روایت اولین لژیونر بانوی محجبه ایرانی از بازی در لالیگا

ملی‌پوش فوتسال کشورمان که عنوان اولین لژیونر بانوی ایران را یدک می‌کشد، در خصوص حضور به صورت با حجاب در لالیگا صحبت و از دستمزد پایینش در دنیای فوتسال گلایه کرد.

روایت اولین لژیونر بانوی محجبه ایرانی از بازی در لالیگا

به گزارش هشت‌دی زهرا لطف آبادی ملی‌پوش فوتسال که به عنوان اولین لژیونر بانوی کشورمان در سال ۲۰۲۲ در تیم سالارگوسا اسپانیا حضور داشتند و بعد از آن طی توافقی به تیم دسته دومی اتلتیکو تورکال پیوست و با این تیم توانست قهرمان لیگ و راهی لیگ لالیگا که بالاترین سطح فوتسال اسپانیا است برسد، صعود کند.

مصاحبه لطف آبادی، ملی پوش فوتسال کشورمان را در زیر بخوانید:

خودتان را معرفی کنید؟

زهرا لطف آبادی متولد ۱۳۷۳ شهر بهشهر استان مازندران که از سال ۱۳۹۱ کار خودم را شروع کردم و در ابتدا به مدت ۲ سال در تیم دختران کویریزد و بعد از آن یکسال در مس رفسنجان و با این تیم نایب قهرمان لیگ برتر شدم. ۲ سال هم در تیم هیات فوتبال خراسان‌رضوی بودم و به همراه این تیم به مقام سومی لیگ برتر رسیدم و یکسال هم با فراهان ملارد در سوپرلیگ ایران حضور داشتم.

سال ۲۰۱۸ به تیم ملی دعوت و با این تیم به تورنمنت روسیه اعزام شدم. در این تورنمنت تیم‌های روسیه، اسپانیا، پرتغال و ایران حضور داشتند و با توجه به اینکه تیم ملی کشورمان در این مسابقات مقامی کسب نکرد ولی من به عنوان بهترین دروازه‌بان این تورنمنت انتخاب شدم. این موضوع باعث شد که پیشنهادات مختلفی داشته باشم که نهایتا در سال ۱۴۰۱ راهی اسپانیا شدم و در ابتدا در تیم سالارسارگوسا در لیگ دوم بودم و بعد از آن به اتلتیکو تورکال پیوستم و توانستم با این تیم قهرمان لیگ دسته دوم شوم در لالیگا بازی کنم.

ارزیابی شما از وضعیت لیگ اسپانیا چیست؟

لیگ‌های اسپانیا یکی از باکیفت‌ترین لیگ‌های فوتسال است. این کشور همیشه در فوتسال اروپا یکی از قطب‌های اصلی این قاره بوده؛ در این لیگ هیچ بازی قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌توان هیچ حریفی را دست‌کم گرفت و هیچ فرقی بین تیم‌های انتهای جدول و بالای جدول وجود ندارد و همه تا پایان لیگ مدعی هستند. در ابتدای حضورم در لیگ اسپانیا داوران خیلی به حجاب من ایراد می‌گرفتند. آنها می‌گفتند حجاب نوعی تبلیغ دین است و حتی در بازی اول، داور نمی‌خواست به من اجازه دهد که در بازی حضور داشته باشم اما در نهایت با اصرار خودم و کادر فنی و بازیکنان بالاخره داور اجازه بازی را صادر کرد.

روایت اولین لژیونر بانوی محجبه ایرانی از بازی در لالیگا

طرفدار کدام تیم سرخابی پایتخت هستید؟

من از بچگی عاشق پرسپولیس بودم و الان هم یک پرسپولیسی کامل هستم.

نظر شما درباره جوان‌گرایی در تیم ملی آقایان چیست؟

جوان‌گرایی امتیاز بسیار مثبتی است و مربی که می‌آید با دل و جرأت این کار را انجام می‌دهد. شمسایی از نظر من کار بسیار خوبی انجام داد و در بانوان هم باید این اتفاق بیفتد. البته فدراسیون فوتبال باید برای بازیکنانی که سال‌ها برای تیم ملی زحمت کشیدند و افتخارآفرینی کرده‌اند طی مراسمی از زحمات این بازیکنان تقدیر کند، نه به راحتی این بازیکنان را کنار بگذارد.

در تیم ملی فوتسال بانوان جوان‌گرایی شده است یا خیر؟

بله، در تیم ملی بانوان چنین اتفاقی در حال انجام است و خانم سلیمانی که فردی زحمتکش و کاربلد است، یکسری جوانان را به تیم ملی دعوت کرده و امیدوارم همین روند ادامه داشته باشد.

روایت اولین لژیونر بانوی محجبه ایرانی از بازی در لالیگا

شرایط اتلتیکو در لیگ اسپانیا را چطور ارزیابی می‌کنید؟

شرایطمان خوب بود و با تیمی جوانی راهی لیگ شدیم؛ آن هم با بازیکنانی ۱۴ ساله. درست است تیمی کم تجربه و جوان داشتیم اما پرانرژی در لیگ بودیم و همین موضوع باعث شد قهرمان گروه شویم و به پلی‌اف صعود کنیم. در مرحله پلی‌آف با ۲ برد و یک باخت به لیگ یک یا همان لالیگا که بالاترین سطح لیگ اسپانیا است، صعود کنیم.

قراردادم با اتلتیکو به پایان رسیده و در حال حاضر یک بازیکن آزاد هستم. البته ۲ پیشنهاد از اسپانیا دارم اما هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌ام. به این دلیل که تیم ملی کشورمان بازی‌های آسیایی را در پیش دارد. در اسپانیا که بودم در کمپین جام‌جهانی شرکت کردم و نماینده ایران بودم. فیفا قرار است جام‌جهانی فوتسال بانوان را برگزار کند و از آنجا که بازی‌های آسیایی و جهانی برای من خیلی مهم است، اگر پیشنهادات خوبی از ایران داشته باشم قطعا در ایران می‌مانم. از طرفی به دلیل اوضاع مالی فدراسیون که نمی‌تواند هزینه بلیت لژیونرهای خود را جهت اردوی در مسابقات تیم ملی پرداخت کند، من دوست دارم در ایران بمانم و به تیم ملی کشورم کمک کنم و این افتخار بزرگی برای من است.

چه پیشنهادی برای سایر بازیکنان ملی‌پوش دارید؟

باید همدیگر را حمایت کنیم و باشگاه‌ها باید مبالغ قرارداد بازیکنان را بالا ببرند، چون فوتسال کم از فوتبال ندارد. درست است در این رشته سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نداریم اما جدا از قهرمانی‌هایی که بدست می‌آوریم حیف است نگاه‌ها بیشتر به سمت فوتبال باشد. متأسفانه همچنان سقف قراردادها در فوتسال پایین است و ما باید ۱۰ الی ۱۵ سال بازی کنیم و در آخر شاید بتوانیم یک آپارتمان کوچکی بخریم. با توجه به اینکه همه ما جوان هستیم و شغل و حرفه‌ای جز بازی کردن نداریم. ای کاش همه دست در دست هم بدهیم و شرایط برای جوان‌ترها با قراردادهای بالاتر فراهم کنیم.

روایت اولین لژیونر بانوی محجبه ایرانی از بازی در لالیگا

بعضی‌ها مدعی هستند حجاب مانع پیشرفت می‌شود؟

خیر، من این حرف را قبول ندارم. من با همین حجابم در بازی‌های ملی بازی کرده‌ام و به اروپا راه پیدا کردم. درست است در اروپا نگاه‌ها به حجاب متفاوت است اما ما به عنوان یک بانوی ایرانی باید بتوانیم خودمان را تحت هر شرایطی به دیگران اثبات کنیم.

نظر شما در رابطه با لژیونرهای ملی پوش ایرانی در لیگ اسپانیا چیست؟

حضور ملی‌پوشان ایرانی خیلی خوشایند بود و با توجه به قهرمانی حسین طیبی و مسلم اولادقبا که با تیم پالما توانستند قهرمان لیگ اروپا شوند همه نگاه‌ها را به سمت ایرانیان تغییر داد. مثلا وقتی که حسین طیبی به حریفان خود گل می‌زد، مربی تیم به من می‌گفت هم وطنم گل زده و این حضور برای من خوشایند بود و یا وقتی از طیبی به عنوان بازیکن بزرگی اسم می‌بردند برای من به عنوان یک ایرانی افتخار خیلی بزرگی بود. امیدوارم بازیکنان ایرانی افتخارآفرینی‌های زیادی کسب کنند و این راه برای استعدادهای دیگر هم باز شود و آنها در سراسر جهان بدرخشند.

نگاه اسپانیا نسبت به فوتسال ایران چیست؟

بازیکنان ایرانی تاکتیکی نیستند اما بازیکنان تکنیکی خوبی هستند. من به بحث آقایان کاری ندارم اما در بخش بانوان دیدگاه‌هایی است که بازیکنان ایرانی تکنیکی هستند. متأسفانه چیزی که در حال حاضر در لیگ اسپانیا به دنبالش هستند این است که آنها به دنبال بازیکنان تاکتیک‌پذیر هستند. از نظر تکنیکی ما بازیکنان فوق‌العاده بزرگی داریم که شاید در اسپانیا من ندیده‌ام و چیزی که متوجه شدم حضور بازیکنان برزیلی‌ها در این لیگ بود و مدام هم برزیلی‌ها زیاد می‌شدند. با توجه به اینکه برزیلی‌ها به فوتسال به عنوان شغل دوم نگاه نمی‌کنند و درآمد پایینی دارند اما با عشق و علاقه به لیگ اسپانیا می‌آیند که درآمد بیشتری داشته باشند.

روایت اولین لژیونر بانوی محجبه ایرانی از بازی در لالیگا

آیا تیم ملی بانوان همچنان می‌تواند قهرمان آسیا باشد؟

در حال حاضر جدای از ژاپن با توجه به حضور روسیه که به آسیا آمده و یکی از قدرتمندترین تیم‌ها در فوتسال است،کار را برای ما سخت می‌کند اما ما ایرانیم و برای شرایط سخت آماده هستیم. فدراسیون باید با برنامه و اردوی و بازی‌های تدارکاتی برای تیم ملی بانوان شرایط را فراهم کند و تا دیر نشده با یک برنامه‌ریزی منظم می‌توانیم قهرمان آسیا شویم و به جام‌جهانی صعود کنیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه