تئاتر گیلان بیمار است / نگاه غیرفرهنگی برخی مدیران تیشه به ریشه تئاتر می‌زند

پژوهشگر تئاتر گیلان گفت: از بین ۱۶ شهرستان گیلان، در پنج شهرستان عملاً چرخه تئاتر به فراموشی سپرده شده‌است، بقیه شهرستان‌ها هم عملکرد مطلوبی در تئاتر ندارند

تئاتر گیلان بیمار است / نگاه غیرفرهنگی برخی مدیران تیشه به ریشه تئاتر می‌زند

به گزارش ۸دی، سلمان اسماعیل‌زاده پیش از ظهر امروز در اجلاسیه مجمع عالی بسیج هنرمندان گیلان تئاتر را هنری دانست که ریشه در آسیب‌ها دارد و زاییده آیین‌هاست.

وی درباره موضوع آسیب‌شناسی تئاتر گیلان، چالش‌ها و راهکارها  افزود: آنچه که امروزه در تئاتر استان و کشور از آن غافل مانده‌ایم عدم احیای سنت‌ها و آیین‌های بومی و ملی خودمان است.

پژوهشگر و فعال عرصه تئاتر گیلان، تئاتر را هنری وارداتی دانست و تصریح کرد: با نگاهی به این هنر پرقدمت درمی‌یابیم که تئاتر استان و کشور بسیار بیمار است و خون‌رسانی به این مهم بسیار به کندی انجام می‌شود.

فراموشی تئاتر در شهرستان‌های گیلان

وی افزود: از بین ۱۶ شهرستان گیلان در پنج شهرستان عملاً چرخه تئاتر به فراموشی سپرده شده و بقیه شهرستان‌ها به غیر از شهر رشت پرونده و عملکرد قطوری در این زمینه ندارند.

اسماعیل‌زاده با بیان اینکه تئاتر هنری گروهی است، متذکر شد: نگاه غیرفرهنگی برخی از مدیران چنان تیشه به ریشه هنر تئاتر زده که حاضر هستند میلیون‌ها تومان هزینه پرداخت کنند تا دیگر تئاتر برگزار نشود.

وی با اشاره به اینکه هنرمند تئاتر با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارد، افزود: آموزش و پرورش جایی برای تکثیر سلول‌های اصلی تئاتر است اما عدم توجه به تئاتر دانش‌آموزی موجب بروز بسیاری از نقیصه‌ها شده‌است.

این پژوهشگر تئاتر گیلان با اشاره به اینکه بسیاری از هنرمندان فرهیخته جرقه‌های هنری خود را از تئاترهای دانش‌آموزی آغاز کردند، ادامه داد: موضوع تئاتر تنها در حیطه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست بلکه سازمان‌هایی از جمله فرهنگی‌ـ‌ورزشی شهرداری، میراث فرهنگی و … نیز در این بخش باید نقش داشته‌باشند.

وی گفت: تاکنون شاهد برگزاری نشست تعاملی بین سازمان‌های مذکور برای ارائه راهکارها و بررسی چالش‌های عرصه تئاتر نبودیم.

اسماعیل‌زاده حذف جلسه نقد نمایش در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر را از دیگر نقایص دانست و گفت: نقد نمایش‌ها در شرایطی برگزار شد که نقدها همواره پر بیننده‌تر از نمایش‌ها است.

نبود متن مناسب و جشنواره‌زدگی از معضلات تئاتر است

وی یکی دیگر از مشکلات فعلی تئاتر را ارائه متن‌هایی دانست که زبان حال مخاطب امروزی نیست و افزود: چرا باید انتظار داشته‌باشیم مخاطبی که غم نان دارد با پرداخت هزینه بلیت به تماشای تئاتری بنشیند که هیچ اشاره‌ای به مشکلات و دغدغه‌هایش ندارد.

این فعال عرصه تئاتر گیلان، جشنواره‌زدگی را از دیگر معضلات تئاتر عنوان کرد و یادآور شد: هنرمند تئاتر باید بداند که از ریشه تئاتر هیچ هنرمندی برای خود نتوانست مال‌اندوزی کند و کاخ بسازد.

وی با اشاره به اینکه مردم از آثار خوب در عرصه تئاتر خاطره می‌سازند، یادآور شد: این موضوع برای هنرمندان عرصه تئاتر ماندگار است.

اسماعیل‌زاده خواستار راه‌اندازی کانون منتقدان تئاتر گیلان شد و خاطرنشان کرد: نباید خودمان را تافته جدابافته بدانیم و با ایجاد همدلی بین هنرمندان و متعاقب آن هنرمندان با مسئولان می‌توان شاهد بهبود فضای فعلی باشیم.

وی خواستار مشخص شدن میزان بودجه سالانه تئاتر شد و تصریح کرد: هنرمندان روحیه شکننده و حساسی دارند و امیدواریم مسئولان در برابر خواسته‌های خود همراهی بیشتری داشته‌باشند.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه