معاون اجتماعی سپاه قدس گیلان:

کاهش فرزندآوری و ازدواج ابعاد اجتماعی و روانی دارد

معاون اجتماعی سپاه قدس گیلان یکی‌ از دلایل کاهش فرزندآوری و پایین‌بودن نرخ ازدواج را ابعاد اجتماعی و روانی دانست و گفت: بسیاری از دغدغه زوج‌های جوان برای ازدواج مباحث مالی نیست به این منظور ابعاد اجتماعی و روانی و همچنین فرهنگی در حوزه جمعیت و زادآوری بسیار مهم است و باید سیاست‌گذاری‌ها در این زمینه دقیق‌تر دیده شود.

کاهش فرزندآوری و ازدواج ابعاد اجتماعی و روانی دارد

به گزارش هشت‌دی طبق اعلام اداره کل بهزیستی استان گیلان، شاخص سالمندی کشور ۳۶.۸ درصد و شاخص سالمندی گیلان ۷۴.۵ درصد برآورد می‌شود؛ از طرفی نرخ رشد جمعیت در گیلان به ۰.۴ رسیده است و براین‌اساس گیلان و شهرستان املش طبق آمارها سکان‌دار پیری جمعیت در کشور شناخته شدند.

مرتضی نورسته در جمع خبرنگاران دراین‌رابطه با بیان اینکه توجه به فرزندآوری یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری در حوزه جمعیت است، اظهار کرد: جمهوری اسلامی یکی از پیرترین کشورهای جهان بر اساس آمار است که قطعاً کشور را در آینده با مشکل مواجه خواهد کرد.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب استان گیلان به لحاظ جمعیت افزود: استان گیلان در حوزه جمعیت شرایط ویژه‌ای داشته و یکی از پیرترین استان‌های کشور است که نرخ ازدواج در این استان بسیار پایین است لذا چنین شرایطی نیاز به کار ویژه دارد و هر دستگاه باید به تکالیف خود در این زمینه عمل کند.

معاون اجتماعی سپاه قدس گیلان با تأکید بر لزوم توجه برنامه استکبار برای کاهش جمعیت در جمهوری اسلامی تصریح کرد: امروزه درحالی‌که در کشورهای غربی، برنامه‌های گسترده‌ای برای افزایش جمعیت و تشویق خانواده‌ها برای فرزند‌آوری طراحی و اجرا می‌شود؛ اما درعین‌حال همین کشورهای غربی، نسخه کاهش جمعیت و کنترل موالید را برای کشورهای اسلامی و جهان سوم می‌پیچند.

نورسته یکی‌ از دلایل کاهش فرزندآوری و پایین‌بودن نرخ ازدواج را ابعاد اجتماعی و روانی دانست و تصریح کرد: بسیاری از دغدغه زوج‌های جوان برای ازدواج مباحث مالی نیست به این منظور ابعاد اجتماعی و روانی و همچنین فرهنگی در حوزه جمعیت و زادآوری بسیار مهم است و باید سیاست‌گذاری‌ها در این زمینه دقیق‌تر دیده شود.

وی با تأکید بر لزوم توجه به تلاش برای کنترل بحران پیری جمعیت در گیلان بیان کرد: باید با تبیین برجستگی‌های فرزندآوری، محاسن و حتی بهره‌گیری از الگوهایی نظیر سلبریتی‌ها (افراد مشهور) و نخبگان در حوزه جمعیت، تلاش کرد.

معاون اجتماعی سپاه قدس گیلان با بیان اینکه باید طرحی ویژه برای استان گیلان در حوزه جمعیت  تدوین و اجرا شود، گفت: بانوان نقش مهمی در افزایش فرزندآوری در کشور دارم؛ لذا بانوان با حمایت‌های ویژه بیشتر به فکر زادآوری باشند.

 به گفته معاون اجتماعی سپاه قدس گیلان می‌توان با ارائه طرح و اقداماتی نظیر ایجاد اتاق‌های عقد در پایگاه‌های بسیج و مساجد، هزینه‌های عقد را کاهش داد و به ازدواج ساده زوج‌ها کمک کرد.

نورسته با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع جمعیت و فرزندآوری با سخنرانی صالح قاسمی پژوهشگر حوزه جمعیت به دلایل برگزاری این کارگاه اشاره کرد و خاطرنشان کرد: یکی از اهداف سپاه قدس گیلان کمک به نهادهای زیرمجموعه برای کمک به ازدواج آسان و‌ افزایش فرزندآوری است لیکن در این دوره آموزشی سعی شده دلایل کاهش پیری جمعیت در کشور و گیلان و چگونگی برون‌رفت از این شرایط را بررسی کنیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه