کارشناس مسایل سیاسی در لاهیجان:

اهرم سیاسی و امنیتی عربستان در دست انگلیس و بعد نظامی و اقتصادی در دست آمریکا است/ ژئو پلیتیک آینده دنیا از سوریه تعریف می شود

افقهی در مورد اهمیت سوریه و ورود روسیه به آن تصریح کرد: لاوروف در جواب کریستین امانپور مبنی بر دلایل وتو قطعنامه های شورای امنیت علیه سوریه گفته است؛ ژئو پلیتیک آینده دنیا از سوریه تعریف می شود.

اهرم سیاسی و امنیتی عربستان در دست انگلیس و بعد نظامی و اقتصادی در دست آمریکا است/ ژئو پلیتیک آینده دنیا از سوریه تعریف می شود

به گزارش ۸دی به نقل از روشن خبر، دکتر سید هادی افقهی، کارشناس جهان اسلام، در نشست اساتید دانشگاه آزاد لاهیجان با اشاره به ابعاد همکاری عربستان و رژیم صهیونیستی، گفت: عربستان با توجه به جایگاه ویژه ای که از لحاظ منطقه ای دارا است، حافظ منافع غربی ها و اسرائیل نیز هست.
وی افزود: عربستان به دنبال رهبری جهان اسلام بود که با پیروزی انقلاب اسلامی، ما را به عنوان یک رقیب در کنار خود برای رهبری جهان اسلام دید.
افقهی تصریح کرد: یکی از ویژگی های عربستان که در مواقع خطر و همراه کردن عوام جهان اسلام از آن استفاده می کند، موضوع حرمین الشریفین و در خطر بودن آن است.
وی با اشاره به هدایت عربستان توسط انگلیس و آمریکا، گفت: اهرم سیاسی و امنیتی عربستان در دست انگلیس و بعد نظامی و اقتصادی عربستان در دست آمریکا است.
افقهی با اشاره به شروع مذاکرات هسته ای و برجام، اظهار داشت: سعودی ها از به سرانجام رسیدن برنامه هسته ای وحشت داشتند و از همان اول به طرق مختلف کارشکنی کردند و به نحوی دنبال ضربه زدن به ایران هستند.

*کاهش قیمت نفت باعث کسری بودجه ۳۰۰ میلیارد دلاری عربستان در سال جاری شده است.

دکتر افقهی با اشاره به تقابل ایران و عربستان، اظهار داشت: ما در چهار حوزه عقیدتی فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و نفوذ استراتژیک با عربستان در گیر هستیم.
وی در توضیح این چهار حوزه بیان داشت: در حوزه عقیدتی فرهنگی تضاد ما با عربستان زیاد است و آن ها ما را مشرک و مستحق سر بریدن می دانند.
افقهی افزود: در حوزه اقتصادی موضع ما تعامل پذیرتر است و گاهی با هم تفاهم و گاهی تضاد داریم. مثلا در قیمت نفت، عربستان تحت فشار آمریکا در تضاد ما حرکت می کند. همین کاهش قیمت نفت باعث کسری بودجه ۳۰۰ میلیارد دلاری عربستان در سال جاری شده است.
وی تصریح کرد: در حوزه سیاسی موضع گفتمان پذیری بین ما وجود دارد. مثلا در دوران آقایان هاشمی و خاتمی به هم نزدیک شدند اما با توجه به حوادث اخیر منطقه کار به قطع روابط و حتی اعلام جنگ علیه هم کشیده شده است.

*ما با عربستان در ۶ محور لبنان، غزه، بحرین، یمن، عراق و سوریه درگیر هستیم

افقهی در مورد حوزه نفوذ استراتژیک، اظهار داشت: در این حوزه ما با عربستان در ۶ محور لبنان، غزه، بحرین، یمن، عراق و سوریه درگیر هستیم.
وی افزود: عربستان در لبنان با نقشه های فراوان کوشید تا حزب الله را نابود کند و در جنگ ۳۳ روزه ۷ میلیارد دلار به اسرائیل برای از بین بردن حزب الله داد. در غزه نیز به مانند لبنان موفق به از بین بردن مقاومت نشد.
افقهی در مورد جنگ عربستان در یمن، گفت: پولدارترین کشور عرب با فقیرترین کشور عرب در حال جنگ است و به گفته سفیر ما در یمن، حملات عربستان به یمن از حملات اسرائیل به غزه وحشتناک تر است.
وی در باب درگیری های عراق، گفت: در عراق به یکباره ۳ استان دست داعش افتاد و سودای حمله به بغداد و سایر نقاط را داشتند که فتوای آیت الله سیستانی، جلوی داعش را گرفت. در همین زمان اتاق فکر برای کشیدن جنگ نیابتی به مرزهای ما توسط عربستان، قطر، ترکیه، اردن و اسرائیل تشکیل شد.
وی تصریح کرد: براساس اطلاعات موثق، همان طور که رهبری اشاره فرمودند، برخی از شیوخ خلیج فارس دنبال ایجاد جنگ نیابتی علیه ما هستند.
وی در باب بحرین گفت: در بحرین اکثریت با شیعه است و اگر انتخابات آزاد برگزار شود، پارلمان شیعی تشکیل می گردد و آنها از این می ترسند که بحرین به سمت ایران متمایل شود؛ در نتیجه عربستان برای جلوگیری از این کار وارد بحرین شد.
دکتر افقهی با اشاره به بحران سوریه، اظهار داشت: بشار اسد در ابتدا با کشتن مردم در درعا اشتباه کرد و بلافاصله مقام معظم رهبری به بشار اسد پیغام داد که اگر خون ریخته شود، نمی شود به راحتی آن را جمع کرد. در فاز دوم اعتراضات وارد فاز نظامی شد و از بیش از ۸۰ کشور، نیرو وارد سوریه شد.
وی تصریح کرد: تا دو سال پیش مقاومت صورت گرفت اما با تمام اوضاع و احوال، سوریه در حال فروپاشی بود، در نتیجه تصمیم بر این شد که سردار سلیمانی به دیدار پوتین برود و وضع کامل سوریه در سه جلسه به رئیس جمهور روسیه توضیح داده شد و ایشان هم قانع گردید که وارد معرکه سوریه شود.
افقهی دلایل ورود روسیه به سوریه را در ۵ مورد بیان داشت: ۱- وجود تروریست های چچنی و کشورهای آسیای میانه، که بعد از اتمام جنگ و بازگشت، برای روسیه خطر آفرین می شدند ۲- وجود پایگاه های نظامی روسیه در سوریه ، بعد از قضیه لیبی و عراق بسیاری از پایگاه های روسیه از این مناطق توسط آمریکا برچیده شد، ۳- خط لوله گاز روسیه به اروپا، چون برنامه بر این بود که بعد از شکست بشار اسد، قطر گاز را از طریق سوریه به اروپا بفرستد و کمر اقتصادی روسیه را بشکند ۴- ذخایر سرشار نفت و گاز در سوریه ۵- محاصره اقتصادی چین در منطقه پسیفیک
سید هادی افقهی در باب تردید های همکاری روس ها با ایران به خاطر خیانت های سابق، اظهار داشت: تقابل روس ها با ایران در موضع سوریه را می توان در ۵ مورد بیان کرد. ۱- عقب نشینی ناگهانی روس ها از سوریه ۲- احتمال رقابت زمینی با حضور ایران در سوریه ۳- احتمال تبانی روس ها با اسرائیلی ها ۴- احتمال بروز اختلاف بین ایران و روسیه در خصوص ترکیب حکومت آینده سوریه ۵- تفاوت موضع روسیه و ایران نسبت به رژیم صهیونیستی
وی در توضیح موارد مذکور، گفت: روس ها به نحوی وارد معرکه شده اند که امکان خروج آنها از سوریه نیست و از طرفی ما در سوریه مشکل هوایی داشتیم که روسیه با بمباران هوایی ارکان داعش در حال انجام آن است و بحث زمینی را نیروهای مقاومت و ارتش در حال انجام هستند.
وی در مورد تبانی روس ها با اسرائیل، گفت: ارتباط روس ها با اسرائیل یک بحث کهن است و روابط اقتصادی بالایی بین روس ها و اسرائیل وجود دارد. ما به روس ها گفته ایم که کاری به رابطه شما با اسرائیل نداریم و ما هم قرار نیست پوتین را شیعه کنیم و در جهان سیاست براساس منافع توافق صورت می گیرد.
افقهی در مورد موضع ایران و روسیه برای آینده حکومت سوریه، اظهار داشت: با توجه به قطعنامه ۲۲۵۴ که در شورای امنیت با قاطعیت به تصویب رسید، حق انتخاب برای آینده سوریه به خوده مردم سپرده شده است.
افقهی در مورد اهمیت سوریه و ورود روسیه به آن تصریح کرد: لاوروف در جواب کریستین امانپور مبنی بر دلایل وتو قطعنامه های شورای امنیت علیه سوریه گفته است؛ ژئو پلیتیک آینده دنیا از سوریه تعریف می شود.
وی در ادامه در مورد وضع عربستان با ما بعد از توافق هسته ای، اظهار داشت: عربستان احتمال می دهد که ایران بعد از توافق به ابرقدرت اقتصادی تبدیل شود. در نتیجه فرار به جلو را شروع کرده است و عرف سیاسی را هم زیر پا گذاشته است.
افقهی تصریح کرد: عربستان گمان می کرد بعد از قطع روابط دیپلماتیک به خاطر آتش زدن سفارت که کار اشتباهی هم بود، تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس هم با ما قطع ارتباط می کنند که این طور نشد و شکست مفتضحانه ای در این مورد خورد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه