرفت و نسبت به آداب و واجبات دین کم توجه بوده است و اموری از این دست را سهل و آسان می گرفته است!

وقتی امام خمینی در بیت خودش هم غریب است!/حسن خمینی در اینستاگرامش چه نوشت؟

به گزارش ۸دی، سیدمجتبی میرحسینی در یادداشتی نوشت:

“اسلام غریب است. از اول غریب بوده و الان هم غریب است. برای اینکه غریب آن است که نمی شناسند او را. در یک جامعه ای هست او، اما نمی شناسند. همیشه یک ورق را گرفته اند و آن ورق دیگر را حذف کرده اند…”.

این جملات حکیمانه، فرازی از بیان امام خمینی(ره) است که در مورد تحریف اسلام می گوید و عجیب آنکه آنچه او روزگاری به بیانی غرا در غربت اسلام بیان نمود، امروز در غربت اندیشه و شخصیت عبادی او بیان می شود.چه بسیارند مدعیان معاشرت و مجالست با امام که ” همیشه یک ورق را گرفته اند و آن ورق دیگر را حذف کرده اند”.

سید حسن خمینی درجدیدترین مطلب خود در صفحه اینستاگرامش به بیان خاطره ای از امام و پدر خود در ماه رمضان و شیوه عبادت آنها می پردازد و می گوید: «یادش بخیر، سحرهای ماه مبارک رمضان، معمولا نماز صبح را به امامت حضرت امام می خواندیم. من تازه به سن بلوغ رسیده بودم و روزه می گرفتم. پدرم و امام روزه نمی گرفتند. امام بعد ازسکته قلبی  در سال ١٣۵٨ دیگر روزه نگرفتند و مرحوم حاج احمد آقا به سبب اینکه  زخم معده داشتند، روزه نمی گرفتند.

این در حالی است که همواره اززبان هم نشینان و مجاوران صادق امام، بر سلوک عرفانی و توجه ویژه ایشان برانجام مستحبات و دوری از مکروهات تاکید شده است. در کتاب «اقلیم خاطرات» نوشته فاطمه طباطبایی همسر سید احمد خمینی(ره) درباره ویژگی‌های رفتاری حضرت امام خمینی (ره) آمده است:ایشان در نظرم محکم، استوار، سخت متعبد به آداب شریعت،بود. ازمهم‌ترین ویژگی آقا افزون بر رعایت واجبات، اجرای مستحبات و دروی از مکروهات بود که نزد ایشان اعتبار ویژه‌ای داشت به گونه‌ای که گاهی مرا شگفت‌زده می‌کرد.

خانم زهرا مصطفوی فرزند امام می گوید:امام توجه خاصی به نوافل داشته و هرگز نوافل اش را ترک نمی فرمود . امام در نجف اشرف با آن گرمای شدید هوا ماه رمضان را روزه می گرفت و با این که در سنین پیری بودند و ضعف بسیار داشتند تا نماز مغرب و عشاء را به همراه نوافل بجای نمی آوردند، افطار نمی کردند و شبها تا صبح نماز و دعا می خواندند و بعد از نماز صبح مقداری استراحت می کردند . (۱)

آخرین رمضان دوران حیات امام به گفته ساکنان بیت از رمضانهای دیگر متفاوت بود، به این صورت که امام همیشه برای خشک کردن اشک چشمشان دستمالی را همراه داشتند، ولی در آن ماه رمضان حوله ای را نیز همراه بر می داشتند . تا به هنگام نمازهای نیمه شبشان از آن استفاده کنند . یکی از محافظین بیت می گوید: در رمضان سال قبل از رحلتشان بعضی وقتها که به نزد ایشان می رفتم می دیدم که قیافه شان کاملا بر افروخته است و چنان اشک ریخته اند که علاوه بر دستمال اشکشان را با حوله پاک می کردند.

یکی از همراهان امام در نجف اظهار می کرد که امام خمینی (ره) در ماه رمضان هر روز ده جزء قرآن می خواندند; یعنی در هر سه روز یک دوره قرآن می خواندند . برادران خوشحال بودند که توانسته اند دو دوره قرآن را در ماه رمضان بخوانند ولی بعد فهمیدند که امام ده دوره قرآن را ختم کرده اند (۲)

اکنون وقتی جوان ایرانی از این همه تهجد و خلوص عبادت، تنها به بخش کوچکی از برداشت های سید حسن از امام اکتفا می کند، امام را چگونه خواهد شناخت؟ امامی که نعوذ بالله، روزه نمی گرفت و نسبت به آداب و واجبات دین کم توجه بوده است و اموری از این دست را سهل و آسان می گرفته است! پیش از این نیز بارها نمونه‌هایی از تحریف شخصیت و اندیشه حضرت امام در کارنامه جریان سیاسی نزدیک به سید حسن خمینی مشاهده شده است! و در تمامی این موارد متاسفانه واکنش ایشان چیزی جز سکوت نبوده است.

0110

این روایت را البته می توان به دیگر ساحات زندگی سیاسی امام نیز تسری داد! امامی که مخالف مرگ بر آمریکا بود! امامی که تمایل داشت رابطه ایران وآمریکا را برقرار نماید! امامی که با تسخیر لانه جاسوسی مخالف بود! امامی که معتقد به جدایی دین از سیاست بود و به مبارزه با استکبار اعتقادی نداشت! و قس علی هذا… درواقع امامی را به جامعه معرفی می کنند که باب میل آنهاست! نه آن امامی که در واقع امر وجود داشت.

بنابراین شناخت امام مجموعه ای کامل از سلوک اخلاقی، عبادی و سیاسی ایشان است که بخش عمده ای از آن در صحیفه امام موجود است وگرنه، هر کسی به صرف استناد به یک جمله یا یک فعل خاص از امام، می تواند تصویری از امام بسازد که در موارد بسیاری با شخصیت و تصویر اصلی و شاکله کلی رفتار و عمل امام سازگار نیست…

۱)سیمای فرزانگان، ص ۱۵۹و ۱۶۱ و برداشتهایی از سیره امام، ج ۳، ص ۸

۲) برداشتهایی از سیره امام، ج ۳، ص ۱۲۶

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
مصطفی جمشید پور
خدا وکیلی شاید بشود در همه چیز امام شک کرد اما در توجه ویژه ایشون به عبادت و شب زنده داری نمی شود کوچکترین شکی کرد. متاسفانه سید حسن با ذکر این خاطره بعد عبادی شخصیت امام را هم به چالش می کشد!
ناشناس
ملت٬ امام را از زوایای دید و بیان خاطره امثال این آقا و هاشمی نشناختند و هم اکنون نیز ملت امام را از زاویه دید و نگاه و تبیین حضرت آقا دنبال میکنند. اینها هیچوقت نتوانستند امام شناس باشند چه برسد شخصیت امام را برای مردم بیان کنند.
سجاد
برادر من اگر امام به علت کسالت و کهولت سن روزه نگرفته باشند این نشانه توهین به امام است ؟ چه این خاطره واقعیت داشته باشد و و چه نداشته باشد امام خطایی را مرتکب نشده اند امام یک عالم و عارف به تمام معنا بودند و در عین حال یک انسان که ممکن است به عللی شرعی گاهی نتوانسته باشند که روزه بگیرند ... امام در قلب مردم جای دارد و آنقدر بزرگ است که فقط نتوان با یک خاطره او را تفسیر کرد
جمالی
واقعا سيد حسن باذکر این خاطره چه مطلب قابل توجهی را میخواهد بیان کند؟ اینکه امام به دلیل کسالت روزه نمیگرفت، موضوع جذابی ایست که به خاطره دوست داشتنی سید حسن تبدیل شده است!؟ واقعا گفتن این موضوع چه ضرورتی داشت که سید حسن به مناسبت فرارسیدن ماه رمضان مطرح میکند؟! چرا در کنار روزه نگرفتن امام شب زنده داری ها و مناجات امام را نمی‌گوید؟
شهروند در پاسخ به جمالی
شما هم برای کوبیدن حجت الاسلام سید حسن به چه چیزهایی متوسل می شوید؟ خوب امام به خاطر سکته قلبی روزه نمیگرفتند این کجایش تخریب یا تحریف امام است؟
شهروند در پاسخ به شهروند
جناب شهروند؟! ذکر این خاطره توسط سید حسن آن هم بمناسبت آغاز ماه رمضان علاوه بر اینکه هیچ ارزش خبری ندارد بلکه دقیقا یک هدف مشخص را دنبال می کند و آن اینکه امام را کاهل به انجام واجبات معرفی می کند! درست است که بیماری قلبی باعث روزه نگرفتن امام شده است اما در ماهی که قاعدتا علمای دین به اهمیت روزه داری و توجه دادن مردم به این امر عبادی سخن می گویند جناب سید حسن با ذکر خاطره ای می گوید امام روزه نمی گرفت! حرف شما در صورتی صحیح بود که سید حسن در کنار روزه نگرفتن امام در تو جه امام به عبادت نیز خاطره ای می گفت! البته امیدواریم سید حسن خمینی عمدی در ذکر این خاطره نداشته باشد و صرفا سهوی این نوع برداشت را ارائه داده است.
رضا یارمحمدخواه
بعد از 7 سال از کودتا و فتنه ی 88 هنوز سید حسن نمی تواند یک سخنرانی راحت در مراسم امام بزرگوار داشته باشد و مورد بغض انقلابیون قرار می گیرد دیگر از این ...بالاتر
ناشناس
بعضی از مطالب و مخصوصا یادداشت های این سایت فقط به درد این می خوره که آدم بخونه و حرص بخوره
در حاشیه