«هشت‌دی» گزارش می‌دهد:

بازار مرغ گیلان؛ هرسال بدتر از پارسال! + فیلم

به گفته مسئولان جهاد کشاورزی، گیلان از استان‌های پیشتاز در تولید مرغ و از صادرکنندگان این محصول است؛ این در حالی است که گیلانی‌ها طعم تلخ کمبود این محصول را بارها و بارها در برهه‌های زمانی مختلف چشیده‌اند و مرغ به دست مردم نمی‌رسد! موضوعی که تأمل بیشتر مسئولان را برای کنترل بازار مرغ می‌طلبد.

بازار مرغ گیلان؛ هرسال بدتر از پارسال! + فیلم

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» به گفته مسئولان جهاد کشاورزی، تولید مرغ در گیلان به میزان کافی است و این استان از استان‌های صادرکننده مرغ به دیگر استان‌های کشور است.

«صالح محمدی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در آخرین اظهاراتش که در سامانه اینترنتی این سازمان منتشر شده در این رابطه اعلام کرده است: هیچ‌گونه کمبودی در بازار مرغ وجود ندارد.

 وی با بیان اینکه در ماه‌های مهر و آبان امسال نسبت به سال گذشته شاهد رشد ۲۱درصدی جوجه‌ریزی بوده‌ایم، تصریح کرد: هم‌اکنون ۲۲ میلیون قطعه گله در حال پرورش داریم و نگرانی از بابت تولید در استان وجود ندارد.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه روزانه بیش از ۳۰۰ تن مرغ در استان توزیع می‌شود، گفت: واحدهای تولیدی مرغ را با نرخ مصوب در اختیار صنف مرغ‌فروشان قرار می‌دهند.

 وی معتقد است تولید مرغ و ذخایر مرغ در استان به‌اندازه کافی است و باید با برهم‌زنندگان آرامش بازار برخورد شود.

او همچنین از تشدید نظارت‌ها و بازرسی‌ها در بازار مرغ با محوریت جهاد کشاورزی، صمت، بسیج اصناف و تعزیرات حکومتی خبر داد.

 رئیس جهاد کشاورزی استان گیلان در حالی از میزان کافی تولید مرغ در استان خبر می‌دهد که در روزهای اخیر شاهد التهاب در بازار مرغ هستیم.

 بازدید میدانی خبرنگار هشت‌دی از مرغ‌فروشی‌های سطح شهر رشت از کمبود این محصول در استان حکایت دارد و مغازه‌داران از عدم عرضه کافی این محصول به بازار خبر می‌دهند.

 سؤال اینجاست اگر تولید مرغ در استان به حد کفایت است و حتی گیلان خود از صادرکنندگان مرغ است چرا مرغ‌فروشی‌های استان خالی از مرغ است. مرغ‌های تولیدشده به کجا می‌روند؟ این در حالی است که تقریباً هر سال در استان گیلان با وجود تولید بالای روزانه با کمبود مرغ در مرغ‌فروشی‌ها مواجه هستیم و مرغ به دست مردم نمی‌رسد!

گلایه مرغ‌فروشی‌های گیلان از عرضه کم مرغ

یکی مغازه‌داران در گفتگو با هشت‌دی با اشاره به عرضه کم مرغ به مرغ‌فروشی‌ها، اظهار کرد: با وجود ثبت سفارش ۳۰۰ کیلو مرغ در سامانه اما فقط ۵۰ کیلو مرغ به ما عرضه شده است در حالی که این میزان ظرف فقط ۱۵ تا ۲۰ دقیقه تمام می‌شود.

یکی دیگر از مغازه‌داران نیز با بیان اینکه میزان فروش روزانه مرغ در چند مرغ‌فروشی بازار ۵۰۰ کیلو می‌باشد، گفت: اما در حال حاضر فقط ۲۰۰ کیلو مرغ به چند مرغ‌فروشی عرضه می‌شود.

یک مرغ‌فروش در پل عراق رشت نیز گفت: قبلاً هر روز ۳۰۰ کیلو مرغ برای فروش به ما عرضه می‌شد، اما اکنون حدود ۵۰ تا ۷۰ کیلو مرغ یعنی حدود ۲۰ عدد مرغ به دست ما می‌رسد که بعد از فروش آن دیگر مرغی برای مشتریان‌مان نداریم.

وی افزود: بدین ترتیب ما مشتریانی که در طول سال جذب کرده‌ایم را به‌راحتی از دست می‌دهیم؛ زیرا مشتری گلایه می‌کند که وقتی الان مرغ برای فروش نداریم حتماً شب عید هم نمی‌توانیم او را تأمین کنیم.

یکی دیگر از مغازه‌داران نیز با گلایه از وضعیت این روزهای بازار مرغ گفت: من دلیل این مشکلات را سوءمدیریت جهاد کشاورزی می‌دانم؛ وزیری که بازار برنج و گوشت و مرغ را به چالش کشیده است چرا بین مردم نمی‌آید تا مشکلات را ببیند.

 

تیمور پور‌حیدری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان گیلان نیز در گفتگو با «هشت‌دی»  در رابطه با چالش کمبود مرغ در گیلان، اظهار کرد: طبق سخنان اخیر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مشکل تولید مرغ در استان وجود ندارد و در حوزه جوجه‌ریزی جز استا‌ن‌های پیشتاز هستیم.

وی علت کمبود مرغ در استان را ناشی از عدم جوجه‌ریزی و کمبود مرغ در سایر استان‌ها دانست و گفت: گیلان استان‌های مهم کشور از جمله تهران و البرز را تحت پوشش دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان گیلان به تشدید نظارت‌ها در بازار مرغ گیلان اشاره کرد و گفت: با هماهنگی ستاد تنظیم بازار، معاونت اقتصادی استانداری، کمیته اقدام مشترک، تعزیرات حکومتی و اتاق اصناف تدابیری در این خصوص اندیشیده شده است تا با بازرسی از تمام مبادی ورودی و خروجی استان، سهم گیلان مشخص و کنترل شده باشد و مدیریت خروج صورت بگیرد.

پور‌حیدری در خصوص گرانی‌های اخیر نیز به تشدید بازرسی‌ها در تمامی ارگان‌ها و افزایش گشت مشترک اشاره کرد و گفت: امیدوارم در آستانه پایان سال با یک برنامه‌ریزی جدی مشکل کمبود یا افزایش قیمت در بازار مرغ نداشته باشیم.

به نظر می‌رسد مشکل کمبود مرغ در استان گیلان از ابعاد دیگری نیز برخوردار باشد؛ زیرا این موضوع تقریباً هرسال در گیلان تکرار می‌شود و گیلانی‌ها با وجود پیشتازی در تولید مرغ، طعم تلخ کمبود این محصول را بارها و بارها در برهه‌های زمانی مختلف چشیده‌اند؛ موضوعی که تأمل بیشتر مسئولان را برای کنترل بازار مرغ می‌طلبد.

انتهای پیام/

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
احمد
دم خبرنگار و سردبیر گرم که هر چند گاهی به فکر مردمه
در حاشیه