مسیر اعتراض قانونی و مطالبه گری باید همواره باز باشد؛

خط دهی رسانه‌های معاند و عدم آموزش کنترل خشم مطالبات دانشجویان را به آشوب تبدیل کرد/ ضرورت توجه به تریبون های آزاد و کرسی های آزاداندیشی 

بخش زیادی از اعتراض های دانشجویی فعلی ناشی از هیجان و خشم است که بعد از فوت مرحوم “مهسا امینی” ایجاد شده است؛ این موضوعی است که “مهیار خانی مقدم” استاد دانشگاه و مدیر فرهنگی و اجتماعی معاونت فرهنگی دانشگاه گیلان مطرح کرده است. او می گوید: با فضاسازی کاذب شبکه های تلویزیونی معاند و فضای مجازی، سؤال و ابهامی در رابطه با دلیل فوت این دختر جوان ایجاد شد که تبدیل به نفرت پراکنی و خشونت کلامی و رفتاری افراد شده است.

خط دهی رسانه‌های معاند و عدم آموزش کنترل خشم مطالبات دانشجویان را به آشوب تبدیل کرد/ ضرورت توجه به تریبون های آزاد و کرسی های آزاداندیشی 

به گزارش هشت دی، بخش زیادی از اعتراض های دانشجویی فعلی ناشی از هیجان و خشم است که بعد از فوت مرحوم “مهسا امینی” ایجاد شده است این موضوعی است که “مهیار خانی مقدم” استاد دانشگاه و مدیر فرهنگی و اجتماعی معاونت فرهنگی دانشگاه گیلان مطرح کرده است. او می گوید: با فضاسازی کاذب شبکه های تلویزیونی معاند و فضای مجازی، سؤال و ابهامی در رابطه با دلیل فوت این دختر جوان ایجاد شد که به تبدیل به نفرت پراکنی و خشونت کلامی و رفتاری علیه نیروهای انتظامی و نظامی و مسئولان شد.

مطالبه گری یعنی ضمن بیان نقدها، راهکار مناسب ارائه شود

“مهیار خانی مقدم” در گفتگو با خبرنگار هشت دی، با بیان اینکه به دلیل حضور میدانی و رصد مستقیم از وضعیت دانشگاه، بخش زیادی از اعتراض های دانشجویی فعلی را ناشی از هیجان و خشمی می دانم که بعد از فوت خانم امینی(که متأثر کننده بود) ایجاد شده است گفت: البته با فضاسازی کاذب شبکه های تلویزیونی معاند و فضای مجازی، سئوال و ابهام از دلیل فوت این دختر جوان، تبدیل به نفرت پراکنی و خشونت کلامی و رفتاری علیه نیروهای انتظامی و نظامی و مسئولان شد.

مدیر فرهنگی و اجتماعی معاونت فرهنگی دانشگاه گیلان با اشاره به اینکه اکنون با شواهد متقن پزشکی و اعتراف های کتبی و شفاهی خانواده مرحومه امینی، دروغ بودن ادعای ضرب و جرح وی، بیش از پیش آشکار شده است افزود: اصرار بر آن ادعای اشتباه هنوز هم توسط عده ای ادامه دارد و کار به انتساب این دروغ در مورد فوت افراد دیگری چون نیکا شاکرمی و سارینا اسماعیل زاده و … کشیده شده است.

وی با اذعان بر این نکته که مشکلات صنفی و معیشتی و نتیجه سوءمدیریت ها در برخی از دولتمردان به ویژه دولت قبلی، زمینه مهمی برای همراهی برخی از دانشجویان با این تجمعات است تاکید کرد: دانشجویان باید مطالبه گر باشند و در برابر ضعف ها، ضمن بیان نقدها، راهکارهای مناسب را نسبت به بهبود اداره کشور ارائه دهند.

خانی مقدم با اشاره به سه عامل تبدیل مطالبه گری به آشوب و هنجارشکنی بیان کرد: خط دهی برنامه‌های تجمعی توسط رسانه های معاند و تشویق و تحریک دانشجویان به شکستن هنجارها(مانند فحاشی رکیک، کشف حجاب و …) به منظور تحریک دانشجویان انقلابی یا ورود نیروهای امنیتی برای برخورد و ادامه دار شدن فرآیند اغتشاش ها، چون هدف دشمن این است که دانشگاه و دانشجویان از وظیفه اصلی خود که تولید علم و فناوری و پیشرفت کشور است، باز بمانند.

وی ادامه داد: عدم ارائه کامل مهارت های مهمی چون کنترل خشم و هیجان، تفکر خلاق و حل مساله به دانشجویان (توسط خانواده، مدرسه، رسانه های جمعی و …) و مورد سوءاستفاده قرار گرفتن آنها توسط لیدرهایی که بعضا آموزش دیده هستند یا پول گرفته اند یا به فکر تشکیل پرونده قضایی به نیت پناهندگی هستند از دیگر عوامل ایجاد آشوب است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: آموزش مجازی در کرونا و عدم فراگیری و رعایت اخلاق حرفه ای و حفظ حریم ها توسط دانشجویان در محیط دانشگاه از دیگر عوامل تبدیل اعتراضات به فتنه و آشوب است.

برگزاری تریبون های آزاد با موضوع بندی مطالبات

وی با اشاره به راهکار برون رفت از این وضعیت گفت: بهترین راه این است که پس از برگزاری تریبون های آزاد و شنیدن تمام مطالبه های دانشجویان و تخلیه هیجان های فعلی، موضوع بندی مطالبات انجام گیرد و در قالب کرسی های آزاداندیشی و مناظره(به صورت مرتب) ابعاد مسائل به صورت شفاف و صریح (با همراهی و افزایش سعه صدر نهادهای نظارتی) و علمی (نه احساسی) بررسی گردند.

خانی مقدم با بیان اینکه تلاش مسئولان دانشگاه بر تقویت فضای علمی برای پیشرفت بیش از پیش ایران است افزود: تلاش دشمن هویت زدایی و ناامید کردن دانشگاهیان بوده و هم اکنون نیز با دعوت از برخی از دانشجویان و گاه برخی از استادان به نفرت پراکنی و هنجارشکنی، درصدد انحراف تلاش‌های ایشان از فعالیت‌های سازنده اجتماعی به فعالیت‌های مخرب است.

وی اظهار کرد: باید ضمن همراهی با ملت ایران که همیشه پشتیبان ارزش‌های انقلاب اسلامی مانده اند و به رغم سختی ها و مشکلات، در تمام برهه ها بر استواری و ثابت قدم‌ بودند خود در این مسیر همت گمارده اند، هرگونه اغتشاش، آشوب، هنجارشکنی، توهین و تحقیر و تهمت بی منطق را محکوم کرد و خواستار مواجهه قانونی با خاطیان شد.

مسیر اعتراض قانونی و مطالبه گری باید همواره باز باشد

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه مسیر اعتراض قانونی و مطالبه گری باید همواره باز باشد ادامه داد: مسئولان در برابر مردم به ویژه دانشگاهیان باید پاسخگو باشند و دانشگاهیان نیز علاوه بر نقدهای سازنده، راهکارهای مناسب را جهت بهبود مدیریت کشور و افزایش کیفیت و آرامش زندگی مردم، ارائه کنند.

عضو هیأت علمی گروه قرآن و حدیث، مسئول مرکز اندیشه ورزی در معارف دینی دانشگاه گیلان با بیان اینکه آرامش جوانان کشور با افزایش پنج نکته در جامعه ارتقا خواهد یافت افزود: مسئولیت پذیری اولین نکته است که هم نسل جوان باید حقیقتا مشاهده کند که مسئولان، مسئولیت پذیر و به فکر ایشان هستند و هم نسل جوان باید مسئولیت های خود را در قبال جامعه انجام دهند.

 وظیفه مسئولان است که بسترهای لازم برای افزایش نشاط سازنده را فراهم کنند

وی با بیان اینکه باید در کنار پیگیری احقاق حقوق خود، به دنبال انجام صحیح مسئولیت ها هم باشیم گفت: وظیفه مسئولان است که بسترهای لازم برای افزایش نشاط سازنده و فاصله گرفتن نسل جوان از نشاط های کاذب را فراهم کنند.

خانی مقدم با اشاره به اینکه باید به نسل جوان آموخت که در راستای استعدادهای خود و نیازهای کشور، حتما نباید منتظر شغل‌های دولتی بمانند اضافه کرد: باید مسئولان نیز طبق وظیفه، موانع اشتغال های خصوصی را بیش از پیش برطرف کرده و آموزش ها و مشوق های لازم را در نظر گیرند.

مدیر فرهنگی و اجتماعی معاونت فرهنگی دانشگاه گیلان با تاکید بر ضرورت حفظ عزت نفس و هویت جوانان بیان کرد: جوان ایرانی باید به فرهنگ غنی ایرانی اسلامی خود افتخار کند و خود و توانمندی های خود را بشناسد و تقویت نماید.

وی با بیان اینکه نسل جوان را بیش از پیش از گرایش افراطی به احساسات و هیجان ها به سمت تعقل مداری و تفکر منطقی سوق داد افزود: تحقق همه موارد مذکور در کلام رهبری درباره جهاد تبیین نهفته است و آنکه جوان ایرانی باید برخلاف تلاش دشمنان، ظرفیت ها و دستاوردهای کم نظیر ایران اسلامی را بشناسد تا امید، مسئولیت پذیری، نشاط، رغبت به تولید و کار، عزت‌ نفس و هویت او ارتقاء یابد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه