نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری:

انقلاب اسلامی مردمی‌ترین انقلاب جهان است

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی انقلاب اسلامی، گفت: ایستادگی در مقابل ظلم و حمایت از مظلوم از مهم‌ترین فرصت‌های انقلاب اسلامی است.

انقلاب اسلامی مردمی‌ترین انقلاب جهان است

به گزارش هشت‌دی آیت‌الله رضا رمضانی گیلانی در همایش بین‌المللی انقلاب اسلامی و جامعه معاصر، فرصت‌ها و چالش‌ها که صبح امروز در دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه برخی در دوران قبل از پیروزی انقلاب معتقد به انقلاب نبودند و موضوع اصلاح تدریجی را مطرح می‌کردند که سه رکن اصلی انقلاب اشاره و اظهار کرد: اسلام، رهبری و مردم سه رکن اساسی است که انقلاب اسلامی بر پایه آن شکل گرفت.

وی بابیان اینکه ایجاد انقلاب با مجاهدت بود و بقای آن نیز با مجاهدت است، ادامه داد: باید مراقبت کرد ک آسیب‌ها انقلاب را تهدید نکنند و در این مسیر تلاش کرد.

دبیر مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) در توضیح پروژه اسلام در انقلاب اسلامی، گفت: اسلام مدنظر یک اسلام واقع‌گرا و عقلانیت محور است برخی شاید باور نداشته باشند که اسلام و قرآن قانون‌گراست اما ما معتقدیم اسلام در انقلاب اسلامی بر پایه قانون و بر اساس عقلانیت است که در مواقع مختلف این موضوع اثبات‌شده است.

آیت‌الله رمضانی اضافه کرد: اسلام مدنظر در انقلاب اسلامی معنویت محور است که در آن مسئولیت‌پذیری وجود دارد نه مسئولیت گریزی. معنویتی که غرب و اروپا آن را دنبال می‌کنند یک نوع معنویت و مسئولیت گریزی است که در برخی مقاطع به معنویت ستیزی نیز تبدیل‌شده است.

وی اسلام انقلاب اسلامی عدالت گرا و کرامت گرا تعریف کرد و گفت: اسلام در انقلاب اسلامی قانون‌گرا عقلانیت محور معنویت محور آزادی محور عدالت محور و بر پایه کرامت است. این آن اسلامی است که ما از آن سخن می‌گوییم شاید پرسش‌ها و شبهات فراوانی در این خصوص وجود داشته باشد که باید به آن پاسخ داد و مرکز مطالعات انقلاب اسلامی بیشتر از هر بخشی باید به این شبهات با نگاه حداکثری به دین پاسخ دهد.

دبیر مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) رکن دوم انقلاب اسلامی را رهبری دانست و گفت: انقلاب اسلامی بر پایه رهبری شکل گرفت که بحث ولایت در حوزه کلان و فقه نیز بسیار مطرح‌شده است.

آیت‌الله رمضانی در ادامه سخنان خود مردم را از دیگر ارکان انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: حضور مردم در انقلاب به‌نوعی جمع بین سنت و تجدد است. انقلاب از مدرنیته و تجدد عبا دارد و درعین‌حال از یک نوع سنت سلفی گری هم به‌شدت پرهیز دارد. قالب انقلاب اسلامی جمهوریت است انقلاب‌های بزرگ دنیا مانند انقلاب کبیر فرانسه نیز حضور این‌چنینی مردم در انقلاب اسلامی راندید و این حضور قابل‌مقایسه با هیچ انقلابی نیست.

وی افزود: مردمی بودن انقلاب در حدوث و بقا باید حفظ شود اما محتوای آن‌هم که نیازمند تبیین است بسیار مهم بوده و مرکز مطالعات در این خصوص باید با تبیین و روشنگری اقدام کند.

دبیر مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) ادامه داد: مراکزی مانند مرکز مطالعات و سایر بخش‌ها باید برای پاسخگویی بخصوص درباره این سه رکن تلاش کنند و به سؤالات و شبهات پاسخ دهند زیرا تضعیف هرکدام از این سه رکن تضعیف نظام و انقلاب را در پی خواهد داشت.

آیت‌الله رمضانی در بخش بعدی سخنان خود به نقاط قوت و فرصت‌های انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین نکات قوت انقلاب اسلامی منابع انسانی باکیفیت آن است. اگر نظام اسلامی می‌خواهد استمرار یابد حتماً باید نیروی انسانی معتقد و کارآمد در بحث مدیریت تربیت کند.

وی رشد علم و فناوری را از دیگر فرصت‌های انقلاب اسلامی دانست و گفت: استقلال و جلوگیری از دخالت بیگانگان و ایستادگی در مقابل ظلم و حمایت از مظلوم از دیگر فرصت‌های انقلاب اسلامی است. جریان‌های زیادی تلاش کردند که این مقوله را تحریف کنند جهاد داعش برای تحریف جهاد مقاومت شکل گرفت و غرب و امریکا در این خصوص دنبال این بود که واژه مقاومت را به واژه‌ای منفور تبدیل کنند البته برخی نیز با طرح اسلام رحمانی بدون مقاومت این موضوع را دنبال می‌کنند اما طبق ایات و روایات صلح مطلق وجود ندارد وان چیزی که در اسلام بیان‌شده است صلح عادلانه است.

دبیر مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) به موضوع تهدیدها و چالش‌های انقلاب اسلامی نیز اشاره کرد و گفت: بی‌توجهی به هویت فرهنگی یکی از این چالش‌هاست اسلام قانون‌گرا عقلانیت محور و معنویت‌گراست. خروجی فرهنگ لیبرال اباحه گری است اما در اسلام مسئولیت‌پذیری تولید می‌شود.

آیت‌الله رمضانی دنیاگرایی و مطرح گرایی را از دیگر چالش‌های پیش روی انقلاب اسلامی دانست و گفت: این موضوع به‌خصوص اگر در بین مسئولین رواج یابد به چالش مهمی تبدیل می‌شود.

وی ناامیدی و ایجاد ناامیدی را از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: مهم‌ترین دستاورد نظام بروز دین در ساحت اجتماعی است امروز شاهد رواج یک نوع ناامیدی در جامعه هستیم برخی اعلام می‌کنند که جوانان ما دین‌گریز شدند اگر چنین مسئله‌ای رخ‌داده است ما باید دین را درست تبیین می‌کردیم زیرا هیچ‌کسی از عقلانیت و معنویت نمی‌گریزد. اگر ما مسئولان و عالمان درست تبیین و عملی کردنان شاید این مسئله ایجاد نمی‌شد.

دبیر مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) تقابل اسلام‌گرایی، ملیت‌گرایی و قوم‌گرایی را از دیگر چالش‌های پیش روی انقلاب اسلامی دانست و گفت تضعیف ولایت‌فقیه که جریان‌هایی در خارج و حتی در داخل در این زمینه کار می‌کنند و غفلت از پرورش نیروی انسانی کارآمد که ما در این زمینه بسیار رنج می‌بریم از دیگر چالش‌های پیش روی انقلاب اسلامی است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه