یک حقوقدان در گفتگو با هشت‌دی:

اگر خانواده مرجعیت فکری و رفتاری انسان نباشد فاجعه رخ می‌دهد

یک حقوقدان در رابطه به حادثه سبزوار با بیان اینکه جامعه هنجارها را غربال و توافق عمومی پیرامون آن را تثبیت می‌کند، گفت: خانواده در یک وضعیت نرمال باید مرجعیت فکری و رفتاری انسان‌ها باشد و اگر نباشد فاجعه رخ می‌دهد.

اگر خانواده مرجعیت فکری و رفتاری انسان نباشد فاجعه رخ می‌دهد

مرتضی مطهری‌فرد در گفتگو با هشت‌دی با اشاره به حادثه جنایت سبزوار، اظهار کرد: سطح تحلیل جرایم خشونت‌بار باید در چند لایه یعنی اقتصائات واقعه، گسست‌های جانی از جامعه، گسست‌های جانی از خانواده و خودفراموشی انسان و… تعریف شود.

وی افزود: وقتی زوال جان یک نفر برای قاتل آسان می‌شود که یا جان انسان برایش فاقد اهمیت باشد یا سرنوشت خودش بعد از قتل، در هر دو حالت این شخص یک بیمار فرهنگی و اجتماعی است که ریشه‌یابی شخصیت‌اش کار عمیقی می‌طلبد.

این فعال فرهنگی – اجتماعی به نقش خانواده در تربیت فرزندان اشاره کرد و ادامه داد: در عین حال خانواده در یک وضعیت نرمال باید مرجعیت فکری و رفتاری انسان‌ها باشد و اگر نباشد یک فاجعه است و اگر مرجعیت منفی داشته باشد، فاجعه‌ای عمیق‌تر است‌.

مطهری‌فرد افزود: این عمل قطعا یک ایثار و اصطلاحاً رفتار فرااخلاقی است و جای این روحیه عمیقاً در مدیریت کشور خالی‌ است.

این حقوقدان با بیان اینکه جامعه هنجارها را غربال و توافق عمومی پیرامون آن را تثبیت می‌کند، گفت: این توافق مبنای خط قرمزهای ذهنی و رفتاری افراد خواهد شد که مشروط به چند عامل سعی جامعه در شناخت هنجار بر مبنای خیر و شر، التزام جامعه در بیان مستمر این هنجار، دفاع جامعه از هنجارهای مورد توافق اکثریت، می‌باشد.

در حمایت از آمران و ناهیان قوانین خوبی داریم اما تقریبا هیچ حمایتی وجود ندارد

وی در ادامه تصریح کرد: در حمایت از آمران و ناهیان قوانین خوبی داریم اما تقریبا هیچ حمایتی وجود ندارد، تقریبا هیچ، چون مجریان این قوانین روی آن تعصب و غیرت به خرج نمی‌دهند.

مرجعیت فکری باید به افراد اصیل برگردد

مطهری‌فرد در پاسخ به این سؤال که چرا عمدتاً سلبریتی‌ها در برخی مسائلی که به آنان ربطی ندارد دخالت می‌کنند اما در چنین وقایعی سکوت پیشه می‌سازند؟ گفت: در فضای بدون سازمان فکری، هرکسی به خود حق مرجعیت فکری می‌دهد، این فقط هم مختص سلبریتی‌ها نیست؛ این در حالی است که مرجعیت فکری باید به افراد اصیل برگردد. این عزم عمومی می‌خواهد و جسارت از سوی خواص که افراد فاقد دانش و بینش سالم را ضمن احترام به آنها، با نقدها و عتاب‌های مستدل از گردونه مرجعیت اجتماعی خارج کنند.

این فعال فرهنگی – اجتماعی در پاسخ به این سؤال که چرا باید جانیان چاقو به‌دست سبزوار زودتر به اشد مجازات برسند، بیان کرد: قوانین در جرایمی که جرم مشهود و واجد جنبه جریحه‌دار کردن عمومی است سرعت در رسیدگی را تجویز می‌کند؛ این سرعت دارای چند حکمت یعنی آرام شدن قلب جامعه،
جلوگیری از بی‌اعتمادی نسبت به اصل حاکمیت قانون، نمایش اقتدار قوای قهریه و عدلیه برای تکرار نشدن جرم، جلوگیری از شکسته شدن قبح جرایم خشن و جلوگیری از انتقام‌جویی‌های خودسرانه خواهد بود.

وی در پاسخ به این سؤال که نقش وقایع و اغتشاشات سال گذشته در بروز جنایت سبزوار چیست؟ بیان کرد: اغتشاشات اخیر حرمت خون را کمرنگ کرده، ما قبلا عادت به نقل تعداد کشته و زخمی نداشتیم، الان این موضوع در حال عادی شدن است، این در حالی است که مجرم زمانی در عالم واقع جسارت کشتن انسانی را پیدا می‌کند که در ذهن و فکرش بر قبح این عمل فجیع غلبه کرده باشد. فضای اغتشاشات با غیریت‌سازی توده‌ها نسبت به هم و دشمن‌سازی متقابل، کشتن را هم راحت‌تر کرده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه