در نشست چالش های تعامل با نوجوانان مطرح شد

گفتگو و تعامل نوجوان را به نتیجه مطلوب می رساند/ ما نسل توانایی هستیم/ میدان دادن به جوانان مسیر پیشرفت را می سازد

نشست چالش های تعامل با نوجوانان با حضور “یکتا رحمتی” و “فاطمه رمضانپور” از نوجوانان فعال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در تحریریه پایگاه خبری ـ تحلیلی هشت دی برگزار شد.

گفتگو و تعامل نوجوان را به نتیجه مطلوب می رساند/ ما نسل توانایی هستیم/ میدان دادن به جوانان مسیر پیشرفت را می سازد

به گزارش ۸دی، نشست چالش های تعامل با نوجوانان با حضور “یکتا رحمتی” و “فاطمه رمضانپور” از نوجوانان فعال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در تحریریه پایگاه خبری ـ تحلیلی هشت دی برگزار شد.

“یکتا رحمتی” ۱۵سال دارد و دانش آموز پایه دهم رشته علوم انسانی در مدرسه نمونه دولتی اردشیری است که سابقه عضویت هشت ساله در کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان را نیز دارد و در رشته های قصه گویی، عکاسی و نویسندگی فعالیت می کند. نویسندگی برنامه ای است که “یکتا” برای آینده اش در نظر گرفته است.

“فاطمه رمضانپور” دانش آموز پایه ششم مدرسه غیر دولتی نوابغ نیز از دیگر نوجوانان حاضر در این نشست است. وی در کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در رشته های اوریگامی، طراحی، گلستان خوانی، قصه نویسی و قصه گویی فعالیت می کند.

مشروح گفتگو هشت دی با این دو نوجوان گیلانی در ادامه می آید:

“یکتا رحمتی” در گفتگو با خبرنگار هشت دی در تعریفی از دوران نوجوانی، اظهار کرد: نوجوانی از دوران طلایی زندگی است که اگر به درستی از آن استفاده شود می توانیم به سلامت از آن عبور کنیم و من شخصاً از آن لذت می برم چون می توانم با تجربه های جدید به کشف استعداد در جهت تعیین اهداف حرکت کنم.

هشت دی: خودت را در کجای جهان می بینی؟

یکتا: با توجه به هدف و علاقه ام به نویسندگی در حال تلاش و مطالعه و تمرین نوشتن هستم و در این دوره در حال تجربه کردن هستم تا به شرایط مطلوب در این حوزه برسم چون هنوز به پختگی کامل در این حوزه نرسیدم و برای رسیدن به آرزو و هدفم باید از بزرگان این حوزه درس بگیرم و برای رسیدن به آن کمال تلاش کنم.

هشت دی: چرا برخی نوجوانان برای خود آینده ای متصور نیستند؟

نوجوانان به نوعی درگیر روزمرگی شده اند/ کاش فضایی برای شنیدن درد دل های نوجوانان باشد

به تناسب در میان افراد همسن و سال ما کسانی بی هدف و بی جهت هستند، اما بسیاری هم هستند که برای زندگی خود هدف و برنامه ریزی مشخص دارند. فکر می کنم نوجوانان به نوعی درگیر روزمرگی شده اند. به نظر من باید افرادی برای ارتباط گرفتن و شنیده شدن حرف های نوجوانان در محیط های مناسب حضور داشته باشند و درد دل های نوجوانان را بشنوند تا راهنمای خوبی برای جهت دهی به سبک زندگی، اهداف و آینده نگری نوجوانان باشند. مثلا کلاسی که هم فضای خوبی داشته باشد هم نوجوان درک شود و هم منتهی به یک آینده نگری شود که به نظر من چنین فضایی اکنون وجود ندارد و خلأ آن احساس می شود.

هشت دی: به غیر از مدرسه نهادهای دیگری مانند اتحادیه انجمن های اسلامی، بسیج دانش آموزی، کانون پرورشی فکری برای نوجوانان وجود دارد، آیا برای رفع نیاز نوجوانان و دیده و شنیده شدن آنان کافی نیست؟

خیلی از محیط های فرهنگی مدارس برای دانش آموزان ترغیب کننده نیست

یکتا: تمام این فضاها وجود دارد اما طوری نیست که بچه ها به آن ترغیب شوند و به خوبی معرفی نشده است. کانون پرورشی فکری فضای خوبی برای نوجوانان فراهم کرده است اما متاسفانه هنوز برای عموم جامعه و ترغیب دانش آموزان به خوبی معرفی نشده است.

هشت دی: اگر بخواهی برای اولین بار، رمانی بنویسی چه موضوعی را انتخاب می کنی؟

یکتا: این مسئله به سطح نویسندگی و شرایطم بستگی دارد. در این دوره‌ فکر می کنم که از زندگی یک نوجوان بنویسم چون به این فضا علاقه مندم و به خوبی می توانم با آن ارتباط بگیرم و چون به عکاسی نیز مشغولم اکثر کارهایم در حوزه کودک‌ و نوجوان بوده و هست.

هشت دی: ایران را در یک بند برای مخاطب نوجوان تعریف کن؟

ایران با تمام وجود ایستاده و این ایستادگی ادامه دارد

یکتا: ایران، کشوری است که هنر و ادبیات غنی دارد و در طول تاریخ سختی های زیادی را پشت سر گذاشته از حمله مغول بگیریم تا دفاع مقدس اما همچنان با تمام وجود ایستاده و این ایستادگی ادامه دارد و همه ما دوستش داریم.

هشت دی: ممکن است روزی از ایران مهاجرت کنی برای همیشه یا تحصیل و …؟

دلبسته ی وطنم

یکتا: مسئله رفتن و ماندن یک مسئله شخصی است که معمولا محرک هایی در وجود آن فرد را ترغیب می کند که هیچکس نمی تواند مانع آن شود اما من اگر روزی برای تحصیل به کشور دیگری بروم قطعا برمی گردم، چون کشورم برایم ارزشمند است. معلم ادبیاتم یک خاطره ای برای ما تعریف کرد که می گفت «با یکی از آشنایانش در خارج از کشور در حال گفتگو بود که یک آن صدای اذان پخش شد. آن آشنا گفت اجازه بده چند لحظه صدای اذان را بشنوم.» می خواهم بگویم ایران کشور ماست و فضا و شرایط حتی اگر بهتر هم باشد باز هم دلمان برای حداقل ها هم که شده تنگ می شود و یک وابستگی و دلبستگی نسبت به وطن وجود دارد.

هشت دی: چند درصد از دوستانت مثل شما فکر می کنند؟

خیلی هایشان مثل من فکر نمی کنند و میل به مهاجرت دارند.

هشت دی: برای بهتر شدن شرایط به همسن و سالانت چه پیشنهادی داری؟

یکتا: برای بهتر شدن هرکس به فراخور جایگاهش در اجتماع بدون تاثیر از محیط به وظایفش باید به درستی عمل کند مثلا منِ نویسنده باید متنی بنویسم که نیاز و سلیقه جامعه را تأمین کند و این تعامل باید همواره برقرار باشد.

در شرایط حال حاضر جامعه نیز قطعا نواقصی وجود دارد مثلا افراد متخصصی در حوزه های محتلف وجود دارد که به درستی و در جایگاه مناسب از آنان بهره گیری نشده است که عوامل مختلفی در این مسئله دخیل است.

هشت دی: در حال حاضر در برخی آثار هنری مانند فیلم و سریال و… که به خصوص در خارج تهیه می شود با سیاه نمایی مواجه هستیم نظرت در این رابطه چیست؟

تولید آثاری که مروّج ناامیدی است دلسردی نوجوانان را به دنبال دارد

یکتا: معتقدم نباید بر اساس وضعیت تصمیم گیری کنیم، اینکه در برخی آثار همواره  به ناامیدی پرداخته می شود که دلسردی را به دنبال دارد و باید آثاری در تمامی زمینه ها در جهت امیدآفرینی تولید شود. من یک سؤال دارم چرا همش می گویند اگر اوضاع ساده تر بود موفق بودیم چرا نمی گوییم کاش ما بهتر باشیم. خلاصه اینکه باید بر رشد شخصیتی خودمان بیشتر کار کنیم و در عین عمل به وظایفمان، نسبت به آینده امیدوار باشیم.

به نظرم باید آثاری فاخر و اثرگذار در تمامی حوزه ها با بهره گیری از سلایق نسل جوان برای امیدواری و هدفمندی تولید شود تا بتواند بر مخاطب اثرگذاری مثبت داشته باشد.

هشت دی: برای شناخت دنیای یک نوجوان چه باید کرد؟

نوجوان با یک‌ گفت و‌گو و تعامل صمیمانه، فارغ از تحمیل نظرات شخصی به نتیجه مطلوب می رسد

یکتا: برای کشف دنیای نوجوان باید ارتباط و تعامل نزدیک تری برقرار شود تا بتوانیم با سلایق و علاقه مندی های او آشنا شویم. معتقدم بزرگ تر ها باید به نوجوان و علایق او نزدیک شوند و آن را تجربه کنند تا متوجه شوند چرا مثلا فلان موسیقی را فلان سبک را دوست دارد و می پسندد نه اینکه دور بایستیم و بگوییم این نوع موسیقی خوب است و آن کتاب بد است درست نیست. دنبال این باشید که چرا جذب این موضوع شده است.

دوست داشتنی های نوجوانان را تجربه کنید/ ارتباط وقتی مؤثر است که دو طرفه باشد

به طور مثال اگر مثلا من یک موسیقی گوش می دهم و شما آن را ناپسند می دانید بیایید یک بار با من آن را گوش دهید و بعد در موردش با همدیگر بحث کنیم، تعامل کنیم تا در نهایت خود نوجوان به یک جمع بندی برسد و اقناع شود.

با یک‌ گفت و‌گوی صمیمانه، فارغ از تحمیل نظرات شخصی خود نوجوان به نتیجه مطلوب می رسد.

این را هم بگویم بسیاری از معلمان ارتباط شان با دانش آموزان یک طرفه است در حالی که باید این ارتباط دو طرفه باشد، مثلا وقتی تحقیقی می دهند و ما خودمان در جستجوی کشف موضوعی می شویم درس ها بسیار جذاب تر می شود.

 

هشت دی: به عنوان یک فرد اثرگذار در جامعه برای کمک به همسن و سالات چه صحبتی با آنان دارید؟

از رویاهایتان کنار نکشید ما نسل توانایی هستیم

یکتا: برخی ها در مورد نوجوانان اغراق آمیز فکر می کنند در حالی که اینگونه نیست و نوجوان دارای اندیشه و تفکری هستند که با عمل همراه است. با وجود سختی شرایط باید امیدوار باشیم و در پناه خدای بزرگ به راهمان ادامه بدهیم.

به دوستانم می گویم علایق تان را دنبال کنید و هرگز از رویاهایتان کنار نکشید زیرا در وجود همه ما یک رسالت واقعی وجود دارد که به بهترین شکل ممکن می توانیم به آن دست پیدا کنیم چون نسل توانایی هستیم.

“فاطمه رمضانپور” دیگر نوجوانان حاضر در این نشست است که با حضور در تحریریه پایگاه خبری ـ تحلیلی هشت دی به گفتگو پیرامون تعاملات با نوجوانان پرداخت.

وی به رشته داروسازی علاقه مند است و می گوید هرکس قطعا آرزوها و اهدافی دارد که باید با برنامه ریزی برای رسیدن به آن تلاش کند.

هشت دی: نظرت درباره معرفی فضاهای مختلف دانش آموزی مانند کانون پرورشی به نوجوانان و مدارس چیست؟

فاطمه: من خودم ابتدا با کانون هیچ آشنایی نداشتم و به صورت اتفاقی با آن آشنا شدم، کانون فضای خوبی برای کشف و پرورش استعدادها است در حالی که این فضا به خوبی به جامعه معرفی نشده است.

هشت دی: ایران را در یک جمله تعریف کن

فاطمه: ما کشوری هستیم که پله پله در حال رشد هستیم که این مسیر در ابتدای راه سختی هایی دارد اما قطعا آسان خواهد شد.

هشت دی: به نظرت چند درصد از نوجوانان ما مثل تو فکر می کنند؟

شاید ۵۰ درصد افکار نوجوانان توسط دیگران جهت دهی می شود

فاطمه: من فکر می کنم افکار افراد را محیط هایی مانند فضای خانواده، جامعه و… می سازند و شاید حدود ۵۰ درصد این افکار متعلق به خودشان نباشد و توسط دیگران جهت دهی شده باشد.

هشت دی: برای بهتر شدن چه باید کرد؟

میدان دادن به جوانان و نخبه ها مسیر پیشرفت را می سازد

فاطمه: برای بهتر شدن نیاز به تلاش مستمر است که هرکس به فراخور شرایط سن و شغلش باید نسبت به وظایفش به درستی عمل کند که این مسئله به پیشرفت کشور کمک خواهد کرد. میدان دادن به جوانان و نخبه ها مسیر پیشرفت را می سازد که اگر به این افراد بها داده شود قطعا کمک بزرگی به جامعه خواهد شد.

هشت دی: ارتباط با همسن و سال هایت باید چگونه باشد

به نظرم در برقراری ارتباط، شکاف سنی مطرح نیست و سن فقط یک عدد است که نمی تواند مانع برقراری ارتباط شود و ما می توانیم با افراد خانواده و اطرافیانی که باعث رشد ما می شوند ارتباط برقرار کنیم.

هشت دی: به عنوان آخرین کلام چه می گویی؟

همان طور که گفته اند ادب از که آموختی گفت از بی ادبان، باید از صفات خوب و بد افراد درس بگیریم و مطابق با آن عمل کنیم.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
محمد
واقعا مصاحبه تاثیر گذار و مفیدی بود مخصوصا یکتا
در حاشیه