حال و هوای دهه دوم محرم در حرم بانوی رشت؛

«عاشق شوید»؛ زندگی به عشق است

چه نوحه جانبخشی است؛ آن‌گاه که مداح می‌گوید و می‌خواند: «عاشق شوید»؛ عاشق حسینِ فاطمه (س) و مادری که در پناه‌ چادرش، روح جان می‌گیرد و زندگی معنا پیدا می‌کند‌.

«عاشق شوید»؛ زندگی به عشق است

به گزارش هشت‌دی این روزها نوای «عاشق شوید» است که از صحن و سرای حرم حضرت فاطمه اُخری (س) رشت، بلند است. (۱)

جمله‌ای از شهید آیت‌الله بهشتی آنگاه که می‌گوید: «عاشق شوید، برادران و خواهران عاشق شوید. زندگی به عشق است، عقل به آدم زندگی نمی‌دهد، عقل به آدم حساب می‌دهد که چه جور بهتر بخورد، چه جور بهتر بخواند و چه جور بهتر پلاسیده شود، چه جور بهتر دل مرده شود، عشق است که در درون انسان آتش زندگی و شعله‌ای زندگی را بر می‌افروزاند.

مسلمان عاشق است، عاشق خداست، عاشق حق است، عاشق عدل است، عاشق انسان‌شدن است، عاشق ملکوت است و دنیا با همه‌ پیچیدگی‌ها و فریبندگی‌ها برایش صرفاً مبدل ساخته‌شدن و ره‌پیمودن به سوی آن معبود و معشوق جاودانه است».

چند شبی به همت هیأت ثارالله رشت بنای روضه در حرم بانوی رشت برپا شد.

 

در تمام این شب‌ها در گوشه‌ای از حرم نظاره‌گر مردمانی بودم که در ساعات پایانی شب، دل و دیده‌شان را به پنجره ضریح مادرانه‌ات دوخته اند؛ بانو!

یکی اشک می‌ریزد و دیگری زیر لب چیزی می‌گوید و زمزمه می‌کند. گویی مجلسی برپا شده و مردم این شهر که گاه در طوفان روزگار، غریبانه گم می‌شوند حالا به گاهِ عزای حسینِ فاطمه (س) به نزدت می‌آیند و سر سلامتی‌ات می‌گویند.

مثل بانویی که گوشی به دست وارد حرم شد و وقتی تماس تلفنی‌اش تمام شد، شال روی سرش را به‌دقت جابه‌جا کرد و دل را به ضریح پر رمز و رازت چسباند. گفت و گفت و ریز ریز اشک ریخت و آرام آرام به سمت در خروجی روانه شد؛ همان جا بود که صفحه گوشی‌اش آلارمی دریافت کرد و عکس حاج قاسم نمایان شد و بار دیگر بر دلم این ولوله افتاد که چه کرد این مرد با دل مردم که با هر سبک و سیاقی رنگ و بویش را گرفته‌اند.

یا بانوی دیگری که کودکش چادر مشکی دخترانه‌ای بر سر کرده و می‌گوید: در این سال‌ها هرچه خواستم و هر جا که دلم در گیر و دار این دنیا غریب افتاد، حرم این بانوی خاندان رضای آل محمد (ص) پشت و پناهم شد. آمده‌ام، دل داده‌ام و از عشق مادرانه‌اش پر شدم و برگشتم.

این‌ها شاید واگویه‌های خیلی از بانوان این شهر پر هیاهو باشد. شهری دردمند محبت خاندان اهل بیت رسول خدا (ص)، شهری که محبت آل‌الله با تاریخش گره خورده و با گوشت و پوست و استخوانش عجین شده.

وه که چه نوحه جان‌بخشی است؛ آن‌گاه که مداح می‌خواند: «عاشق شوید»؛ عاشق حسینِ فاطمه (س) و مادری که در پناه‌ چادرش، روح جان می‌گیرد و زندگی معنا پیدا می‌کند‌.

 

راستی بانو! این شب‌ها دیدی حال و هوای کودکانی که مهمان حرمت شدند؟ کودکانی که عاشقانه دوستت دارند و در حرمت غوغا می‌کنند؛ گاه به بازی و گاه به خدمات کودکانه‌شان، خلاصه این دل‌ها بدجور وصل حریم مادری‌ات شده… .

 

پ.ن: ۱ ـ دختران حضرت موسی بن جعفر (ع) چهار دختر هستند که نام‌های مبارک‌شان «فاطمه» است و به «فواطم اربعه» یعنی فاطمه‌های چهارگانه معروفند و به ترتیب عبارتند از؛ «فاطمه کبری» مشهور به «حضرت معصومه (س)» مدفون در شهر قم، «فاطمه وسطی» که گفته می‌شود در اصفهان مدفون است، «فاطمه صغری» مشهور به «بی‌بی هیبت» که این بانوی مکرمه در آذربایجان شوروی در قسمت جنوبی بادکوبه مدفون است و «فاطمه اُخری» مقلب به «طاهره» که ایشان همین بانوی با عظمتی است که در مرکز استان گیلان در شهر رشت مدفون است و امروز ملجاء و پناهگاه مردم ولایت‌مدار و محب اهل‌بیت (ع) عصمت و طهارت است.

 

نویسنده: مرضیه محمودی

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه