دبیر حزب مؤتلفه اسلامی گیلان در گفتگو با هشت‌دی:

قیام ۱۵ خرداد آغاز حرکتی نوین در تاریخ سیاسی ایران از بطن حوزه علمیّه است

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان گیلان با بیان اینکه کاپیتولاسیون یعنی بردگی مردم ایران در مقابل وحشی‌گری بیگانگانی که وارد ایران می‌شدند، گفت: قیام ۱۵ خرداد نقطه عطفی در تاریخ سیاسی ایران ‌و آغاز حرکتی نوین از بطن حوزه علمیه قم بود.

قیام ۱۵ خرداد آغاز حرکتی نوین در تاریخ سیاسی ایران از بطن حوزه علمیّه است

حسن کربلایی در گفتگو با هشت‌دی، با اشاره به قیام پانزده خرداد سال ۱۳۴۲ اظهار کرد: این واقعه، نقطه عطفی در تاریخ سیاسی ایران ‌و آغاز حرکتی نوین از بطن حوزه علمیّه قم بود.

وی به سخنرانی کوبنده امام خمینی (ره) علیه مواضع غیر‌اصولی رژیم شاه، تفکرات سرمایه‌داری، و حامیان خارجی شاه اشاره کرد و‌ گفت: امام ریشه همه فسادهای جامعه را وابستگی ایران به مستکبران عالم دانستند و در سخنرانی خودشان آنان را مورد نکوهش قرار دادند و فرمودند آمریکا از انگلیس بدتر، انگلیس از شوروی بدتر و همه از هم بدترند سپس بحث آزادی و استقلال ایران را مطرح فرمودند و به وابستگی ایران در حوزه نظامی، اداره کشور، قانون‌گذاری، صنعت، دانشگاه، آموزش و… اشاره کردند.

دبیر حزب مؤتلفه ‌اسلامی استان گیلان تصریح کرد: رهبر کبیر انقلاب بحث ذلت، از بین رفتن ارزش‌ها، مخالفت با دین اسلام، تصویب قوانین ضد اسلام و ضد استقلال در مجلس اشاراتی داشتند و از همه علماء و فرهیختگان خواستند تا فریاد بزنند و سکوت نکنند یا در بخش‌های دیگر فرمودند شاه کشور ما را فقیر نگه داشته، اشاراتی داشتند به عدم توسعه، فقر، از بین رفتن کشاورزی، بی‌سوادی، سهیم نکردن مردم در امور، نقشه نابودی کشاورزی و صنعت کشور و… و در این بخش هم مجموعه مردم را دعوت به بیداری کردند و دعوت به حضور و دعوت به عدم سکوت کردند و از آنان خواستند تا در این نهضت همراهی کنند.

کربلایی با اشاره به قیام پانزده خرداد به عنوان نقطه آغاز انقلاب‌اسلامی بیان کرد: شهدای فراوانی در این راه فدا شد و در اصل عامل این قتل عام محمدرضاشاه است تا بدین وسیله صداها را در حنجره‌ها خفه کند، دستگیری امام در سال ۴۳ و تبعید ایشان به ترکیه و سپس عراق و دور کردن این مرجع بزرگ از ایران اسلامی حکایت از اهمیت حرکت امام در پانزدهم خرداد سال ۴۲ دارد.

وی به کاپیتولاسیون به عنوان یک لایحه استکباری اشاره و عنوان کرد: در واقع وابستگی، بی‌هویتی، بی‌غیرتی و زبونی ملت ایران توسط دولت و مجلس پهلوی تصویب شد لذا به موجب این قانون، ضمانت لازم و آزادی کامل برای مستشاران آمریکایی به ارمغان آمد که هر فرد بیگانه، هر نوع تخلفی می‌توانست انجام دهد و هیچ قانونی نباید خلاف آن تصویب شود و هیچ بخشی از دولت شاهنشاهی حق دستگیری، محاکمه، زندان و تبعید آنان را نداشت، حتی اگر این جرم، قتل شاه و دیگر افراد جامعه باشد.

دبیر حزب مؤتلفه ‌اسلامی استان گیلان ادامه داد: کاپیتولاسیون یعنی بردگی مردم ایران و بستن دست‌های مردم و دولت در مقابل وحشی‌گری بیگانگانی که وارد ایران می‌شدند این در حالی است که این قانون هم‌اکنون در حدود ۳۰ کشور جهان اجرا می‌شود.

کربلایی با اشاره به عواقب عدم پیروزی انقلاب و امتداد رژیم پهلوی اظهار کرد: اگر انقلاب اسلامی رخ نمی‌داد و رژیم شاه ادامه می‌یافت، اکنون آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و اسراییلی‌ها و..‌. در ایران ساکن و حاکم بودند و با مستی، بی‌قیدی و بی‌دینی به جان ناموس این مملکت می‌افتادند و جوانان ایرانی را به فساد کشانده و مشکلات فرهنگی فراوانی برای ایران‌ اسلامی ایجاد می‌کردند ولی امام خمینی در سال ۴۱ و ۴۲ بر سر دولتمردان و شخص شاه فریاد کشیدند و هشدار‌هایی به همگان دادند و البته با فریادشان موجب لغو موقت این قانون شدند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: درست است که رهبر کبیر انقلاب وظیفه دینی و انقلابی خود را در این راستا به انجام رساندند ولی در اصل باید مردم ایران قدردان امام‌خمینی(ره) باشیم به این دلیل که کشور را از منجلاب فساد رهایی بخشید لذا همگی مدیون امام و شهدا هستیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
سلام.‌متشکرم .
در حاشیه