گفتگوی 8دی با شهردار رشت:

منتقدین نیت خیر دارند/ ضمانت می دهم که به دور بعد مجلس ورود نخواهم کرد

ثابت قدم گفت: می توانم همین جا به شما دست خطی، ضمانتی یا هر چیز دیگری بدهم که به دور بعد مجلس شورای اسلامی ورود نخواهم کرد

منتقدین نیت خیر دارند/ ضمانت می دهم که به دور بعد مجلس ورود نخواهم کرد

سرویس سیاسی ۸دی؛

در گفتگویی تفصیلی که با شهردار رشت، دکتر ثابت قدم داشتیم مختصری از فعالیت ها و عملکرد یک ساله شهرداری را رصد کردیم که مشروح این گفتگوی موضوعی را در ادامه می خوانید:

“افتتاح پیاده رو سازی و صفر تا صد هزینه آن”
این پروژه قبل از انتهای سال ۹۴ قابلیت بهره برداری دارد. همین حالا هم مردم دارند از پروژه استفاده می کنند، اما افتتاح رسمی آن که با حضور احتمالی یک وزیر یا معاون وزیر همراه است را در سال ۹۵ خواهیم داشت. شروع پروژه از بعد از ظهر ۱۳ آبان بود که به مدت ۱۲۰ روز کاری بعلاوه ایام تعطیل بایستی تمام شود.
در مورد هزینه های نهایی و تمام شده فعلا نمی شود دقیقا رقم نهایی را بیان کرد اما قرارداد های پیمان ما با پیمان کارها در مورد کف سازی خود پیاده راه حدود ۵ میلیارد تومان و بعلاوه آن مباحث مربوط به زیرسازی، مبلمان، اله مان های محیطی و … هم نزدیک ۶ میلیارد تومان است که در مجموع نزدیم ۱۱ میلیارد تومان هزینه خواهد شد.
این طرح و طرح ترافیک و خط ویژه، همگی بخشی از سند بازآفرینی شهری است که البته این سند حیطه گسترده تری دارد، آن هم این است که بر اساس مطالعاتی که ما برای توسعه شهری رشت داریم، در یک فرایند ۱۰ ساله مدیریت شهری باید بتواند توسعه گردشگری، افزایش مشارکت مردمی و… را افزایش دهد.
برای اینکه این مشارکت رخ بدهد باید بستر های لازم فرهنگی مهیا باشد، ما باید تا پایان سال ۹۸ به این مهم برسیم. سیاست ما هم افزایش درآمد های پایدار از طریق ورود بخش خصوصی و کاهش هزینه ها و سرکوب کردن درآمد های ناپایدار از قبیل خلافی ساختمان و … است که بنده به شخصی معتقدم این جور درآمد ها از لحاظ شرعی هم مشکل دارد.

photo_2016-03-16_14-15-36

“مقایسه عملکرد شهردار فعلی با شهردار قبل “
آماری را که میگویم حدودی است اما می شود گفت که از زمان شروع مسئولیت ما تا کنون حجم تناژ آسفالت نسبت به نه فقط یک سال قبل بلکه نسبت به دو سال قبل، دو و نیم برابر شده است، تعداد بازارچه ها ۵ برابر، سرای محلات که صفر بوده، احداث پروژه های روبنایی و خطوط ویژه که در سال قبل نبوده، ایجاد سه ایستگاه آتش نشانی، اقتصادی کردن شهرداری، بکار گیری چشمگیر بانوان، جوانگرایی و البته کاری که از نظر بنده قابل ارزش و قیمت گذاری نیست آن هم وقت گذاشتن در حوزه تمرکززدایی در شهرداری که یک عزم بسیار راسخ و توانی بالایی را می طلبید که شاید خودم هم اگر این قدر انرژی نمی گذاشتم به نتیجه ای نمیرسید.

 

“منتقدین شهردار”
من از همه این عزیزانی که از بنده انتقاد میکند تشکر میکنم چون گاهی اوقات به دردم میخورد، بنده معتقدم منتقدین بنده نیت خیر دارند.

photo_2016-03-16_14-15-58

“انتقاد به جابجایی ها در شهرداری”
ما برای اینکه بتوانیم همه حرف هایی را که گفتم عملی کنیم، فقط و فقط به پول نیاز نداریم، نیروی انسانی هم هست. تمام این جابجایی ها به لحاظ کیفی بوده است، مثلا شخصی کارشناس حسابداری بوده ولی در بخش دیگری فعالیت میکرد. ما هما اکنون شاخصه هایی داریم که میتوانیم از لحاظ عدد و رقم از جابجایی های خود دفاع کنیم. البته لازم است بگویم که اصل اول ما جوانگرایی بوده است.

 

“بزرگترین مشکل شهر رشت”
به نظر بنده مشکل بزرگ ما این است که افراد اول منفعت خود را می بینند بعد منافع عموم را. البته این تبدیل به یک ساختار شده، از همین جهت است که میگویم بزرگترین مشکل ماست و رفع این مشکل نیاز به یک فرایند حداقل میان مدت دارد.

 

“نگاه انسان محور شهرداری”
خیلی ها از من انتظار داشتن تیپ سرمایه محور را دارند، اما جالب است بدانید که نگاه انسان محور از زمانی در من رخ داد که دیدم در غرب انسان ها به تنهایی رسیده اند و دارند فراموش می شوند. در واقع غرب نگاه فرد محوری دارد، ما مکلفیم که نگاه انسان محور و فرهنگی را در جامعه تزریق کنیم و برپایه احساسات قلبی، دینی و سنتی ما عمل کنیم. نگاه دیوان سالاری غرب بنیان جامعه را به هم ریخته و سبک زندگی انسان را به انحراف برده است. ما در شهر ها مسجد داشتیم، به دنبالش بازار ها و سرا ها و… که آمدیم همه آنها را با بزرگراه ها قطع کردیم، در حالی که خود غربی ها امروز میخواهند یک پولی هم خرج کنند تا به همان نظام خانوادگی خود برگردند. غربی ها با برنامه ریزی و با اتکا به اصالت سرمایه آمدند خانواده و نگاه انسان محور را کنار زندند و برای همه چیز قیمت گذاشتند و گفتند هرچیزی چند؟

photo_2016-03-16_14-15-43

“وقت گرفتن از شورا”
برنامه ای را که ما تدوین کرده ایم یک برنامه میان مدت در غالب یک برنامه بلند مدت است، شخص ثابت قدم به کنار، هر شهرداری که بیاید راهی جز این ندارد که برنامه میان مدت ۴ ساله را اجرا کند تا بتواند اسناد بازآفرینی را اجرا کند، یعنی تا پایان سال ۹۸ بهتر است به شهردار وقت داد.

 

“مجلس بعدی”
خیر، اصلا فکر هم نمیکنم، می توانم همین جا به شما دست خطی، ضمانتی یا هر چیز دیگری بدهم که به دور بعد مجلس شورای اسلامی ورود نخواهم کرد.

photo_2016-03-16_14-15-53

“و چند واژه…”
پیمانکار: طرف قرار داد با شهرداری
قالیباف: دوست من
۱۲دی: روز رشت
محمود باقری: مدافع منافع عمومی
شهرسازی: علایق زندگی من
رشت: دوستش دارم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
علیرضا
خجالت بکشید...اب بشید برید تو زمین بهتره تا تو این وضعیت با [...]!!واقعا متاسفم ک خبر ارزشی سیاستاش دست کی افتاده
رسا
جای تاسف داره واقعا... چرا تو سوالاتتون حرفی از افتضاح های فرهنگی مثل روز رشت نیست؟؟؟؟ چرا دارید چهره شهردار رو به هر نحو ممکن تطهیر می کنید؟؟ خبر از جلسات محرمانه ایشون ندارید یا ترجیح میدید به خاطر تامین شدنتون سکوت کنید...
یک کارمند شهرداری
سلام کاش از آقای شهردار! درخصوص انعقاد قراردادهای بدون تشریفات قانونی می پرسیدید؟ کاش میپرسیدید از زمان شهردار شدن ایشان تاکنون چند قرارداد ماده 14 با شرکت ها و افراد نزدیک به ایشان بسته شده است؟ کاش می پرسیدید کفپوش هایی که در پیاده راه استفاده شده از کدام کارخانه آمده و سهامدار آن کیست؟ کاش می پرسیدید چرا شهرداری به گل نشسته و امروز که آخرین روز سال است ما هنوز حقوق اسفند را نگرفته ایم؟البته حقوق بهمن ماه را هم چند روز پیش دادند. کاش میپرسیدید اتسان محوری در شهر مهمتر است یا خدامحوری؟ شهر اسلامی شهری خدا محور است نه انسان محور. کاش می پرسیدید بدهکاری شهرداری چگونه به پیمانکاران پرداخت خواهد شد؟ کاش میپرسیدید درآمد شهرداری در سال گذشته چقدر بوده و سه راه حل عملی برای درآمد زایی در شهر نام ببرد؟ کاش میپرسیدید نسبت ایشان با فتنه چیست که در ردیف اول جشن اصلاح طلبان مینشینند؟ وکاش میپرسیدید های دیگری که بماند. البته از سایت خوبی مثل 8 دی بعید بود از کسی که تفکرات اومانیستی و لیبرالیستی خود و مشاورش مشخص و واضح است اینچنین مصاحبه ای را منتشر کند. کاش قبل از بزرگ کردن آدم ها کمی بیشتر دقت کنیم.
رشتی
سلام باید ترسید از اینکه دوباره یک [...] دیگر در رشت قد علم کند که سالی زیر بیرق اصولگرایی باشد و سالی دیگر زیر بیرق اصلاح طلبی حال که بیرق واقعی او منافع شخصی است.
در حاشیه