رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی:

ضریب برداشت مکانیزاسیون برنج به ۸۵ درصد رسید

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی بابیان این‌که ضریب برداشت مکانیزه شالی در کشور به ۸۵ درصد رسیده است، گفت: با توجه به رویکرد افزایش بهره‌وری و درآمد کشاورزان، استفاده از دانش و فناوری‌های نوین درکشت و کار موردتوجه جدی دولت قرارگرفته است.

ضریب برداشت مکانیزاسیون برنج به ۸۵ درصد رسید

به گزارش هشت‌دی کریم ذوالفقاری در جلسه ستاد برداشت برنج کشور در بابلسر افزود: از دهه ۹۰ تاکنون حدود ۱۳ هزار کمباین مخصوص برداشت برنج وارد شالیزارهای کشور شده است.

وی با ذکر این‌که کشت برنج درگذشته سختی‌های زیادی داشت و کشاورزان برای زراعت علاوه بر مشقت، دچار بیماری‌های گوناگون نیز می‌شدند، ادامه داد:‌ از دهه ۹۰ که مکانیزاسیون وارد حوزه زراعت برنج شد، علاوه بر سلامت و کاهش سختی کار، ‌شاهد افزایش تولید و بهره‌وری و درنتیجه درآمد کشاورزان هستیم.

ذوالفقاری بابیان این‌که با ورود بیش از ۹ هزار دستگاه نشاکار، نشاکاری مکانیزه برنج نیز طی یک دهه اخیر گسترش قابل‌توجهی یافته است، ادامه داد:‌ امروز باهمت کارشناسان شرکت‌ها، بخش عمده‌ای از قطعات نیازمند ساخت و تولید کمباین مخصوص برداشت شالی و دستگاه نشاکار داخلی شده است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی تولید محصول سالم و باکیفیت و افزایش بهره‌وری را از مزیت‌های توسعه مکانیزاسیون عنوان کرد و گفت: امسال مکانیزاسیون برنج درکشت، داشت و برداشت بیشتر از سال گذشته مورد استقبال کشاورزان قرارگرفته است.

وی با توضیح این‌که با ورود ماشین‌آلات به مزارع علاوه برافزایش بهره‌وری و کاهش ریزش‌های محصولات زراعی بخصوص برنج و گندم، استفاده از پسماندها، ضایعات و بقایای بخش کشاورزی نیز مطلوب‌تر شد، بیان داشت: با توجه به وجود خط اعتباری ویژه و استقبال شالی‌کاران، آینده مکانیزاسیون کاشت، داشت و برداشت برنج بسیار امیدبخش است.

ذوالفقاری به استقبال کشاورزان در جذب تسهیلات مکانیزاسیون طی ۲ سال اخیر اشاره کرد و گفت: استان مازندران با جذب ۱۳۴ میلیارد تومان تسهیلات مکانیزاسیون رتبه پنجم کشور را به لحاظ مبلغ دارد.

وی به برگزاری سالانه ستاد برداشت برنج با حضور استان‌های مهم برنج‌خیز کشور ازجمله مازندران و گیلان اشاره کرد و گفت: در این جلسه علاوه بر بررسی‌های کارشناسی از نیازمندی‌های کشاورزان در حوزه مکانیزاسیون، تعرفه برداشت محصول کمباین و موضوع‌های فنی مکانیزاسیون برنج بازنگری می‌شود.

گفتنی است؛ طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران ۱۷۸ بانک نشاء برنج در استان فعالیت دارد، امسال ۲۰۹ هزار و ۶۴ هکتار اراضی شالیزاری استان زیر کشت برنج رفت که ۱۴۰ هزار و ۹۹۳ هکتار آن به‌صورت مکانیزه و ۶۸ هزار و ۷۱ هکتار به روش سنتی نشاکاری شده است.

دوره کاشت، داشت و برداشت شالی در مازندران از زمان نشاء بسته به شرایط جوی ۷۵ تا ۹۰ روز است و شالیزارها نیز پس از مرحله نشاء تا به بار نشستن محصول به بیشترین میزان آب نیاز دارند. گیاه برنج با آب در پای ریشه و تابش آفتاب از بالا در شرایط مناسبی رشد و نمو پیدا می‌کنند.

مازندران با تولید سالانه حدود یک‌میلیون تن برنج سفید، ۴۲ درصد برنج موردنیاز کشور را تأمین می‌کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه