رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان:

۶۵۰ تن بذر گواهی شده برنج بین کشاورزان گیلانی توزیع شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه تاکنون ۶۵۰ تن بذر گواهی شده و مادری برنج برای کشت در سال زراعی جدیذ بین کشاورزان استان توزیع شده‌ است، گفت: بذر گواهی شده برنج از خلوص بالایی برخوردار بوده و این اطمینان را فراهم می‌کند که بذر رقم خاص با خلوص بالا در اختیار کشاورز است.

۶۵۰ تن بذر گواهی شده برنج بین کشاورزان گیلانی توزیع شد

به گزارش هشت‌دی صالح محمدی با بیان اینکه تاکنون ۶۵۰ تن بذر گواهی شده و مادری برنج برای کشت در سال زراعی جدیذ بین کشاورزان گیلانی توزیع شده‌ است اظهار کرد: این میزان بذر از نوع هاشمی، آنام، خزر و شیرودی در بین کشاورزان توزیع شده و همچنان ادامه دارد.

وی در گفتگو با ایرنا افزود: کشاورزان علاقه‌مند برای دریافت بذر گواهی شده و مادری برنج می‌توانند به مراکز خدمات جهاد کشاورزی و کارگزاری‌ها در مناطق استان مراجعه کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان ضمن توصیه به کشاورزان برای استفاده از بذر گواهی شده برنج تصریح کرد: بهره‌مندی از بذر گواهی شده موجب افزایش کیفیت و بهره‌وری محصول می‌شود؛ ازاین‌رو استفاده از آن به نفع کشاورزان است.

محمدی در ادامه با تشریح سایر مزیت‌های استفاده از بذر گواهی شده برنج بیان کرد: بذر گواهی شده برنج از خلوص بالایی برخوردار بوده و این اطمینان را فراهم می‌کند که بذر رقم خاص با خلوص بالا در اختیار کشاورز است.

وی با اشاره به ویژگی‌های بذر گواهی شده برنج اعم از وزن خالص به لحاظ ژنتیکی، قدرت جوانه‌زنی بالاتر و عاری از بیماری اضافه کرد: عدم وجود بذرهای شکسته، نارس و علف‌های هرز موجب کاهش هزینه زراعی به‌ویژه مرحله داشت می‌شود.

محمدی گفت: تاکنون بیش از یک هزار و ۷۵۰ تن انواع بذر گواهی شده برنج در استان تولید شد و کار توزیع آن هم در دست انجام است. افزون بر یک‌هزار و ۷۵۰ تن بذر گواهی شده برنج در گیلان تولید شد.

وی با تشریح مزایای شخم زمستانه و ضرورت توجه به آن اظهار کرد: افزایش حاصلخیزی خاک، صرفه‌جویی در میزان مصرف آب، کاهش جمعیت برخی از آفت‌های برنج و غنی‌سازی خاک از مزایای شخم زمستانه در شالیزارها است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان عنوان کرد: با اشاره به بارندگی‌های اخیر در استان از کشاورزان از این فرصت برای شخم زمستانه استفاده کنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه