امضای ۴۰ میلیارد دلار قرارداد نفتی در ۲۰ ماه گذشته

وزیر نفت با اشاره به هدف‌گذاری برای جذب ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌ در صنعت نفت ایران طی هشت سال آینده، گفت: در ۲۰ ماه گذشته، ۴۰ میلیارد دلار قرارداد با شرکت‌های داخلی و خارجی امضاء کردیم.

امضای ۴۰ میلیارد دلار قرارداد نفتی در ۲۰ ماه گذشته

به گزارش هشت‌دی، به نقل از وزارت نفت، جواد اوجی در هشتمین سمینار بین‌المللی اوپک و دومین نشست وزارتی با عنوان «سرمایه‌گذاری، تأمین مالی و راهبردهای رشد فراگیر نفت» با بیان اینکه ایران در مجموع ذخایر نفت خام و گاز طبیعی در جهان رتبه نخست را داراست، اظهار کرد: ایران دارای بیش از ۳۳ تریلیون مترمکعب ذخیره گاز طبیعی و ۱۵۴ میلیارد بشکه ذخیره نفت خام قابل برداشت است.

وی با اشاره به تولید روزانه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی و بیش از یک میلیارد مترمکعب گاز غنی (ترش) در ایران افزود: با توجه به وجود ظرفیت بالای توان تولید نفت و گاز، ایران در دولت سیزدهم برنامه‌ریزی مدونی برای افزایش توان تولید در نظر گرفته است.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه کارکنان صنعت نفت ایران با وجود تحریم‌ها خود به تنهایی میدان‌های نفت و گاز را به‌صورت صفر تا صد توسعه می‌دهند، تصریح کرد: امروز در ایران توسعه و تعمیر پالایشگاه‌های نفت و گاز بدون حضور کارشناسان خارجی انجام می‌شود.

اوجی با اشاره به اینکه ما با تحریم‌های ظالمانه یک کشور روبه‌رو هستیم و تحریم‌ها علیه اقتصاد و صنعت نفت ایران مربوط به سازمان ملل متحد نیست، گفت: با تجربه خودمان در سال‌های طولانی تحریم در زمینه توسعه میدان‌های نفت و گاز و ساخت پالایشگاه‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی‌، امروز ظرفیت افزایش تولید نفت و گاز را داریم.

وی با اشاره به قراردادهای مهم تعریف شده در صنعت نفت ایران، بیان کرد: برنامه‌ریزی برای ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران تا هشت سال آینده انجام شده است.

وزیر نفت ادامه داد: طی ۲۰ ماه گذشته، ۴۰ میلیارد دلار قرارداد با شرکت‌های داخلی و خارجی امضاء کردیم.

این مسئول با تأکید بر اینکه امروز دنیا به امنیت انرژی به‌ویژه در زمینه گاز طبیعی نیاز دارد، گفت: میدان‌های گازی در خشکی و فراساحل ایران با توان شرکت‌های ایرانی توسعه می‌یابند و در حفاری‌های افقی و عمودی به خودکفایی رسیده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه با قراردادهای جدید نفتی به‌دنبال آن هستیم تا حضور در صنعت نفت ایران را برای سرمایه‌گذاران جذاب کنیم، عنوان کرد: با توجه به حجم ذخایر اثبات شده نفت و گاز ایران و نیاز جهان به امنیت انرژی برنامه‌ریزی کردیم تا تولید نفت و گاز افزایش یابد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه ایران ۱۰ پالایشگاه نفت و بیش از ۲۱ پالایشگاه گازی دارد، ادامه داد: در ساخت پالایشگاه صاحب دانش و فناوری هستیم و ظرف هشت سال آینده جذب رقم یادشده برای سرمایه‌گذاری قابل تحقق است. ایران طی سال‌های اخیر در قالب الگوی تازه قراردادهای نفتی ایران، توافق‌نامه‌ها و قراردادهای مطلوبی را برای توسعه میدان‌های نفت و گاز و ساخت پتروپالایشگاه‌ها امضا کرده، سبک این نوع قراردادها برای سرمایه‌گذاران بسیار جذاب و شیرین است.

اوجی با بیان اینکه بر اساس قراردادهای جدید نفتی، سرمایه‌گذاران از عایدات حاصل از فروش محصولات تولیدی میدان‌های هیدروکربوری استفاده خواهند کرد، گفت: هم‌اکنون کشورهایی همچون روسیه و حتی شرکت‌های فعال نفتی کشورهای همسایه از این نوع قراردادها استقبال کرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه الگوی تازه قراردادهای نفتی به نوعی تنظیم شده است که بازگشت سرمایه در آن طی کمترین زمان ممکن انجام می‌شود، تصریح کرد: در این قراردادها سود مطلوبی را برای توسعه میدان‌های نفت و گاز برای سرمایه‌گذاران خارجی دیده‌ایم، همچنین با توجه به ذخایر گازی کشور، سرمایه‌گذاران در صورت توسعه این نوع میدان‌ها و تبدیل آن به ال‌ان‌جی (گاز طبیعی مایع شده) می‌توانند خودشان محصول نهایی را بازاریابی و صادر کنند تا بتوانند سرمایه‌گذاری و سود خود را از این نوع پروژه برداشت کنند.

وزیر نفت با تأکید بر عزم دولت سیزدهم ایران برای توسعه پروژه‌های پتروپالایشی گفت: سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند هزینه‌ها و سرمایه خود را پس از راه‌اندازی اینگونه پروژه‌ها نیز از محل فروش فرآورده‌های نفتی برداشت کنند، خوشبختانه در این زمینه و دیگر زمینه‌ها تاکنون با شرکت‌های زیادی از روسیه قرارداد و تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم.

اوجی با بیان اینکه برنامه‌ریزی کردیم تا سه سال آینده صاحب ۷ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر باشیم، ادامه داد: در پروژه‌های مربوط به جمع‌آوری گازهای مشعل نیز با توجه به آلایندگی که ایجاد می‌کنند، ۶ میلیارد دلار پروژه تعریف کردیم و بخشی این پروژه‌ها در ابتدای سال ۲۰۲۳ به بهره‌برداری رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در بهینه‌سازی انرژی نیز پروژه‌هایی در حوزه حمل‌ونقل، صنایع و نیروگاه‌ها تعریف شده است، بیان کرد: در همه پروژه‌های مربوط به جمع‌آوری گازهای همراه، انرژی‌های تجدیدپذیر و بهینه‌سازی مصرف انرژی فراخوان جذب سرمایه‌گذار در داخل و خارج از کشور منتشر شده است و از هر سرمایه‌گذاری در این عرصه استقبال می‌کنیم.

وزیر نفت گفت: سرمایه‌گذاران در این بخش‌ها می‌توانند به مقدار انرژی صرفه‌جویی شده، صادرات داشته باشند که این موضوع می‌تواند برای سرمایه‌گذاران خارجی جذاب باشد. یکی از مواردی که اشتیاقم را برای حضور در این سمینار بیشتر می‌کرد، ارائه دستاوردها و ظرفیت‌های ایران بود، همچنین آماده جذب سرمایه‌گذاران در حوزه‌های بالادست، پایین‌دست و جمع‌آوری گازهای همراه هستیم و از این همکاری استقبال می‌کنیم.

این مسئول با اشاره به این که کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) می‌توانند بخش اعظمی از نیاز گازی جهان را تأمین کنند، اذعان کرد: در بحث گذار انرژی به هیچ عنوان نمی‌توان قید سوخت‌های فسیلی را بزنیم، به عبارت دیگر باید همزمان با توسعه انرژی‌های فسیلی در آینده به فکر توسعه انرژی‌های نو باشیم.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه آینده بازار انرژی قابل پیش‌بینی نیست، خاطرنشان کرد: انرژی‌های فسیلی در آینده در کنار انرژی‌های نو تا مدت‌ها استفاده خواهد شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه