فراخوان سی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی گیلان

فراخوان سی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی گیلان با اهداف تقویت ظرفیت‌های مردمی در عرصه هنرهای نمایشی، رشد و توسعه تئاتر با توجه به پیشینه هنر نمایش در استان، ارتقاء تولیدات سالانه‌ی هنرمندان تئاتر استان و توانمندسازی گروه‌های نمایشی در عرصه تولید نمایش صحنه‌ای منتشر شد.

فراخوان سی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی گیلان

به گزارش ۸دی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با همکاری انجمن هنرهای نمایشی گیلان به منظور رشد و گسترش و ساماندهی هنر تئاتر، سی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی را در نیمه اول آبان ماه ۱۴۰۱ با اهداف تقویت ظرفیت‌های مردمی در عرصه هنرهای نمایشی، رشد و توسعه تئاتر با توجه به پیشینه هنر نمایش در استان، ارتقاء تولیدات سالانه ی هنرمندان تئاتر استان و توانمندسازی گروه‌های نمایشی در عرصه تولید نمایش صحنه ای برگزار می نماید.

در این جشنواره انتخاب موضوع آزاد است و آثار با محورهای زیر در اولویت قرار خواهند گرفت؛

* ایجاد امید و نشاط اجتماعی

* ارتقاء و تحکیم نهاد خانواده و جمعیت

* همگرایی ملی با نگاه به آیین ها و باورهای بومی

* بسط و گسترش ارزشهای اسلامی و ایرانی

* معرفی شخصیت بارز و هویت ساز میرزا کوچک جنگلی

* موضوعات مرتبط با شعار سال ۱۴۰۱ ( تولید ، دانش بنیان و اشتغال آفرین )

 سی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی ” گیلان در سه بخش؛ مسابقه نمایش های صحنه ای، بخش نمایش های خیابانی و بخش کارگاه های آموزشی برگزار می شود .

در بخش مسابقه نمایش های صحنه ای؛

آثار بخش رقابتی جشنواره تئاتر استانی صرفا مختص آثار نماشی تولید شده ” هنرمندان استان ” که اجرای عمومی آنها به انجام رسیده ، خواهد بود لذا گروه‌هایی می توانند در جشنواره استانی حضور داشته باشند که در فاصله زمانی اتمام سی و سومین جشنواره تئاتر استانی در آذر ۱۴۰۰ تا ۲۰ مهر ماه ۱۴۰۱ ، اثر آنها حداقل ۵ نوبت به اجرای عمومی رسیده باشد(در صورت عدم اجرا، گروه باید مجوز شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش استان را دریافت نموده و بعد از حضور در جشنواره باید اجرای عمومی خود را به انجام برساند) .

تنها ملاک تایید اجرای عمومی آثار نمایشی جهت شرکت در جشنواره تئاتر استانی و نیز حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر ؛ درج اطلاعات آثار نماشی در بازه زمانی اجرا در درگاه جامع سایت ایران تئاتر با ذکر تاریخ اجرای عمومی اثر است.

اولویت پذیرش آثار توسط هیات انتخاب جشنواره با نمایش هایی است که با توجه به موضوعات و مسائل منطقه و استان با چشم انداز جهانی و بهره گیری از شیوه‌ها، شگردها، جریانات روز تئاتر جهان تولید شده باشد .

 آثار بخش رقابتی صرفا اختصاص به آثار و نمایشنامه های ایرانی دارد اما حضور گونه های مختلف نمایشی از جمله عروسکی، فیزیکال، آیینی سنتی و … بلامانع است.

ارائه مجوز کتبی نویسنده، مترجم یا ناشر برای شرکت در جشنواره تئاتر استانی سال ۱۴۰۱ از سوی کارگردان و گروه متقاضی، به دبیرخانه جشنواره استان الزامی است. حفظ حقوق معنوی نویسنده یا مترجم در اقلام تبلیغاتی نمایشها الزامی است.

متون اقتباسی منوط به ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر، نوع اقتباس و با اخذ مجوز از نویسنده، مترجم یا ناشر به صورتی که حقوق صاحب اثر حفظ شود، می توانند در بخش رقابتی جشنواره حضور داشته باشند. در صورت رعایت نشدن این مهم ، مسئولیت هرگونه عدم شفاف سازی در درجه اول متوجه نویسنده و کارگردان و سپس هیات انتخاب و دبیرخانه جشنواره استان خواهد بود و حتی در صورت انتخاب اثر برای حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر، ستاد جشنواره فجر می تواند اثر را در هر مرحله ای حذف نماید.

تمامی گروه های نماشی متقاضی، ضروری است فرم درخواست شرکت در جشنواره ( فرم شماره ۱ ) را در درگاه استانی تکمیل نمایند و چهار نسخه از فیلم اثر را در دبیرخانه جشنواره تحویل نمایند.

هیئت انتخاب می توانند آثار متقاضیان شرکت در جشنواره را به صورت اجرای صحنه ای ( زنده ) و فیلم اثر بررسی نمایند.

بخش نمایش های خیابانی؛

این بخش به صورت غیر رقابتی و به انتخاب دبیرخانه جشنواره برگزار خواهد شد.

بخش کارگاه های آموزشی؛

در حاشیه جشنواره و به سبب رشد استعدادهای استان، کارگاه های تخصصی با حضور اساتید کشوری برگزار خواهد شد که زمان و مکان برگزاری کارگاه ها اعلام خواهد شد.

علاقه‌مندان برای شرکت در ” سی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی ” گیلان می توانند آثار خود را تا تاریخ ۲۰ مهر ماه ۱۴۰۱ در پرتال ایران تئاتر ارسال نموده و اقدام به تکمیل فرم تقاضای حضور در جشنواره ، آپلود مجوز کتبی نویسنده، آپلود نمایشنامه، آپلود عکس پرسنلی کارگردان در پرتال ایران تئاتر نمایند.

 بازبینی آثار از تاریخ ۲۰ تا ۲۵ مهر ماه ۱۴۰۱ صورت خواهد گرفت و زمان برگزاری جشنواره در نیمه اول آبان ماه ۱۴۰۱ می‌باشد. نحوه برگزاری جشنواره و تاریخ دقیق آن و هرگونه تغییر در برگزاری جشنواره با نظر شورای سیاستگذاری جشنواره به اطلاع عموم خواهد رسید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه