آیت‌الله رودباری؛ پدر معنوی و پشتوانه مردم رشت؛

خانه‌ای که درش به روی مردم رشت باز بود + فیلم

گیلانی‌ها به خصوص مردم شهر رشت خاطرات فراموش‌نشدنی از صفای خانه‌ای را داشتند که درش همیشه به روی مردم این شهر باز بود؛ خانه عالمی که یقین و باور قلبی‌اش در عموم مردم اثرگذار بود.

خانه‌ای که درش به روی مردم رشت باز بود + فیلم

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی»، گیلانی‌ها به خصوص مردم شهر رشت خاطرات فراموش‌نشدنی از صفای خانه‌ای را داشتند که درش همیشه به روی مردم این شهر باز بود؛ خانه عالمی که یقین و باور قلبی‌اش در عموم مردم اثرگذار بود.

مردم رشت گاه به وقت روضه‌های اباعبدالله (ع) در این خانه دور هم جمع می‌شدند و گاه برای پرسش و پاسخ در رابطه با سئوالات دینی و هرگاه این عالم دیار ما بود که فارغ از کلامش، توجه عملی در حفاظت از دین را بروز می‌داد.

 

آیت‌الله سید مجتبی رودباری از بزرگان گیلانی عامل به دین بود که مبانی دین را آنطور که باید، بدون ظاهرسازی به آن عمل می‌کرد.

ایشان در زمان تحصیل در حوزه‌های علمیه قم و نجف اشرف توفیق تشرف به مدت ۲۳ سال در درس حضرت امام (رحمه الله علیه) را داشت و سال های متمادی از شاگردان امام خمینی(ره) و از فعلان و مبارزان نهضت امام بود.

بعد از عزیمت امام خمینی (ره) به عراق از اولین کسانی که با امام در کاظمین دیدار کردند، ۳ روحانی گیلانی یعنی آقایان آیت‌الله سید مجتبی رودباری، آیت‌الله خائفی و آیت‌الله میرعبدالعظیمی، جزء اولین استقبال کننده‌ها از امام خمینی (ره) در کاظمین بودند.

امام هم آن‌ها را می‌شناخت زیرا شاگردش بودند و سال‌ها نزد ایشان درس می‌خواندند. اگر فردی اجازه نامه از امام خمینی (ره) را می‌خواست لازم بود یا امام آن‌ها را بشناسد یا دو نفر که امام را می شناختند، معرفی کند.

آیت‌الله سید مجتبی رودباری و دو نفر دیگر یعنی آقایان خائفی و میرعبدالعظیمی برای امام معرف بودند و به واسطه این‌ها دیگران شناسایی و معرفی می‌شدند.

غیر خدا را ملاک قرار ندهید

حجت الاسلام «سیدصالح رودباری» فرزند آیت‌الله «سید مجتبی رودباری» در جمع مردم رشت با اشاره به آخرین توصیه‌های این عالم برجسته گیلانی، اظهار کرد: پدر در آخرین توصیه‌شان به من گفتند: همّ و غم‌ات خدا باشد. غیر خدا را ملاک قرار نده. خدا کمک می‌کند. زندگی ایشان در لفظ و عمل یکی بود. ما حاج آقا را همانطور که بیرون می‌دیدم همانطور در منزل رفتار می‌کرد و هر چه می‌خواستند یاد دهند با سیره رفتاری‌شان آموزش می‌دادند.

وی گفت:  آنچه که ایشان را واقعاً خوشحال می‌کرد، رسیدگی و مراقبت از طلاب و حوزه‌های علمیه گیلان است.

نکته مهم زندگی آیت‌الله رودباری بحث تدریس ایشان است. ایشان در ۴۰ ساله اخیر بعد از انقلاب تمام عمرش را در راه تدریس دروس حوزوی و تبلیغ دین گذاشتند و متصدی شرعی مردم گیلان در اخذ وجوهات خمس و زکات و… بودند.

اکثر علمای استان از شاگردان ایشان هستند و نسبت به طلاب و شاگردان به شدت علاقه‌مند بود.

آیت‌الله رودباری؛ عالمی که پشتوانه مردم رشت بود

آیت‌الله سید مجتبی رودباری پدر معنوی گیلانی‌ها بود و واقعاً برای مردم پدری می‌کرد. به شدت متواضع و با محبت بود. عمرشان را وقف تدریس در حوزه‌های گیلان کردند. نزدیک به ۴۰ سال متولی مدرسه جامع رشت بودند و تا همین روزهای آخر عمرش این مدرسه را با سبک خاصی مدیریت می‌کردند.

خادمی حریم آل الله نیز از ویژگی‌های برجسته این عالم گیلانی است. مردم گیلان به خصوص اهالی رشت خاطرات فراموش نشدنی از روضه‌های حضرت اباعبدالله (ع) در خانه این عالم گیلانی دارند. روضه‌هایی با صفا که زلالی‌اش حکایت از بی‌آلایشی و پاکی صاحب خانه داشت.

آیت‌الله سید مجتبی رودباری در دومین روز از فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ به دلیل ایست قلبی دار فانی را وداع گفت و مردم گیلان از وجود این پشتوانه با برکت محروم شدند.

انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه