مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان خبر داد:

آغاز عملیات مرمت و احیای «هتل ایران رشت»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان از آغاز عملیات مرمت و احیا هتل ایران رشت خبر داد و گفت: هتل ایران یکی از مکان‌های تاریخی رشت است که در سال ۱۳۱۴ با زیربنای ۱۸۰۰مترمربع احداث شده است.

آغاز عملیات مرمت و احیای «هتل ایران رشت»

به گزارش هشت‌دی ولی جهانی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه بنای هتل ایران رشت در ابتدا مسکونی بود و بعد به مهمانپذیری تغییر کاربری داده، ضمن تشریح سوابق تاریخی هتل ایران اظهار کرد: هتل ایران به خاطر نوع خاص معماری‌اش، در خرداد ماه سال ۱۳۵۶ و به شماره ۱۵۱۶ در فهرست آثار تاریخی به ثبت ملی رسید، اما در سال ۵۷ کاربری قبلی خود را از دست داد و به نفع بنیاد مستضعفان تا سال ۱۳۷۷مصادره شد.

وی، در ادامه همین مطلب افزود: سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری به‌قصد احیا، هتل ایران را از بنیاد مستضعفان خریداری کرد و سال ۱۳۸۶ هتل مرمت شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری صنایع‌دستی گیلان با اشاره به واگذاری این مجموعه به بخش خصوصی و  با بیان اینکه ۶٠ میلیارد برای مرمت و احیا این بنا توسط بخش خصوصی در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: واگذاری این مجموعه تاریخی از طریق صندوق حفظ و احیای سازمان میراث‌فرهنگی کشور انجام شده است بر اساس این طرح مقرر شده در عرض یکسال مرمت این پروژه  آغاز و تا پایان سال ۱۴٠۲ به بهره‌برداری برسد.

جهانی با اشاره اینکه شهر رشت به‌عنوان شهر خلاق خوراک در یونسکو انتخاب شده افزود: در این راستا بخشی از این هتل به‌عنوان موزه خوراک، و بخش‌های دیگر به‌صورت فرهنگی، اقامتی و پذیرایی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه با راه‌اندازی این مجموعه پیش‌بینی می‌شود برای ۱٠٠ نفر به‌صورت مستقیم اشتغال ایجاد شود، بیان کرد: کل نمای این ساختمان و تمام مغازه‌های پایین‌دست و تابلوهای مخدوش شده در اطراف هتل ایران باید به حالت اولیه برگردد.

هتل ایران در ضلع شمالی میدان شهرداری واقع شده است به لحاظ معماری و تاریخی مربوط به پهلوی اول است به دلیل موقعیت جغرافیایی شهر رشت که بزرگ‌ترین دروازه تجاری در شمال به‌حساب می‌آمد و مرکز مبادلات کالاهای بازرگانی بوده به‌عنوان دروازه اروپا از آن یاد می‌شده است به‌واسطه رفت‌وآمد تجار و بازرگانان به شهر رشت حدفاصل ۱۳۰۸ تا ۱۳۱۴ هتل باشکوهی به سبک معماری اروپای شرقی در زمینی به مساحت یک هزار و ۱۶۵ مترمربع در دوطبقه و یک نیم‌طبقه (کلاه‌فرنگی) ساخته و به نام هتل ایران نام‌گذاری شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه