رئیس اداره محیط‌زیست شفت:

سوزاندن «کاه و کلش» جرم است

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان شفت بیان اینکه سوزاندن بقایای گیاهی در مزارع کشاورزی، خاکستر و دود ناشی از آن باعث آلودگی هوا در فضای مسکونی روستایی و شهری می‌شود، گفت: سوزاندن «کاه و کلش» جرم است.

سوزاندن «کاه و کلش» جرم است

به گزارش هشت‌دی یاسر ریاضی در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه متأسفانه همه ساله باتوجه‌به فرارسیدن فصل گرما و برداشت محصولات کشاورزی، کشاورزان اقدام به سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی می‌کنند اظهار کرد: این اقدام باعث مشکلات محیط زیستی زیادی برای مردم و اکوسیستم منطقه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سوزاندن بقایای گیاهی در مزارع کشاورزی، خاکستر و دود ناشی از آن باعث آلودگی هوا در فضای مسکونی روستایی و یا شهری می‌شود گفت: مشکلات سلامتی و بهداشتی شامل بروز انواع حساسیت‌ها، مشکلات تنفسی و در نتیجه نارضایتی عمومی را به دنبال خواهد داشت.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان شفت با بیان اینکه کشاورزان روش‌های غیرمخرب را دربارهٔ مدیریت اصولی پسماندهای کشاورزی بکار گیرند تصریح کرد: سوزاندن بقایای کشاورزی، به‌مرور ارزش زراعی خاک را از بین می‌برد و سبب کاهش حاصلخیزی، ازبین‌رفتن موجودات زنده مفید داخل خاک می‌شود.

ریاضی با بیان اینکه به کشاورزان توصیه می‌شود از آتش‌زدن کاه و کلش پس از برداشت محصول خودداری کنند. افزود: افرادی که اقدام به این کار کنند، به مراجع قضایی معرفی خواهیم کرد.

وی در پایان گفت: برابر با قانون مدیریت پسماندها و به استناد ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، سوزاندن بقایای کشاورزی و مدیریت ناصحیح پسماندهای محصولات زراعی جرم بوده و در صورت مشاهده و گزارش شهروندان دوستدار محیط‌زیست به ادارات محیط‌زیست، جهاد کشاورزی، آتش‌نشانی، پلیس ۱۱۰، بخشداری و دهیاری‌ها با کشاورزان خاطی برخورد قانونی و قاطع خواهد شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه