به بهانه هفته کتاب و کتابخوانی در گیلان؛

برگزاری جشن «در سایه‌سارِ کتاب» در رشت + تصاویر

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان ویژه‌برنامه «در سایه‌سار کتاب» را با همراهی بهزیستی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان برگزار‌ کرد.

برگزاری جشن «در سایه‌سارِ کتاب» در رشت + تصاویر

به گزارش ۸دی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان اعلام کرد: این آیین هم‌زمان با سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی و به‌ میزبانی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در رشت برگزار شد.

افزایش‌گستره‌ی فعالیت‌های کتاب‌محور کانون و خدمات‌رسانی به طیف گسترده‌تری از مخاطبان کودک و نوجوانان، از اهداف برگزاری ویژه‌برنامه «در سایه‌سار کتاب» با حضور اعضای این مجموعه و جمعی از کودکان‌کار و مراکز شبانه‌روزی بهزیستی استان گیلان بود.

این مراسم کتاب‌محور در فضایی نشاط‌بخش صورت‌ گرفت و «معرفی کتاب»، «ارائه طرح کتابخوانی»، «اجرای مسابقه حضوری» از سوی مربیان و اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نمایش «نماهنگ گیلان»، از جمله برنامه‌ها به‌ شمار‌ می‌رفت. خوانش‌ بیانیه داوران و تجلیل از مربیان و اعضای موفق کانون استان در عرصه کتاب‌سازی و ارائه طرح‌های خلاق کتاب‌خوانی، پایان‌بخش این آیین‌ بود و بر همین اساس، “معصومه ابراری” از مرکز شماره ۳ کانون رشت، “طاهره همایونی” و “فاطمه گُل‌گُلی” از مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ کانون رشت و «مریم پرمهر» از مرکز مجتمع کانون رشت دربخش ارایه طرح‌های خلاق کتاب‌خوانی مربیان با اهدای لوح سپاس و جایزه، مورد تشویق قرار‌گرفتند.

در بخش کتاب‌سازی؛ ویژه اعضا نیز “معصومه بشری” و “فاطمه شجاعی” از کانون شهرستان تالش، “پریناز غفار‌نژاد” از مرکز فرهنگی هنری مجتمع کانون رشت و “زهرا جهش” از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آستانه اشرفیه تجلیل‌ شدند.

کتاب پنجره‌ای رو به دانش و خردورزی

سرپرست کانون استان گیلان درخصوص اهمیت کتاب از منظر دین مبین اسلام و بزرگان سخن‌ گفت و با بیان اینکه قرآن‌ کریم، معجزه رسول اکرم (ص) است و نزول وحی، با تاکید بر خواندن آغاز‌ می‌شود، اظهار‌ کرد: این مهم گویای جایگاه مطالعه و خوانش در آگاهی و بصیرت‌افزایی‌ است.

وی کتاب را پنجره‌ای رو به دانش‌ و خردورزی توصیف‌ کرد و با تبیین کارکرد‌های این ابزار تربیتی افزود: تجربه‌اندوزی، کسب‌ آگاهی‌های اجتماعی افزون‌تر، افزایش تمرکز و توانایی نوشتن و ارتقای سطح اعتماد‌ به‌ نفس، ثمره هم‌نشینی با یار مهربان است.

سید‌جلیل میرعظیمی، تقویت روحیه پرسش‌گری و غنی‌سازی اوقات فراغت، فراهم‌سازی بستر‌های رشد همه‌جانبه و دست‌یابی به‌موفقیت‌ را رهاورد مطالعه و کتاب‌خوانی قلمداد‌کرد و گفت: فعالیت‌های کانون پرورش فکری نیز با نگاه ویژه به کتاب و فعالیت‌های کتاب‌محور صورت‌ می‌گیرد.

این مسئول فرهنگی در توضیح ظرافت‌ فعالیت‌های مربیان کانون و شیوه‌های امانت‌دهی کتاب و اجرای فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ادبی و پژوهشی عنوان کرد: ارائه برنامه‌های خلاقانه و فارغ از چارچوب‌های رسمی، شاخصه‌ی این فعالیت‌هاست و اعضای این مجموعه با راهنمایی مربیان و براساس علاقمندی‌ها، به بهترین کتاب‌های مناسب گروه‌های سنی خود دسترسی دارند.

وی این شیوه‌های هدفمند را در ۳۱ مرکز فرهنگی هنری ثابت، کتاب‌خانه‌های پستی و مراکز سیار شهری و روستایی کانون جاری دانست و تصریح‌ کرد: تمامی ظرفیت‌های این مجموعه برای ارائه خدمات فرهنگی هرچه بهتر مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد.

سرپرست کانون استان گیلان در همین ارتباط به عضویت رایگان کودکان و نوجوانان در مراکز کانون از ۲۴ آبان و همزمان با روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» تا اول آذر ۱۴۰۱ خبر داد و این اقدام را فرصتی ارزشمند برای آینده‌سازان و بستری جهت جلب نظر آنان به مطالعه و کتابخوانی ارزیابی‌ کرد.

میرعظیمی در پایان صحبت‌های خود به برنامه‌های سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۱ تا ۲۷ آبان ۱۴۰۱ اشاره‌ کرد و مشارکت و همراهی تمامی فعالان عرصه فرهنگ با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را شایسته قدردانی خواند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه