نمایش نقش برجسته ساسانی در موزه ملی ایران

نقش برجسته ساسانی که از انگلیس بازگردانده شده است، فردا در موزه ملی ایران رونمایی می‌شود.‌

نمایش نقش برجسته ساسانی در موزه ملی ایران

به گزارش هشت‌دی، سنگ نگاره (نقش برجسته) ساسانی که بامداد روز چهارشنبه هفتم تیرماه به ایران بازگردانده شد، فردا(دوشنبه ١٩ تیرماه) با حضور خبرنگاران و عکاسان و کارشناسان و فعالان میراث فرهنگی در موزه ملی ایران رونمایی می‌شود و تا ٣١ تیر در معرض نمایش عمومی خواهد بود.

نقش برجسته ساسانی معروف به سرباز ساسانی ٣۵ سال پیش، غیرقانونی از ایران خارج و حدود هفت سال پیش در انگلیس کشف شد و با اقدام و پیگیری‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و وزارت امورخارجه، به ایران بازگردانده شد.

این اثر تاریخی که متعلق به دوره ساسانی است، در سال ۱۹۸۸ میلادی وارد کشور امارات شده و سال ۲۰۰۶ از کشور امارات خارج شده است. زمان توقیف اثر در بریتانیا سال ۲۰۱۶ بوده است. زمان دقیق خروج این سنگ‌نگاره از ایران مشخص نیست، اما با توجه به زمان ورود آن به امارات که مصادف با ۱۳۶۷ شمسی است، به احتمال زیاد این اثر در زمان جنگ تحمیلی به شکل غیرقانونی از کشور خارج شده است.

سید مهدی حسینی متین کاردار سفارت ایران در لندن روز جمعه – دوم تیر- اعلام کرد مجسمه سربازساسانی که قاچاقی وارد انگلیس شده بود پس از اثبات مالکیت آن به ایران، به مدت سه ماه در موزه بریتانیا به امانت نمایش گذاشته شد.

این مجسمه سنگی مربوط به دوره ساسانیان در تاریخ ۲۶ دی ماه ۱۳۹۴ در فرودگاه استنستد لندن کشف و ضبط شده بود.

وزارت میراث فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع دستی در دولت سیزدهم با پیگیری‌های جدی تاکنون موفق به استرداد ۳۰ شیء فرهنگی تاریخی به ایران شده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه