دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور:

۱۰ منطقه آزاد جدید در کشور راه‌اندازی می‌شود

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور از راه‌اندازی ۱۰ منطقه آزاد جدید در کشور خبر داد و گفت: سه منطقه در حال آماده‌سازی اساسنامه برای تصویب در شورای نگهبان است و همچنین هفت منطقه دیگر نیز در مرحله استقلال اعضای هیئت‌مدیره و مدیران عامل است.

۱۰ منطقه آزاد جدید در کشور راه‌اندازی می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» حجت‌اله عبدالملکی امروز در سفر به منطقه آزاد انزلی و در حاشیه افتتاح دو طرح سرمایه‌گذاری در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه حدود هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال تقاضای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در کشور صورت گرفته است که بیانگر استقبال سرمایه‌گذاران ایرانی و غیرایرانی است، اظهار کرد: هزار بسته سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با ۹۰۰ هزار میلیارد تومان (۲۰ میلیارد یورو) تولید و پیش‌بینی در حال انجام است.

وی در ادامه افزود: این بسته‌های سرمایه‌گذاری که شامل مطالعات امکان‌سنجی اقتصادی، تأمین زمین، آب، برق، گاز و زیرساخت موردنیاز برای هر پروژه و مجوزهای بی‌نامی که برای هر پروژه می‌شود، موجب شد توجه سرمایه‌گذاران به این مناطق جلب شود و حدود ۱۸۰ بسته از این تعداد هزار بسته متقاضی خود را پیدا کرده و تعداد بیشتری نیز طرح‌های موردنیاز خود را اعلام کرده‌اند.

اتصال دریای خزر به خلیج‌فارس

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور تصریح کرد: یکی از پروژه‌های راهبردی کشور در بحث زیرساختی را اتصال دریای خزر به خلیج‌فارس است، این پروژه که موسوم به پروژه اتصال دریا به دریا است در دولت سیزدهم در حال پیشرفت است و قطعه آخر آن اتصال راه‌آهن رشت به کاسپین در داخل منطقه آزاد انزلی که مراحل پایانی را طی می‌کند امروز مورد بازدید قرار گرفت.

عبدالملکی بیان کرد: تجهیزات موردنیاز این پروژه تهیه شده و کار با سرعت در حال انجام است که ظرف هفته‌های آینده داخل فنس این منطقه به اتمام خواهد رسید و بخش بیرونی هم توسط راه و شهرسازی به‌سرعت انجام خواهد شد. امیدواریم در آینده نزدیک پروژه اتصال دریای خزر به خلیج‌فارس از طریق ریل با حضور رئیس‌جمهور رسماً کار خود را آغاز کند.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با بیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین بهره‌برداران کریدورهای کشور مناطق آزاد کشور هستند و بیش از ۸۰ درصد ترانزیت کشور از طریق مناطق آزاد کشور انجام می‌شود، گفت: قطعه مهم راه‌آهن رشت کاسپین تمام تأسیسات داخلی منطقه توسط این سازمان با منابع داخلی اجرا شده است. در بخش خارج از فنس تا رشت نیز ۱۲ درصد مشارکت مالی آن توسط منطقه آزاد انزلی انجام می‌شود و این منطقه در اثر این پروژه فعال‌تر خواهد شد و در سال‌های آینده شاهد جهش اقتصادی بسیار خوبی در این بخش خواهیم بود.

۱۰ منطقه آزاد جدید در کشور راه‌اندازی می‌شود

عبدالملکی سیاست نظام در ارتباط با مناطق آزاد را توسعه حوزه عمل این مناطق و توسعه اثرگذاری اقتصادی آنها دانست و افزود: با افزایش اثربخشی این مناطق سرمایه‌گذاری و صادرات در کشور فزونی خواهد یافت. ۱۰ منطقه آزاد جدید افزون بر هشت منطقه آزاد ایجاد شده در حال راه‌اندازی است و سه منطقه در حال آماده‌سازی اساسنامه برای تصویب در شورای نگهبان است. هفت منطقه دیگر نیز اساسنامه آن در زمستان ۱۴۰۱ به تصویب شورای نگهبان رسید در مرحله استقلال اعضای هیئت‌مدیره و مدیران عامل است. تکمیل زیرساخت‌های این ۱۰ منطقه از اولویت‌های مناطق آزاد است و بعد از آن سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی از مزایای این مناطق استفاده خواهند کرد که با راه‌اندازی این مناطق سرمایه‌گذاری، تولید و صادرات رشد قابل‌ملاحظه‌ای در سطح ملی خواهد داشت.

روسیه علاقه‌مند به ایجاد منطقه آزاد در انزلی و چابهار است

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با بیان اینکه مهم‌ترین مبحث در توسعه کمی مناطق آزاد ایجاد مناطق مشترک است گفت: امروز با ۲۱ کشور دنیا برای ایجاد مناطق آزاد در حال مذاکره هستیم و به‌صورت مشترک و بین‌المللی با پنج کشور روسیه، عمان، ترکیه، عراق و سوریه سند همکاری امضا شده و با کشورهای امارات متحده عربی، پاکستان، افغانستان، ازبکستان نیز مذاکرات در حال انجام است که روند پیشرفت آن به اطلاع مردم ایران خواهد رسید.

وی در مورد ایجاد منطقه آزاد مشترک با روسیه نیز گفت: روسیه علاقه‌مند به ایجاد منطقه آزاد در انزلی و چابهار است و سفرهای مکرری با مقامات مناطق آزاد ایران و روسیه انجام شده و متن تفاهم‌نامه برای شکل‌دهی کار به‌طرف روس ارائه شده است و ظرف سه ماه آینده تفاهم‌نامه امضا خواهد شد و ما می‌توانیم مطالعات دقیق‌تر را برای ایجاد مناطق آزاد روسیه داشته باشیم.

رفع محدودیت تردد خودروهای پلاک منطقه آزاد

این مسئول عنوان کرد: در بودجه سال جاری خودروهای پلاک منطقه آزاد می‌توانند در سرزمین اصلی با پلاک ملی تردد کنند و در روزهای اخیر آیین‌نامه اجرایی آن به تصویب رسید و به معاون اول رئیس‌جمهور این آیین‌نامه ابلاغ شد. صاحبان این خودروها با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی مشخص می‌توانند از پلاک منطقه آزاد به پلاک سرزمین اصلی تغییر داده و در کل سرزمین تردد داشته باشند.

این مسئول در پایان خاطرنشان کرد: همچنین مصوبه دیگری در دولت مراحل پایانی را در کمیسیون زیربنایی دولت طی می‌کند و آماده طرح در جلسه هیئت وزیران است که در آن واردات خودرو به مناطق آزاد دیده شده و به‌ازای هر خودروی بنزین‌سوز که از منطقه آزاد به سرزمین اصلی منتقل می‌شود اجازه واردات یک دستگاه خودروی احتراقی به منطقه آزاد تا سقف ۴۰ هزار دلار داده خواهد شد و واردات خودروهای هیبریدی و برقی نیز تا سقف ۴۰ هزار دلار واردات آن به مناطق آزاد میسر خواهد شد.

انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه