با «دست دادن‌ها» دنبال عادی سازی روابط هستند/ «اتفاقی بودن»، شوخی دیپلماتیک است

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در رابطه با دیدار و دست دادن ظریف در حاشیه سازمان ملل با اوباما گفت: این یکی از خطاهای بسیار بزرگ است.

با «دست دادن‌ها» دنبال عادی سازی روابط هستند/ «اتفاقی بودن»، شوخی دیپلماتیک است

به گزارش ۸دی به نقل از خبرگزاری دانشجو، علیرضا زاکانی رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در حاشیه جلسه علنی امروز با حضور در جمع خبرنگاران گفت: طبق برنامه بناست که گزارش برجام را در روز شنبه تقدیم هیئت رئیسه کنیم و در نشستی که با لاریجانی داشتیم ان شالله اگر توفیق شود در روز یکشنبه صبح گزارش کمیسیون ویژه بررسی برجام در صحن علنی قرائت شود.

وی در خصوص محتوای گزارش برجام گفت: گزارش در بخش های مختلف تنظیم شده است و کلیاتی دارد که بخش های مختلف گزارش برجام در فصل حقوقی، اقتصادی، دفاعی و امنیتی و سرفصل هسته ای و تحقیق و توسعه، فرهنگی سیاسی اجتماعی و پیشنهاد مربوطه تنظیم شده هم نکات مثبت بیان شده و هم نکات منفی، امیدواریم بتوانیم این چارچوب را در کمیسیون به یک جمع بندی برسانیم چرا که تدوین اولیه این گزارش انجام شده و بتوانیم تا شنبه این گزارش را تقدیم هیئت رئیسه کنیم البته برنامه ما این بود که امروز گزارش تقدیم هیئت رئیسه شود اما در جلسه ای که بالاریجانی داشته ایم بنا شد که گزارش در روز یکشنبه در صحن علنی قرائت شود اما به دلیل اینکه اسناد ما آماده نبود و درخواست کرده بودیم این اسناد را به ما تحویل نداده بودند از سازمان انرژی اتمی لذا امکان ارائه زودرس گزارش برجام این موضوع را در گزارش ذکر کرده ایم.امیدواریم بتوانیم قبل از روز یکشنبه این گزارش را به هیئت رئیسه تحویل دهند که روز یکشنبه در صحن قرائت شود.

وی در خصوص این که چه توضیحاتی در خصوص برجام شده است گفت: این موضوع را در گزارش مطرح خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آقای لاریجانی در نشستی که با اعضای کمیسیون برجام داشته بیان کرده که جلوی لغزش های برجام باید گرفته شود آیا توضیح ندادند که لغزش های برجام چه موضوعاتی است گفت: آقای لاریجانی صحبت هایش ناظر به طرحی است که قرار است در مجلس مطرح شود چرا که در گزارشی که ما ارائه می دهیم ما نمی توانیم طرحی را ارائه دهیم اما ما به ازای پیشنهادات و نکات دیگری که به ذهن اعضا می رسد و باید این امر که یک امر ملی است با تشریک مساعی مطرح شود و با هم فکری یک طرح جامعی را در دست داشته باشیم که در فراکسیون ها انجام می شود و جلسات نشست فراکسیون ها تنظیم شده و باید اجرایی شود و آن چیزی که لاریجانی بر آن تاکید داشتند طرحی است که قرار است در مجلس مطرح بشود.

زاکانی در رابطه با نظر خاص لاریجانی در خصوص برجام تصریح کرد: کلیات و مقدماتی که وجود دارد بررسی می کنند تا از طریق فراکسیون ها بیاید تا اجماعی صورت بگیرد.

وی در خصوص همکاری دستگاه ها و نهادها با کمیسیون ویژه بررسی برجام نیز گفت: بخشی از همکاری ها بسیار مناسب و بخش دیگر مناسب نبوده است یا اینکه اسنادی که ما خواستیم را نداشتند یا اینکه همکاری خوبی نداشتند.

زاکانی در رابطه با محتوای طرحی که در مجلس مطرح است گفت: نمی توانم محتوای طرح را مطرح کنم بلکه گزارش را می توانم ارائه دهم اما اگر در جلسات فراکسیون ها من شرکت کنم حرف های خودم را خواهم زد.

زاکانی در رابطه با جلسه بعدی کمیسیون برجام گفت: جلسه کمیسیون برجام تا دقایقی دیگر برگزار می شود و جلسه صبح ما با لاریجانی در خصوص جلسه برجام نبوده است بلکه جلسه صبح جلسه فراکسیونی هم نبوده برخی دوستان که طرح های مختلف داشتند جلسه ای را برگزار کرده بودند بلکه جلسه هماهنگی بود که برگزار شد.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در خصوص آخرین جلسه برجام گفت: از امروز تدوین گزارش آغاز شده به نظر من امروز و یا فردا آخرین جلسه کمیسیون برجام خواهد بود.

زاکانی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در رابطه با دیدار و دست دادن ظریف در حاشیه سازمان ملل با اوباما نیز گفت: به نظرم این یکی از خطاهای بسیار بزرگ است و این ها به دنبال عادی سازی روابط هستند و چیزی که آمریکایی ها سالیان سال انتظار آن را می کشیدند و دنبال می کردند تا به حداقل هایی کمتر از این قانع باشند و این مسیری که برای عادی سازی طی می کنند اشتباه بزرگی را تکرار می کنند که دو سال پیش تکرار کردند و امسال هم به نوعی دیگر و امیدوارم که متنبه شوند و این کارها را نکنند. تا با عزت و منزلتی که در این ۳۷ سال کسب شده و در میان مستضعفین جایگاه رفیعی را با انقلاب پیدا کرده است با این کارها خدشه ای به آن وارد نکنند.

زاکانی بیان کرد: در این نوع اقدامات نکات مثبتی وجود ندارد بلکه داشته ها را نیز از دست می دهند و من معتقدم که ظریف خطای بزرگی را مرتکب شدند و این که بهانه می آورند این اقدام اتفاقی است بدانند که این یک شوخی بیش نیست شوخی دیپلماتیک است و ما امیدواریم متنبه شوند و در این مسیر راه خود را از متن جامعه جدا نکنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه