عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی:

پایداری درآمدها در بودجه برای مجلس در اولویت است

عضو کمیسیون امور داخلی مجلس با تأکید بر پایدار و واقعی بودن دسترسی به منابع در بودجه ۱۴۰۳ گفت: درآمدها در بودجه باید قابل‌پیش‌بینی باشند.

پایداری درآمدها در بودجه برای مجلس در اولویت است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» محمدمهدی مفتح،  در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ در زمینه اهمیت درآمدهای پایدار بودجه و اهمیت واقعی بودن منابع و تأمین آنها در کسر بودجه سال بعد اظهار کرد: یکی از مسائل حائز اهمیت در زمینه بودجه سالیانه درآمدهای پایدار و واقعی بودن دسترسی به این منابع در سال آینده است.

وی با تأکید بر اینکه درآمدهای بودجه باید درآمدی پایدار و قابل‌پیش‌بینی باشند، در زمینه بیش‌برآورد هزینه‌ها در لایحه بودجه ادامه داد: معمولاً وقتی ما بودجه را برای سال آینده تنظیم می‌کنیم، در زمینه درآمدها، بیش‌برآورد و در زمینه هزینه‌ها کم برآورد داریم که این موضوع در عمل موجب ناترازی بودجه می‌شود.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته ما در زمان تصویب بودجه این موارد را تراز می‌کنیم؛ اما در واقع بسیاری از درآمدهایی که در خیلی از سال‌ها پیش‌بینی کردیم، محقق نشده و حتی در برخی موارد در عمل هزینه‌ای که برآورد شده محقق نشده است.

درآمدهای پیش‌بینی‌شده در لایحه بودجه باید تحقق‌پذیر باشد

این نماینده مجلس با بیان اینکه درآمدهای بودجه‌ای باید درآمدهای محقق باشد، افزود: به‌عنوان‌مثال، فروش حجم بالایی از اوراق در بودجه ذکر شده است، درحالی‌که معلوم نیست که این عملکرد به مصلحت اقتصاد کشور است یا نه!

وی با بیان اینکه باید در راستای تأمین منابع پایدار بودجه اقدامات اساسی در حوزه اقتصاد و به‌ویژه بودجه داشته باشیم، تصریح کرد: عمده این اقدامات به بالابردن درآمدهای بودجه‌ای و کاهش هزینه‌های دولت می‌انجامد.

فعال‌کردن بخش مولد خصوصی راهکاری برای کاهش کسر بودجه

مفتح با بیان اینکه فعال‌کردن بخش مولد خصوصی یکی از راهکارهای کاهش هزینه‌های دولتی و رفتن دولت به‌سوی کوچکی و چابکی و نظارت بیشتر و پرهیز از دخالت در امور عملیاتی بیان کرد: مشکلات در زمینه اشتغال یکی از مشکلات اساسی کشور است و از دولت انتظار می‌رود که این مشکل را مرتفع سازد، درصورتی‌که اگر بخش خصوصی فعال شود، این مشکلات کمتر است.

مفتح با بیان اینکه در بسیاری از  کشورها که اقتصاد باثباتی دارند، بسیاری از کارفرمایان از بخش خصوصی هستند، ادامه داد: ازاین‌رو دولت در این کشورها به بسیاری از حوزه‌ها ورود نمی‌کند این در حالی است که در کشور ما و در حوزه‌هایی که باید بخش خصوصی فعال باشد، شرکت‌های دولتی و خصولتی فعال هستند و اینها اشکالات اساسی و پایه‌ای است که باید برطرف شود.

پایداری و واقعی بودن دسترسی به منابع در بودجه، برای مجلس در اولویت است

وی با بیان اینکه فعال‌کردن بخش خصوصی به تأمین منابع پایدار بودجه کمک می‌کند، گفت: چنین وضعیتی می‌تواند در ساماندهی اقتصادی مؤثر باشد.

مفتح با اشاره به مصادیق تأمین منابع پایدار بودجه از محل فروش نفت بیان کرد: در این زمینه بنده جلسه‌ای را با برخی از کارشناسان حوزه نفت داشتم و آنها معتقد بودند که ما حتی تا بیش از ۱۰۰ سال آینده منابع نفتی داریم؛ اما معلوم و مشخص نیست که بازار نفت تا بیست سال آینده چه شرایطی را خواهد داشت.

وی در پایان تأکید کرد: در حال حاضر برخی از درخواست‌های کشورهای صنعتی و اروپایی در زمینه خرید نفت کاهش پیدا کرده است با اینکه اقتصاد این کشورها هم روبه‌رشد است و این بدین معناست که جایگزین‌های در بخش انرژی برای نفت ایجاد شده، بنابراین ما می‌بایست فکری اساسی برای درآمد و هزینه‌های بودجه‌ای کشور داشته باشیم و از تجارب دنیا در جایگزینی هزینه‌های پایدار استفاده کنیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه