وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی:

٣٠ اثر تاریخی به کشور بازگردانده شد

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: در مدت حدود ۲ سال از فعالیت دولت سیزدهم دست‌کم ۳۰ شیء و سند تاریخی به کشور بازگردانده شده است.

٣٠ اثر تاریخی به کشور بازگردانده شد

به گزارش هشت‌دی، سید عزت‌الله ضرغامی امروز در بازدید از سد تاریخی فریمان در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: صبح امروز سنگواره سرباز ساسانی وارد کشور شد و تحویل موزه ملی ایران گردید که کار بزرگی بود. در دولت سیزدهم تلاش زیادی از سوی وزارت امور خارجه و میراث فرهنگی و نمایندگی وزارت خارجه در لندن انجام شد تا مجسمه سرباز ساسانی که دهه ۶۰ بصورت قاچاق خارج شده بود، بعد از پیگیری حقوقی حل و برگشت داده شود.

وی در ادامه افزود: بعضی مواقع مردم سوال می‌کنند که چرا اشیای تاریخی ایران در موزه‌های خارجی است و چرا این اشیا برنمی‌گردد ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم، منتهی بسیاری از آنها در دوره پهلوی و از نظر آنها بصورت قانونی خارج شده که یا اشیا را فروختند یا قرارداد بستند و وقتی اشیا به‌صورت قانونی از کشور خارج شده باشد، پیگیری و بازگرداندن آنها سخت می‌شود. آنچه در مرحله نخست برای ما اولویت دارد این است که اشیایی که بصورت غیرقانونی و قاچاق از کشور خارج شده است را، بازگردانیم.

وزیر میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: در مورد سایر اشیای تاریخی ارزشمند که به صورت قانونی هم خارج شده باشد، در نشست سال‌گذشته کشورهای صاحب تمدن باستانی در عراق پیشنهاد دادیم که همه کشورهای صاحب تمدن اسلامی بالاتفاق موضوع بازگشت اشیا تاریخی خود را به کشورشان فراهم کنند و همه موافقت کردند و این موضوع به عنوان یک مصوبه اعلام شد.

ضرغامی با بیان اینکه کشور ما صاحب تمدن هفت هزار ساله است، گفت: هویت ما جزو شناخته شده‌ترین هویت‌های بشری است و آنچه به عنوان میراث فرهنگی داریم چه ملموس و ناملموس متعلق به همه بشریت است. اینها باید در کشور خودمان نگهداری، ترویج و معرفی شود و فرصتی برای مردم دیگر کشورها شود تا از نزدیک اینها را ببینند و با فرهنگ و مردم ایران بیشتر آشنا شوند.

این مسئول ادامه داد: اینها تاریخ ملت‌ها است که باید به جای اصلی خود برگردد و هرکس می‌خواهد آنها را مشاهده کند به کشور اصلی سفر کند و آثار دیگر این کشورها را هم مشاهده کند و امروز کشورهای صاحب تمدن‌های باستانی کاملا با این موضوع موافق هستند. امیدواریم کشورهای غربی که در دوره‌های قبل با استفاده از ضعف دولت‌های غیرمردمی این اشیا را خارج کرده اند در این زمینه همکاری‌های لازم را داشته باشند.

وی همچنین بیان کرد: علی‌رغم ادعاها و تبلیغاتی که در فضای مجازی تلاش می‌کنند این دولت‌ها را ملی جلوه دهند، یکی از مصادیق ضد ملی آنها اقداماتی بود که در زمینه خروج اشیا صورت گرفته است و این کار به‌صورت قانونی هم بوده و همین موضوع امروز کار ما را سخت کرده است.

ضرغامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه فریمان به لحاظ بناهای تاریخی ملموس بسیار غنی و قابل توجه است، گفت: سدفریمان یکی از سازه‌های ارزشمند و میراث تاریخی از دوره تیموری است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پایان خاطرنشان کرد: بعضی از سازه‌ها مثل نظام آبی شوشتر که ثبت جهانی شده، از همه جایدنیا برای الگوگیری از یک نظام تجمیع و توزیع آب که بسیار مهندسی پیشرفته است می‌آیند و تماشا می‌کنند. امروز سد فریمان به لحاظ مهندسی و توانمندی سازه به عنوان یک الگوی بسیار ارزشمند از معماری تاریخی ایران به شمار می‌رود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه