علیرضا حیدری

نقش رسانه‌ها در افزایش آمار خیانت!

مقایسه همسر با دیگران، عدم تحقق ایده‌آل‌های ذهنی و پایین آمدن آستانه تحمل جوانان امروزی از عوامل مهمی است که به ایجاد اختلاف، خیانت و طلاق دامن می‌زند.

نقش رسانه‌ها در افزایش آمار خیانت!

هشت‌دی: تحولات اجتماعی در دهه‌های اخیر، نظام خانواده را با تغییرات و چالش‌های متنوعی رو به رو کرده است. وقتی کارکردهای اجتماعی، روانی و عاطفی خانواده دچار اختلال شود، اعضای آن به تدریج احساس رضایت‌مندی خود را از دست می‌دهند.

کاهش رضایت‌مندی از همسر به تدریج موجب گسستگی عاطفی و روانی زوجین از یکدیگر می‌شود که در اصطلاح به آن طلاق عاطفی می‌گویند. طلاق عاطفی سرانجام می‌تواند به طلاق حقوقی یا قانونی تبدیل شود.

طلاق به عنوان یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی همواره مورد توجه کارشناسان و آحاد جامعه بوده است.

عوامل فردی و اجتماعی بسیاری در زمینه افزایش آمار طلاق ارائه شده است که می‌توان از میان آن‌ها به سن ازدواج، اعتیاد، فقر، دخالت خانواده‌ها و تأثیرپذیری از رسانه‌های بیگانه و خیانت اشاره کرد.

خیانت یکی از عمده‌ترین معضلات اجتماعی است که عوامل زیادی در بروز آن نقش دارند. خیانت می‌تواند در نتیجه تنوع‌طلبی، دلزدگی از همسر، تغییر سبک زندگی، الگو گرفتن از فرهنگ غربی و به خصوص امروزه استفاده نامناسب از شبکه‌های اجتماعی حاصل شود.

رشد تکنولوژی و فراگیری استفاده از شبکه‌های مجازی و رسانه‌های صوتی و تصویری آنلاین در قالب انواع فیلم، سریال، مستند، کلیپ و… موجب القاء فرهنگ بیگانه می‌شود و زوجین را در معرض آداب و رسوم غربی، فرهنگ‌های مختلف و بعضا در تضاد با سنت‌ها و سبک زندگی ایرانی – اسلامی قرار می‌دهد.

زوج‌های جوان در سال‌های اولیه شروع زندگی به خصوص در طول ۳ تا ۵ سال اول زندگی مشترک به واسطه انعطاف‌پذیری پایین، عدم کنترل هیجان و اتخاذ تصمیم‌های احساسی، بیشتر در معرض تأثیرات منفی فضای مجازی قرار دارند. علاوه بر این موارد، مقایسه همسر با دیگران، عدم تحقق ایده‌آل‌های ذهنی و پایین آمدن آستانه تحمل جوانان امروزی از عوامل مهمی است که به ایجاد اختلاف، خیانت و طلاق دامن می‌زند.

این مسئله همواره مد نظر رسانه‌های غربی بوده و با برنامه‌ریزی و سعی در القای سبک زندگی مسموم و رو به زوال همانند ازدواج سفید، همجنس‌گرایی و آزادی در ارتباط با جنس مخالف، رابطه با حیوانات و… در صدد هستند تا با تزریق فرهنگ غربی، هویت و سبک زندگی ایرانی – اسلامی جامعه به خصوص جوانان را تغییر دهند و از این طریق جامعه را ورطه فساد و نابودی بکشانند.

رسانه‌های غربی و معاند با اشراف بر این مسئله و تولید برنامه‌های هدف‌دار برای ترویج افکار لذت‌جویانه به دنبال انحراف کشیدن جامعه و سرگرم کردن افراد به شهوت‌گرایی هستند تا از این طریق خیانت، طلاق و هزاران آسیب دیگر را در جامعه گسترش دهند و افراد جامعه را از ویژگی‌های شخصیتی که موجب بالندگی آن‌ها است دور سازند.

نقش رسانه‌ها و سازمان‌های فرهنگی – آموزشی به ویژه «رسانه ملی» در این زمینه بر هیچکس پوشیده نیست.

علاوه بر آموزش و افزایش آگاهی و شناخت که موجب دستیابی به موفقیت در زندگی مشترک می‌شود؛ رسانه‌ها، سازمان‌های فرهنگی – آموزشی و بالابردن اطلاعات در زمینه مواجهه با شبکه‌های مختلف مجازی نیز می‌توانند به عنوان یک اصل مهم در پایبند بودن به اخلاقیات و زندگی مشترک موثر باشند.

همچنین مشاوره قبل از ازدواج به عنوان نوعی درمان پیشگیرانه، برای کمک به زوج‌های جوان به منظور پیشگیری از تأثیرپذیری آن‌ها از جنبه‌های منفی فضای مجازی، نقطه عطف مهمی به شمار می‌رود.

علیرضا حیدری
کارشناس ارشد اداره اطلاع‌رسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی پلیس گیلان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه