«هشت‌دی» گزارش می‌دهد:

اراده‌ای که ایران را به قدرت برتر موشکی دنیا تبدیل کرد

اینجا نمایشگاه هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. شهاب، رعد، قائم، تلاش، خرمشهر، عماد، مهاجر، فتاح و… گویایِ وعده صادق مردی است که اگر چه ظاهراً او را در کنار خود نداریم؛ اما به هر طرف که بنگریم نشانی از او می‌بینیم.

اراده‌ای که ایران را به قدرت برتر موشکی دنیا تبدیل کرد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی»، جنگ، محاصره، موشک‌باران، شیمیایی برای من و هم سن و سال‌هایم که آن روزها را ندیده‌ایم، واژه‌های غریبی است و شاید معنای آن را در دلِ عکس‌ها، خاطرات و کتاب‌ها جستجو می‌کنیم.

 از مقاومت ملتی که به دنبال استقلال بودند و مردمی که زیر بار حرفِ زور نرفتند و تا پایِ جان ایستادند؛ از حلبچه و خرمشهر و دزفول؛ باید از دزفول نوشت.

 موقعیت مناسب، پایگاه هوایی، همه‌وهمه دلیلی برای موشک‌باران این شهر و مردم بی‌دفاع شد؛ آن هم درست در زمانی که برای دفاع از خاک خود حتی سیم خاردار هم نداشتند. ۲۰۰ فروند موشک، ۲ هزار و ۷۰۰ روز مقاومت، ۲ هزار و ۶۰۰ شهید، ۴ هزار جانباز، ۴۵۲ آزاده، ۱۴۷ مفقودالاثر و… . این اعداد و ارقام، گویا خود راوی این ماجرا هستند.

 دشمن اما با اعلام آتش‌بس به دنبال تجدید قوا بود که با مخالفت مردم دزفول روبه‌رو شد و اینجاست که دوباره موشک‌باران را از سَر گرفت؛ اما مردمان این خاک با خوف و رجاء در روزهایی ایستادگی کردند که هیچ سلاحی از خود نداشتند.

 موشک اسکاد

 این نام موشکی از موشک‌های کوتاه‌برد ساخت اتحاد جماهیر شوروی بود که به‌صورت گسترده به دیگر کشورهای هم‌پیمان خصوصاً کشورهای جهان سوم صادر شد و این دقیقاً همان موشکی است که بر سر مردمان این مرز و بوم فرود آمد.

 اما عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد و اسکاد آغاز راهی است که از آینده‌ای روشن حکایت دارد.

 از آنجا که هیچ کشوری مایل به فرستادن تجهیزات نظامی نبود، سوریه به کمک ملت ایران آمد تا به نمایندگی از او سلاح دریافت شود. اما به‌خاطر اینکه انبارهای موشکی سوریه در اختیار نیروهای ارتش روسیه بود، نمی­توانست وعده‌دادن موشک اسکاد را به هیئت ایرانی بدهد؛ اما قول مساعد می‌دهد که نیروهای ایرانی را آموزش موشکی بدهد که این مسئله زمینه‌ساز خودکفایی یک ملت شد.

 مردی از تبارِ روح‌الله

 اینجا بود که فرمانده‌ای از دلِ این آب و خاک، ۱۳ نیرو توپخانه برای اعزام به سوریه انتخاب و مجهز کرد تا این فناوری را یاد بگیرد و بسازد.

 همت بلندش دلیلِ آغاز این مسیر شد و گفت به نقطه‌ای خواهیم رسید که از تهران، هر نقطه از رژیم صهیونیستی را مورد هدف قرار دهیم.

 حالا اینجا نمایشگاه هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. شهاب، رعد، قائم، تلاش، خرمشهر، عماد، فتاح و… گویایِ وعده صادق مردی است که اگر چه ظاهراً او را در کنار خود نداریم؛ اما به هر طرف که بنگریم نشانی از او می‌بینیم. امروز گرچه حسن طهرانی مقدم دیگر در میان ما نیست؛ اما سربازانش در خط مقدمِ مقاومت در حال تلاش هستند.

 کشوری که به اراده پولادین و دستان توانمند این بزرگ‌مردان پس از گذشت ۴۴ سال به ۱۰ قدرت برتر موشکی دنیا تبدیل شده است.

 حال در نمایشگاه هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قدم به قدم با کارشناسان این حوزه همراه شدیم تا از این فناوری بیشتر ببینیم و بشنویم.

 موشک‌ها به دو نوع سوخت مایع و جامد تقسیم‌بندی می‌شوند. سوخت مایع به علت محدودیت تنها در عملیات‌ها شارژ می‌شوند و نیاز به نفرات، خودرو و آزمایشگاه دارد و در کارخانه آماده و در عرض ۲۰ دقیقه آماده شلیک است.

 ولی موشک‌های سوخت جامد با قابلیت پرتاب هم‌زمان دو فروند در عرض ۱۷ دقیقه، خیبرشکن و نقطه‌زن با برد بالا هستند به‌طوری که از تهران می‌توان دو نقطه از رژیم صهیونیستی را مورد هدف قرار داد.

 موشک فتاح جدیدترین مدل طراحی شده است که فارغ از شتاب کافی، امکان تغییر زاویه نیز دارد که مانع از هدف‌گیری دشمن خواهد شد.

 اما شاید برایتان جالب باشد که عین‌الاسد را با کدام یک از این موشک‌ها زیر و رو کردیم؟

 موشک ذوالفقار

 هنوز یک هفته از شهادت حاج‌قاسم نگذشته بود که انتقام سخت رمز عبور این عملیات شد و ذوالفقار بر پیکره آنان فرود آمد به‌طوری که آمریکایی‌ها گفتند ایرانی‌ها در این عملیات هرکاری که خواستند انجام دادند، تمامی مواضع موردنظر مورد هدف قرار گرفت و حتی یک تیر به سمت این موشک‌ها شلیک نشد این در حالی است که تا قبل از این عملیات هیچ‌کس اجازه پرتاب سنگ هم به این پایگاه نداشت؛ اما بعد از آن، رزمندگان سوری و عراقی با حملات متعدد پهپادی مواضع آنان را مورد هدف قرار می‌دهند و ذوالفقار این هیمنه را در هم شکست.

 موشک فتاح

 یک موشک دو مرحله‌ای سوخت جامد است که در مرحله اول به‌محض اتمام سوخت، سر از بدنه جدا و به مسیرش ادامه می‌دهد و وقتی شتاب تمام شد موتور موشک روشن خواهد شد.

 جهاد خودکفایی سپاه با بهره‌گیری از تجربه‌های ساخت موشک با بهره‌گیری از سوخت جامد برای ایجاد شتاب لازم از نازل متحرک برای هدایت موشک استفاده می‌کند؛ اما با افتخار باید اعلام کنیم که در فناوری نازل متحرک جزء پنج کشور اول جهان هستیم.

 زمانی که موشک اسکاد را از ما دریغ می‌کردند شاید چنین روزی را متصور نبودند که بتوانیم از تهران با سکوهای دو فروندی در عرض ۱۸ دقیقه بتوانیم هر موضعی را مورد هدف قرار دهیم؛ اما تمامی این دستاوردها را مدیون بزرگ‌مردانی چون طهرانی مقدم‌ها هستیم.

 در بخش دیگری از این سایت پهپادهایی به چشم می‌خورد که توسط دانشمندان ایرانی در آسمان این آب و خاک، شکار شد و این غنیمت سبب‌ساز رشد و پیشرفت یک ملت شد.

 جلوتر که رفتیم، خلبان بازنشسته‌ای از دیار گیلان برایمان از سرگذشتِ این پهپادهای آمریکایی گفت. او می‌گفت: «بعد از انقلاب هیچ پهپادی نداشتیم و پهپاد تلاش، حاصل اولین تلاش‌های دانشمندان ما در دوران جنگ تحمیلی است و این مسیر به طور جدی از دهه ۶۰ توسط وزارت دفاع با پهپاد مهاجر شروع شد، هوافضای سپاه نیز تا دهه ۸۰ از این پهپادها استفاده می‌کرد؛ اما با غنیمت‌هایی که از آن ور آبی‌ها گرفتیم با مهندسی معکوس توانستیم به خودکفایی برسیم».

 در دهه ۸۰ پهپادهای آمریکایی مدام در بالای سرمان گشت می‌زدند؛ اما الان حتی جرئت نزدیک‌شدن به مرزهایمان را نیز ندارند.

 یکی از این پهپادها متعلق به رژیم صهیونیستی است که در نطنز کاشان زمین‌گیر شد و RQ170 آمریکایی که مأموریتش از قندهار به قندهار بود، در سبزوار بر زمین نشست. Predator آمریکایی نیز در آسمان عراق به غنیمت درآمد.

 ناگفته نماند که در ساخت پهپاد تا سال ۹۳ از روش مهندسی معکوس استفاده می‌شد؛ اما از این تاریخ به بعد باید با افتخار بگوییم که جزء باشگاه پهپادسازی دنیا هستیم.

 اما در گوشه‌ای از سالن یکی از بزرگ‌ترین، خطرناک‌ترین و گران‌ترین پهپاد دنیا جا خوش کرده بود که حدود ۲۰ در ۲۰ متر طول بال آن بود و در سال ۹۸ بر فراز خلیج‌فارس زمین‌گیر شد.

 این پهپاد به ارزش ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار برابر با ارزش ۱۰ فروند f15 و ضد رادار و ضد موشک است که علی‌رغم هشدارهایی که برای عدم ورود به آن داده شد به اعماق ۵۳ هزارپایی در ته دریا سقوط کرد و بقایای آن توسط غواصان شیردل ایرانی طی ۱۵ روز علی‌رغم تلاش‌های دشمن برای اینکه قطعه‌ای از آن به دست ما نیفتد، جمع‌آوری و به پژوهشگاه هوافضا منتقل شد.

 تمامی این افتخارات را مدیون مغز متفکر مهندسین ایرانی هستیم که در راهِ رسیدن به اهدافشان ذره‌ای کوتاه نیامدند و با ایستادگی به دنیا ثابت کردند که خواستن، توانستن است.

 نویسنده: کوثر اشرافی

انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه