آیت‌الله «مرتضوی لنگرودی» درگذشت

آیت‌الله «سید محمدحسین مرتضوی لنگرودی» از شاگردان آیت‌الله بروجردی و امام خمینی (ره) درگذشت.

آیت‌الله «مرتضوی لنگرودی» درگذشت

به گزارش هشت‌دی آیت‌الله سید محمدحسین مرتضوی لنگرودی از شاگردان آیت‌الله‌العظمی سید حسین طباطبایی بروجردی، حضرت امام (ره) و علامه سید محمدحسین طباطبایی بود.

 وی در سال ۱۳۴۵ هجری قمری در نجف اشرف دیده به جهان گشود. و فرزند بزرگ مرحوم آیت‌الله سید مرتضی مرتضوی لنگرودی و برادر مرحوم آیت‌الله‌العظمی سید محمدحسن مرتضوی لنگرودی بود. این دانشمند حکیم پس از گذراندن دروس مقدماتی، سطوح معقول و منقول و تکمیل سطوح عالی معارف متداول در حوزه‌های علوم دینی و مقدار قابل‌توجهی از خارج فقه و اصول در سال ۱۳۶۷ قمری به حوزه علمیه قم عزیمت کرد و در دروس خارج فقه و اصول اساتیدی چون آیت‌الله بروجردی، امام خمینی و علامه طباطبایی شرکت کرد.

این فقیه فاضل در سال ۱۳۸۰ قمری به اصرار اهالی میدان قیام تهران و تأکید بسیاری از علما و همچنین پدرش به امامت و سرپرستی مسجد و مدرسه حاج ابوالفتح مشغول و درس و بحث را عهده‌دار شد و در امور علمی، فرهنگی، تبلیغی و اجتماعی فعالیت می‌کرد.

آیت‌الله مرتضوی لنگرودی پس از چندی که پدرش از تهران به قم هجرت کرد، در درس خارج فقه و اصول پدر در مسجد عشقعلی قم حضور یافت و در تمامی دروس به حدّی جدّیت داشت که در مدتی کوتاه به‌مراتب عالی و رتبه اجتهاد دست‌یافت و از آیات عظام به‌ویژه پدر خود و علمایی چون آیات عظام سید محسن حکیم، سید ابوالحسن رفیعی قزوینی و سید محمدهادی میلانی اجازه کتبی و شفاهی اجتهاد دریافت کرد.

وی از دانشمندان پرهیزکار، کوشا و بسیار فروتن بود و در نهایت ساده‌زیستی و پرهیز از تشریفات و شئون رسمی زندگی می‌کرد.

آیت‌الله مرتضوی لنگرودی تألیفاتی در فقه، اصول، تفسیر قرآن، فلسفه و کلام دارد و بر برخی تألیفات درسی و غیردرسی حوزه حواشی ارزنده‌ای نوشته است.

انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه