مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان:

گیلان جزو ۳ استان کشور در امر کتابخوانی است/ افزایش ۲۵ درصدی منابع کتابخانه‌ای در استان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان از افزایش ۲۵ درصدی منابع کتابخانه‌ای در استان با افتتاح کتابخانه مرکزی رشت خبر داد و گفت: طبق آماری که احصا شده گیلان جزو سه استان کشور در امر کتابخوانی هستند و آمار کتابخوانی در کتابخانه‌های عمومی استان هم از شش ماهه امسال حدود ۶۰۰ هزار جلد بوده است.

گیلان جزو ۳ استان کشور در امر کتابخوانی است/ افزایش ۲۵ درصدی منابع کتابخانه‌ای در استان

به گزارش ۸دی،یاسر تقوی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان در برنامه گفت‌و‌گوی خبری با موضوع راهبردهای کتابخانه‌ها و ترویج مطالعه در استان گیلان اظهار داشت: در حوزه کتاب و کتابخوانی یک غفلت عمومی صورت گرفته و برای جبران این نقیصه عام باید همتی عمومی شکل بگیرد.

وی عنوان کرد: وضعیت کتابخوانی در استان مطلوب نیست و خرید کتاب به شدت کاهش پیدا کرده است. از طرفی برخلاف تاکیدات دین مبین اسلام و توجه مقام معظم رهبری اساسا گفتمان کتاب و کتابخوانی در جامعه ما شکل نگرفته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان  با بیان اینکه فضای کتاب و کتابخوانی در استان گیلان جدی گرفته شده است تصریح کرد: طبق آماری که احصا شده استان گیلان جزو سه استان کشور در امر کتابخوانی هستند و آمار کتابخوانی در کتابخانه‌های عمومی استان هم از شش ماهه امسال حدود ۶۰۰ هزار جلد بوده است.

تقوی فعالیت‌های مبتنی بر وب و در اختیار قرار دادن اینترنت رایگان را از جمله اقدامات نهاد کتابخانه‌های عمومی در حوزه فضای مجازی خواند و اذعان کرد: کتابخانه‌های دیجیتال در نهاد کتابخانه‌های عمومی در حال شکل‌گیری هستند و مذاکراتی هم در همین راستا در شورای عالی فضای مجازی شکل گرفته است.

وی عدم پیوستگی بین کتاب و رسانه را هم یک نقص دانست و ادامه داد: در هفته کتاب نشست‌های کتابخوان درون سازمانی بسیاری با همکاری دستگاه‌ها برگزار شد و انتظار داریم یا این دسته از اقدامات فرهنگ کتابخوانی ترویج شود.

تقوی از ایجاد بخش کودک و نوجوان در کتابخانه‌های عمومی استان گیلان سخن گفت و اضافه کرد: اساسا کتابخوانی یک امر فطری نیست و امری اکتسابی است و طبیعتاً کودک کتابخوان از دل خانواده کتابخوان رشد میکند فلذا مجموعه خانواده‌ها باید به این امر توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: طبق تفاهم‌نامه‌ای که بین مجموعه آموزش و پرورش و نهاد کتابخانه‌های عمومی استان گیلان شکل گرفت سه کتابخانه مدرسه‌ای مادر و کودک در استان راه‌اندازی شد و یک کتابخانه مادر و کودک هم در شهر رشت دایر است که در نوع خود اولین کتابخانه در سطح کشور به شمار می‌آید.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان اظهار داشت: نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نسخه کتاب در بیش از ۸۵ کتابخانه‌های عمومی استان گیلان وجود دارد از طرفی فضای لازم در کتابخانه‌ها برای افزایش سطح منابع وجود ندارد که باید رفع شود.

تقوی از افزایش ۲۵ درصدی منابع کتابخانه‌ای در استان گیلان با افتتاح کتابخانه مرکزی رشت خبر داد و ابراز داشت: امیدوارم با همت جمعی و کمک همه مسئولان استان شاهد افتتاح این کتابخانه در پایان سال جاری باشیم.

وی مهمترین چالش‌های حوزه کتاب و کتابخوانی را در استان گیلان منابع مالی ذکر و خاطرنشان کرد: اکثر ‌کتابخانه‌های استان گیلان دارای قدمتی بسیار طولانی هستند و فضای آنها جذاب نیست و برای به‌روزرسانی آنها به اعتبارات مالی و پرداخت سهمیه نیم درصدی نهاد از سوی شهرداری‌ها نیازمندیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه