رئیس دانشگاه گیلان:

۲ دانشکده جدید در دانشگاه گیلان راه‌اندازی می‌شود

رئیس دانشگاه گیلان از راه‌اندازی دانشکده‌های علوم و فنون نوین دریایی در بندرانزلی و دانشکده حفاظت از زیرساخت‌ها در پردیس دانشگاهی این دانشگاه خبر داد.

۲ دانشکده جدید در دانشگاه گیلان راه‌اندازی می‌شود

به گزارش هشت‌دی فرید نجفی در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه بر اساس برنامه راهبردی دانشگاه گیلان در راستای رسیدن به دانشگاه نسل چهارم و دانشگاه تقاضامحور، و همچنین با توجه‌ به سند تحول آموزش عالی کشور، دانشگاه گیلان ایجاد دو دانشکده جدید بر اساس نیاز استان و کشور را از سال گذشته در برنامه توسعه‌ای خود قرار داد، اظهار کرد: این رشته‌ها که بر پایه ظرفیت‌های دانشگاه گیلان، اعم از استادان متخصص، آزمایشگاه‌ها و فضاهای فیزیکی موجود در دانشگاه هستند، ماهیت بین‌رشته‌ای داشته و دانشجویان این رشته‌ها بعد از دانش‌آموختگی انشا الله دارای شغل مشخص خواهند بود.

 وی با اشاره به اینکه استان ساحلی گیلان، از گذشته‌های دور در حوزه دریا و دریانوردی فعال بوده، ولی متأسفانه در دانشگاه گیلان رشته‌های مرتبط با دریا، دریانوردی و مهندسی کشتی وجود نداشت ادامه داد: متخصصین این زمینه در استان گیلان و کشور همواره موردنیاز بوده و هستند که از اوایل سال گذشته برنامه‌های ریزی و تلاش برای ایجاد رشته علوم و فنون نوین دریایی و مهندسی کشتی در دانشگاه گیلان آغاز شد و با یاری خداوند متعال و با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان بنادر و دریانوردی، استانداری گیلان، فرمانداری بندرانزلی و…، موفق شدیم زیرساخت تأسیس این رشته را در مجموعه و ساختمان دانشگاه گیلان واقع در بندرانزلی که پیش‌ازاین در اختیار جهاد دانشگاهی گیلان بود، فراهم نماییم.

 رئیس دانشگاه گیلان تصریح کرد: گرایش‌هایی نظیر، دریانوردی (عرشه و ناوبری)، مهندسی موتور کشتی، مهندسی برق کشتی، اقتصاد دریامحور، حقوق دریا، گمرک در بنادر، آلودگی دریا و… که عمدتاً زمینه‌های بین‌رشته‌ای هستند که رشته‌های پایه آن‌ها درحال حاضر در دانشگاه گیلان موجود، هستند، ازجمله گرایش‌های این دانشکده خواهند بود. امیدوارم با یاری خداوند و همت دانشگاهیان این دانشکده تبدیل به قطب بین‌المللی آموزش و پژوهش تخصص‌های دریایی در منطقه گردد.

نجفی ادامه داد: امروزه باتوجه‌به تهدیدات مختلف در حوزه‌های گوناگون، نظیر امنیت غذایی، حملات سایبری و… وجود متخصصین مرتبط در مواجه با این تهدیدات یکی از ضروریات در کشور است؛ لذا بر اساس فراخوان انجام‌شده توسط سازمان پدافند غیرعامل کشور جهت راه‌اندازی دانشکده حفاظت از زیرساخت‌ها در بین دانشگاه‌های سراسر کشور، دانشگاه گیلان در فراخوان مذکور شرکت نموده و خوشبختانه پیشنهاد دانشگاه از میان سایر پیشنهادها دانشگاه‌ها، مورد موافقت و تصویب سازمان پدافند غیرعامل قرار گرفت و مقرر گردید این دانشکده با حمایت آن سازمان در دانشگاه گیلان با سه گرایش تأسیس شود.

این مسئول بیان کرد: گرایش‌های این دانشکده همگی بین‌رشته‌ای بوده و استادان متخصص آن، امکانات آزمایشگاهی و فضای فیزیکی موردنیاز آن در دانشگاه گیلان موجود هستند. این دانشکده ان‌شاءالله در مکان موجود دانشگاه، واقع در پردیس دانشگاهی که پیش‌ازاین در اختیار جهاد دانشگاهی گیلان، قرار داشت، راه‌اندازی می‌شود. همچنین تخصص‌های بین‌رشته‌ای موردنیاز این دانشکده در دانشکده‌های فنی، کشاورزی، منابع طبیعی، علوم ریاضی و علوم پایه موجود بوده و گرایش‌های این دانشکده از ترکیب تخصص‌های موجود در این دانشکده‌ها تدوین و ارائه می‌شوند.

نجفی در پایان خاطرنشان کرد: این رشته‌ها با توجه به‌نظام نوین و طرح تحول آموزش عالی کشور تشکیل خواهند شد و به‌صورت برنامه‌محور و بر اساس الگویی انعطاف‌پذیر در دانشگاه راه‌اندازی می‌گردند.

انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه