این رژیم غذایی، مغز شما را جوان نگه می‌دارد

بر اساس یافته‌های پیشین، افزایش چربی کبد و تولید آنزیم‌های خاص کبدی بر سلامت مغز و بروز بیماری آلزایمر نقش دارد، اما طبق تحقیقات جدید، پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای سبز تأثیر مثبتی بر سلامت مغز و کند کردن روند پیری مغز دارد.

این رژیم غذایی، مغز شما را جوان نگه می‌دارد

به گزارش هشت‌دی رژیم غذایی مدیترانه‌ای، که سرشار از چربی‌ها و پروتئین‌های سالم و کربوهیدرات کم است، در سال‌های اخیر مورد توجه فراوانی در خصوص بررسی فواید آن برای طول عمر، کاهش ضعف و پیشگیری از سرطان قرار گرفته است. در این رژیم، مصرف لبنیات، گوشت قرمز و الکل ممنوع بوده و تمرکز بر مصرف میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، روغن زیتون، ماهی‌های چرب، آجیل و حبوبات است.

امروزه به گفته دانشمندان این رژیم با اندکی تغییر، مانند نوشیدن روزانه ۳ تا ۴ فنجان چای سبز و خوردن روزانه ۲۸ گرم گردو، سلامت مغز بخصوص در افراد چاق را ارتقا می‌دهد. گفته می‌شود اضافه وزن با پیری سریع‌تر مغز در ارتباط است.

طی این پژوهش، ۱۰۲ شرکت‌کننده مورد بررسی قرار گرفتند و در ابتدای کار از آن‌ها اسکن مغزی گرفته شد و در طی تحقیق، عملکرد کبد، سطح کلسترول، وزن، نشانگرهای زیستی خون، رسوب چربی و شاخص توده بدنی نیز مورد بررسی قرار می‌گرفت.

به مدت ۱۸ ماه، یکی از این سه رژیم غذایی را به شرکت‌کنندگان دادند: ۱) رژیم غذایی مدیترانه‌ای سرشار از مغزهای خوراکی، ماهی و مرغ و حذف گوشت قرمز، ۲) رژیم غذایی مدیترانه‌ای به اضافه چای سبز و گردو ۳) رژیمی که تابع دستورالعمل‌های غذایی متعادل است.

این رژیم غذایی، مغز شما را جوان نگه می‌دارد

نتایج نشان داد افراد به‌طور میانگین حدود ۲ کیلو و ۲۵۰ گرم کاهش وزن داشتند و مغزشان به ازای هر یک درصد کاهش وزن، تقریباً ۹ ماه جوان‌تر از سن تقویمی‌ آن‌ها شده بود. هم‌چنین در افرادی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای را رعایت کردند، کاهش پیری با سطوح پایین‌تر چربی کبد و بهبود چربی خون مرتبط بود.

طبق گفته نویسنده اصلی این مطالعه، کاهش مصرف غذاهای فرآوری‌شده، نوشیدنی‌های الکلی و به طور کلی داشتن یک سبک زندگی سالم در حفظ سلامت مغز نقش بسزایی دارد. مطالعات قبلی نیز نشان می‌دهند کاهش وزن، کاهش فشار خون و کنترل سطح قند خون، از نابودی و از بین رفتن سلول‌های مغز پیشگیری می‌کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه