عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان خبر داد:

پایین آوردن تحریم‌پذیری صنعت نفت و گاز کشور با تولیدات بار اولی شرکت‌های دانش‌بنیان

عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان به بیان توضیحاتی درباره اتکا به شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدات بار اول آنها برای پایین آوردن تحریم‌پذیری نفت پرداخت.

پایین آوردن تحریم‌پذیری صنعت نفت و گاز کشور با تولیدات بار اولی شرکت‌های دانش‌بنیان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» علیرضا عباسی در گفتگو با شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ دربارهٔ اهمیت تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان اظهار کرد: مقام معظم رهبری هم بر این مسئله تأکید کردند که قانون جهش تولید دانش‌بنیان یک قانون راهبردی است. امیدواریم که نتیجهٔ این قانون را نیز در سال‌های آینده برای کشور ببینیم.

وی در ادامه افزود: این راهکار و استفاده از تولیدات بار اول منجر به تکمیل زنجیرهٔ ارزش در بخش‌های صنعتی مختلف کشور نیز می‌شود. در بسیاری از حوزه‌ها مثل حوزه‌های نفت، غذایی، دارو و صنعت زنجیره‌های ارزش ما تکمیل نیست و در همان حلقه‌های اولیه وجود دارد، این شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند زنجیره‌های ارزش را تکمیل و ارزش‌افزوده را برای داخل کشور ما ایجاد کنند.

عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان تصریح کرد: می‌توانیم شرکت‌های دانش‌بنیان را با استفاده از رونق تولیدات بار اول به مرجع فروش در کشور تولید کنیم. البته ما علاوه بر این که نیاز داخل کشور را در نظر می‌گیریم باید به نیاز کشورهای پیرامونی خودمان نیز توجه کنیم و در این مسیر پیش برویم.

عباسی گفت: ما هم می‌توانیم در داخل نیازهای خودمان را تأمین کنیم و هم می‌توانیم جامعهٔ هدف ۶۰۰ میلیونی اطرافمان را تحت پوشش قرار دهیم، زیرا این توان در کشور ما وجود دارد چرا که ما مجموعه‌هایی داریم که هنوز فعال نشده‌اند؛ ولی توان بالایی دارند؛ اما به دلیل فعال‌نشدن انگیزه در آنها هنوز شروع به کار در حوزهٔ دانش‌بنیان‌ها نکرده‌اند.

وی ادامه داد: این عدم انگیزه به دلیل فرایند طولانی اعطای مجوز به شرکت‌های دانش‌بنیان بود که باعث می‌شد خیلی از جوانان حتی به سمت گرفتن مجوز نروند و بعدازاین که مجوز را می‌گرفتند این تسهیلات به آنها اعطا می‌شد که این مشکلات هم برطرف شد.

عضو کارگروه ثبت اختراعات معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری توضیح داد: از سوی دیگر این تولیدات بار اول می‌تواند منجر به دانش‌بنیان‌شدن صنعت نفت و گاز نیز بشود ما در کشورهای مختلف و مخصوصاً در حوزهٔ پالایشگاه‌های فراسرزمینی مثل کشورهای آمریکای لاتین و ونزوئلا ظرفیت‌های زیادی داریم که این ظرفیت‌ها هنوز فعال نشده‌اند.

عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان گفت: این فعال‌نشدن به دلیل موانعی که بر سر راه شرکت‌های دانش‌بنیان وجود داشت اتفاق افتاد. اگر این انگیزه در بین شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شود قطعاً ما خام‌فروشی در حوزهٔ صنعت نفت و پتروشیمی که می‌تواند برای ما ارزش‌افزوده بالایی داشته باشد را کنار بگذاریم.

نماینده کرج در مجلس بیان کرد: با تولیدات بار اول می‌توانیم سودآوری بالایی در این حوزه داشته باشیم. با استفاده از این تولیدات در بخش پالایش نفت و گاز هم در حوزهٔ خنثی‌کردن تحریم‌ها هم بی‌اثر کردن تحریم‌ها می‌توانند نقش به سزایی داشته باشند و فرصت‌های صادراتی را نیز ایجاد می‌کنند.

عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان گفت: در حالت عادی وقتی می‌خواهیم نفت را صادر کنیم به دلیل اینکه نفتی کالایی تحریم‌پذیر است، باعث جلوگیری از فروش محصول ما می‌شود و یکی از موانع بزرگ صادراتی برای ما محسوب می‌شود و می‌توانیم با تبدیل آن نفت به ارزش‌افزوده امکان صادرات آن را نیز فراهم کنیم. با این اقدامات ارزآوری بیشتری نصیب کشور می‌شود و درصد تحریم‌پذیری نیز کاهش می‌یابد.

انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه