عضو موسسه تحیقات برنج کشور در گفتگو با 8دی:

شرایط بازار نرخ قیمت برنج را تعیین می کند/ دلیل کاهش قیمت برنج تقاضای برنامه ریزی شده است

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور تقاضای برنامه ریزی و سوداگری را علت کاهش برنج یاد کرد و گفت : شرایط و نوسانات بازار نرخ قیمت برنج را تعیین می کند.

شرایط بازار نرخ قیمت برنج را تعیین می کند/ دلیل کاهش قیمت برنج تقاضای برنامه ریزی شده است

غلامرضا خانکشی پور در گفتگو با خبرنگار ۸دی، در رابطه با نرخ قیمت برنج در سال جاری و نوسانات این محصول استراتیژیک اظهار کرد: برنج هر سال فراز و نشیبی را طی می کند.
وی با بیان اینکه قیمت برنج در شهریور ماه هر سال شروع به کاهش می کند، گفت: این در حالی است که در انتهای سال زراعی قیمت برنج افزایش پیدا می کند.
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور تازگی برنج و ندادن پخت خوب را علت کاهش قیمت برنج عنوان کرد و افزود: افزایش قیمت برنج کهنه به دلیل این است که هم پخت بهتری دارد و هم هزینه نگه داری و انبار داری آن بالا است.
این استاد دانشگاه سود بانکی را علت دیگر افزایش قیمت برنج یاد کرد و ادامه داد: برنج سرمایه هنگفتی است که می خوابد و کم کم توسط دلالان و کشاورزان به فروش می رسد.
این کارشناس برنج همچنین به بحث عرضه و تقاضا در بازار برنج اشاره کرد و افزود: در ابتدای برداشت برنج عرضه محصول به دلیل اینکه کشاورز نیاز به پول دارد، خیلی بالا است در حالی که متقاضیان برنج افرادی هستند که قصد نگه داری برنج در سال زراعی بعد را دارند.
خانشکنی پور با بیان اینکه افراد متمکن هیچ الزامی ندارند که قیمت برنج را با قیمت بالا بخرند، گفت: برنج برنامه ریزی تقاضا می شود در حالی که عرضه برنج بالاست و این باعث کاهش قیمت برنج در ابتدای ماه های برداشت برنج می شود.
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور خاطرنشان کرد: هر چقدر به انتهای فصل نزدیک می شویم و زمانی می رسد که محصول جدید قرار است به بازار عرضه شود، ورود محصول به بازار کاهش پیدا می کند.
این مدرس دانشگاه در ادامه این مطلب با بیان اینکه داد و ستد برنج در این ایام به صورت خورده فروشی می شود، گفت: متقاضای به دلیل وسع مالی خودش بهترین برنج را خریداری می شد.
خانکشی پور با اشاره بر اینکه اکنون تقاضای برنج به صورت روزانه و هفتگی و ماهانه است، گفت: چون تقاضا در جای خودش باقی مانده و عرضه کاهش پیدا کرده باعث افزایش قیمت برنج می شود.
وی سوداگری را دلیل دیگر افزایش قیمت برنج عنوان نمود و افزود: برخی از خورده فروش ها هستند که به سود بیش از حد انتظار می اندیشند و هر زمان که بازار برنج را به هر دلیلی نامناسب ببینند تمنای سود بیشتری را دارند که ان هم باعث افزایش قیمت برنج می شود.
این کارشناس برنج با اشاره بر اینکه امسال قیمت برنج بسیار افزایش داشته ، گفت: اما امسال انتظار این است که با ورود برنج  در مردادماه از سمت مازندران به گیلان قیمت برنج کاهش پیدا کند و به حد معمول و طبیعی خودش برسد.
خانکشی پور جهش قیمت برنج را بعد چند سال را طبیعی دانست و ادامه داد: اینکه امسال قیمت برنج نسبت به سال گذشته چگونه خواهد بود بستگی به بازار دارد که تورم و رکود کل کشور در سایر نحصولات چگونه خواهد بود.
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور بیان داشت: اگر برنج ارزش سرمایه داشته باشد و سوداگران به سمت خودشان بکشند قیمت برنج در سال بعد افزایش خواهد داشت اما اگر برنج روند طبیعی خود را طی کند ما شاهد قیمتی مشابه سال گذشته خواهیم بود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه