هشت‌دی گزارش می‌دهد:

اجرای طرح معاینه فنی دستگاه‌های کمباین با هدف ارتقاء کمی و کیفی برنج

سازمان جهاد کشاورزی برای جلوگیری از هدررفت برنج و ارتقای کمی و کیفی این محصول، طرحی را اجرایی می‌کند که بر اساس آن تنها دستگاه‌های کمباین دارای معاینه فنی اجازه فعالیت پیدا می‌کنند.

اجرای طرح معاینه فنی دستگاه‌های کمباین با هدف ارتقاء کمی و کیفی برنج

به گزارش هشت‌دی، یکی از نکاتی که همواره کشاورزان برنجکار را دچار خسارت کرده، عدم توجه به بهره‌وری دستگاه‌ها و تجهیزات کشاورزی است که موجب هدررفت چندین کیلو برنج می‌شود.

سازمان جهاد کشاورزی برای جلوگیری از هدررفت محصول برنجکاران طرحی را در دست اجرا دارد که در صورت تداوم و حسن اجرا می‌تواند برداشت کیفی و کمی محصول را تا چند برابر افزایش داده و از هدررفت آن نیز به میزان قابل ملاحظه‌ای جلوگیری کند.

بر اساس طرح مذکور، کمباین‌ها می‌بایست حتما دارای معاینه فنی باشند تا اجازه فعالیت پیدا کنند. در همین رابطه گفتگویی با رئیس اداره امور فناوری مکانیزه جهاد کشاورزی گیلان انجام دادیم تا از چند و چون و جزئیات این طرح جدید اطلاع یابیم.

طرح جدیدی که نیاز به عیب یابی و اصلاحات دارد

حیدر کامیاب در گفتگو با خبرنگار هشت‌دی، با اشاره به اجرای طرح معاینه فنی دستگاه‌های کمباین، اظهار کرد: این کار یک اقدام جدید است که تازه از امسال آغاز شده و در ادامه اجرای آن، ایرادات طرح بررسی و حتماً رفع خواهد شد.

رئیس اداره امور فناوری مکانیزه جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه در ابتدا بسیاری از افراد با اجرای این طرح مخالف بودند، افزود: مشکل مخالفان این بود که می‌گفتند اجرای طرح دردسر و معایبی دارد اما معتقدم هر طرحی در ابتدای اجرا مشکلاتی دارد که باید کم کم رفع شود.

نقش مهم اجرای این طرح در افزایش راندمان و بهره‌وری محصول برنج

وی با مهم خواندن اجرای این طرح در امر کشاورزی و افزایش راندمان و بهره‌وری محصول، خاطرنشان کرد: برای به‌عمل آوردن هر دانه برنج، ۱۰۰ سی‌سی آب نیاز است لذا با توجه به این هزینه‌ها باید از خرابی دستگاه‌ها و هدررفت چندین کیلو برنج جلوگیری کرد.

کامیاب خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم در ابتدای اجرای طرح جلوی فعالیت تمامی کمباین‌هایی که معاینه فنی ندارند را بگیریم به طور مثال دستگاهی از استان دیگر توسط بخش خصوصی به گیلان آورده می‌شود را نمی‌توانیم کاری کنیم اما می‌توان در حد توان جلوی هدررفت برنج را از این طریق گرفت.

انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه