معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی:

ایران امسال گندم وارد نمی‌کند

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، گفت: تولید گندم ایران بیش از پارسال خواهد بود و همه نیاز کشور در داخل تولید خواهد شد.

ایران امسال گندم وارد نمی‌کند

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» به نقل از فارس، «امسال واردات گندم نخواهیم داشت» معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی علیرضا مهاجر می‌گوید.

 پیش‌بینی بی‌نیازی کشور از واردات گندم به این مفهوم است که تولید گندم کشور از ۱۳.۵ میلیون تن پارسال که سازمان خواربار جهانی اعلام کرده بود بیشتر خواهد شد.

 سال گذشته دولت ۱۰/۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خرید تضمینی کرد و حدود یک میلیون تن هم از خارج وارد کرد و بخشی هم در بخش صنعت و خودمصرفی کشاورزان صرف شد. روند افزایش تولید در چند سال گذشته ادامه داشته است در سال ۱۴۰۰ میزان تولید گندم ۴/۵ میلیون تُن بود و هفت میلیون تُن واردات گندم داشتیم در سال ۱۴۰۱ با تولید ۷ و نیم میلیون تُن گندم، ۳ میلیون تُن واردات بوده است و سال گذشته هم یک میلیون تن واردات گندم انجام شد.

قیمت خرید تضمینی گندم امسال ۱۷۵۰۰ تومان است که اگر دولت ۱۱ میلیون تن گندم از کشاورزان خرید تضمینی کند ۱۹۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار پرداخت می‌کند. قیمت جهانی گندم امروز جمعه ۱۵ دلار در هر بوشل و در یک روز رشد قیمت داشت. امنیت غذایی سلاح قدرتمند سیاسی در جهان است.

انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه