معاون دادگستری گیلان مطرح کرد:

جلوگیری از تغییر کاربری ۱۸۶ هکتار از اراضی ملی در گیلان

معاون دادگستری گیلان با بیان اینکه تغییر کاربری اراضی گیلان امنیت غذایی را از بین می‌برد، گفت: طبیعی است که فرصت‌طلبان همواره به دنبال تصرف اراضی ملی هستند و لذا سال گذشته از تغییر کاربری ۱۸۶ هکتار از اراضی جلوگیری کردیم.

جلوگیری از تغییر کاربری ۱۸۶ هکتار از اراضی ملی در گیلان

به گزارش هشت‌دی احمد آقایی، راهبرد قوه قضائیه را همکاری و تعامل با سایر قوا در جهت توسعه کشور و زیرساخت‌های اقتصادی دانست و اظهار کرد: رهبر انقلاب در نشست با کارآفرینان در سال ۸۹ راهبرد اقتصاد مقاومتی را مطرح فرمودند که در جهت مهار تحریم‌های ظالمانه دشمنان خارجی و کج اندیشان داخلی بود.

وی بابیان اینکه پژوهشگران حوزه جامعه‌شناسی فقر و بیکاری را مهم‌ترین عامل در بزهکاری و آسیب‌های اجتماعی می‌دانند، گفت: در آموزه‌های دینی ما نیز از فقر به‌عنوان پدیده‌ای ناخوشایند یادشده که می‌تواند منشأ بسیاری از آسیب‌های فردی و اجتماعی باشد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان در گفت‌وگوی خبری شبکه باران، هدف سرمایه‌گذاران و کارآفرینان را اشتغال‌زایی دانست و تصریح کرد: خروجی فعالیت‌های اقتصادی رفع فقر و بیکاری است و لذا دستگاه قضایی استان در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ موفق شده با کمک دستگاه‌های متولی، ۱۷۰ واحد تولیدی با بیش از ۱۰ هزار کارگر را که در مرحله تعطیلی و نیمه تعطیلی بودند، نجات دهد.

آقایی امنیت را شرط سرمایه‌گذاری و کارآفرینی دانست و بیان کرد: دستگاه قضایی به کمک سایر دستگاه‌های اجرایی، بستر امنیت را فراهم می‌کند تا سرمایه‌گذاران به اشتغال‌زایی در جهت محرومیت‌زدایی استان بپردازند.

وی از تشکیل کمیته پژوهشی و حقوقی در دستگاه قضا جهت رفع مشکلات مالیاتی و تأمین اجتماعی و گمرکی و بانکی و… واحدهای تولیدی استان خبر داد و اضافه کرد: با پیگیری این مشکلات مانع از ورود پرونده به دستگاه قضایی می‌شویم و لذا دادستان‌ها در سطح استان فعال هستند و با انجام بازدیدهای میدانی و رسیدگی به مشکلات، مانع از تعطیلی واحدهای تولیدی و ایجاد امنیت شغلی برای کارگران می‌شوند.

معاون دادگستری گیلان صنایع پوشش و شرکت ابریشم را از جمله کارخانه‌های تعطیل‌شده دانست که شناسنامه گیلان بودند و یادآور شد: این واحدهای تولیدی را که به‌واسطه سوء مدیریت و غفلت‌ورزی مسئولان تعطیل‌شده بودند، دوباره به چرخه اقتصاد بازگرداندیم. همچنین اجازه فروش و خروج ماشین‌آلات برخی از کارخانجات نیمه تعطیل را ندادیم.

وی کشاورزی را هویت و شناسنامه استان گیلان دانست که نقش مهمی در اقتصاد ما نیز دارد و خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد مساحت استان گیلان اراضی ملی همچون جنگل و مرتع و ۳۰ درصد دیگر اراضی کشاورزی است؛ همچنین بیش از ۵۶۰ هزار هکتار جنگل هیرکانی داریم که باقی‌مانده دوران یخبندان و میراث طبیعی میهنی و جهانی است.

آقایی ۲۳۸ هزار هکتار از اراضی حاصلخیز گیلان را مربوط به زراعت برنج اعلام و بیان کرد: گیلان رتبه دوم تولید برنج را در کشور دارد و لذا علاوه بر امنیت اقتصادی، امنیت غذایی ما نیز به این اراضی وابسته است و دستگاه قضا صیانت از اراضی استان و جلوگیری از تغییر کاربری را خط قرمز خود می‌داند.

معاون دادگستری گیلان بابیان اینکه سال گذشته به کمک دادستان‌ها و مدیران اجرایی و متولیان امنیتی، از تصرف ۱۰۱۵ هکتار از اراضی ملی استان جلوگیری کردیم، گفت: غارتگران و سودجویان قصد تصرف این اراضی را داشتند.

وی از عدم‌تغییر کاربری اراضی کشاورزی استان در سال گذشته خبر داد و عنوان کرد: طبیعی است که فرصت‌طلبان همواره به دنبال تصرف اراضی ملی هستند و لذا سال گذشته از تغییر کاربری ۱۸۶ هکتار از اراضی جلوگیری کردیم.

مهاجران باید به داشته‌های فرهنگی ما احترام بگذارند

 

آقایی بابیان اینکه قانون‌گذار اجازه تغییر کاربری را نمی‌دهد، تأکید کرد: با تغییر کاربری امنیت غذایی از بین می‌رود؛ همچنین با ورود مهاجران به استان، خرده‌فرهنگ‌هایی وارد استان می‌شود و لذا با حضور مهاجران مخالف نیستیم، اما باید به داشته‌های فرهنگی ما احترام بگذارند. قطعاً هرگونه قصد سوء نسبت به اراضی جنگلی و ساحلی استان با برخورد دستگاه قضا مواجه می‌شود.

وی با اشاره به جلوگیری کمیسیون ماده ۱۰۰ از ساخت‌وسازهای غیراصولی و ناایمن در شهرها، متذکر شد: ساختمان‌هایی که برخلاف پروانه ساخته می‌شوند تخریب خواهند شد.

معاون دادگستری گیلان بابیان اینکه سال گذشته ۷۳۳ هزار پرونده وارد دستگاه قضایی استان شده و ۷۳۰ هزار پرونده را مختومه کردیم، ادامه داد: ۳۰ درصد از پرونده‌های ورودی به شورای حل اختلاف استان، منجر به صلح و سازش شده و برای هفت پرونده قصاص رضایت گرفته شد.

وی از اعمال مجازات‌های جایگزین حبس و اجتماعی محور برای مجرمین جرائم سبک باهدف کاهش جمعیت کیفری و جلوگیری از پیامدهای زندان خبر داد و بیان کرد: سال گذشته بیش از ۱۰ هزار ملاقات مردمی با رئیس‌کل و معاونان دادگستری استان انجام و خدمات حقوقی به مردم ارائه شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه