سفر قریب‌الوقوع رئیسی به ونزوئلا، جهشی در روابط شرکای راهبردی در ۲ قاره

سفر قریب‌الوقوع ‌آیت‌الله رئیسی به کاراکاس یک سال بعد از حضور مادورو در تهران و پس از امضای سند همکاری‌های جامع۲۰ ساله می‌تواند جهشی در روابط رو به پیش ۲ شریک راهبردی در غرب آسیا و آمریکای لاتین تلقی شود.

سفر قریب‌الوقوع رئیسی به ونزوئلا، جهشی در روابط شرکای راهبردی در ۲ قاره

  به گزارش هشت‌دی ۲۶ مهرماه ۱۴۰۰ بود که آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در دیدار «فلیکس پلاسنسیا گونسالس» وزیر امور خارجه وقت ونزوئلا ، گفت که « آمریکای لاتین به‌خصوص ونزوئلا جزو اولویت‌های دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران است و مصمم هستیم روابط خود را با این کشورها توسعه دهیم.» حال در روزهای پایانی دوسالگی دولت سیزدهم، قرار است رئیس‌جمهور از روز یکشنبه ۲۱ خردادماه برای نخستین بار به آمریکای لاتین و سه کشور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا سفر کند. حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه، امیر آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، جواد اوجی وزیر نفت و همچنین بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت و درمان رئیسی را در این سفر همراهی می‌کنند.

سفر قریب‌الوقوع آیت‌الله رئیسی به کاراکاس در پاسخ به دعوت «نیکلاس مادورو» همتای ونزوئلایی او و یک سال بعد از سفر مادورو به تهران انجام می‌شود. سوم تیر ۱۴۰۰  نخستین تماس تلفنی روسای جمهور دو کشور برقرار شد و مادورو در این گفت‌وگوی تلفنی انتخاب رئیسی را به‌عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت و افزود: ونزوئلا را دوست و برادر خود در مبارزات برای ساختن جهانی عادلانه‌تر و دموکراتیک‌تر بدانید. رئیسی هم بابیان اینکه توانمندی‌های اقتصادی ایران و ظرفیت‌های متنوع ونزوئلا امکان جهش مناسبات اقتصادی دوجانبه را فراهم آورده‌، افزود: اراده سیاسی ایران و ونزوئلا اجازه نخواهد تا دشمنان دو ملت به‌ویژه آمریکایی‌ها مانع ارتقای مناسبات همه‌جانبه دو کشور شوند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه